Hoe zit het nou in NL met die groep B streptokok (GBS) bacterie?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door pijman, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pijman

pijman Niet meer actief

Hoi allemaal,

ik kan even het beleid wat betreft de streptokok niet meer volgen. Ik heb gekeken op de site van de oudervereniging er daar staat dat je verhoogd risico hebt en dus met AB infuus moet bevallen als je:
    - vliezen lang (meer dan 18 uur) gebroken zijn en je draagster bent
    - je een prematuur kindje krijgt en draagster bent
    - koorts tijdens de bevalling
    -eerder kindje dat besmet raakte met GBS
    - in de huidige zwangerschap het doormaken van een urine-infectie door GBS

Over die laatste gaat mijn vraag. Ik heb dus al geruime tijd last van blaasklachten, in mijn urine is GBS aangetroffen. Toch vind mijn VK dat niet zorgwekkend, zij vind de aantal bacterien niet groot genoeg om me door te sturen naar de gyn. Maar ik lees dat er altijd sprake is van een kolonisatie als die bacterie in de urine terug te vinden is (+ ik heb er ook klachten van). Is er dan nog ergens een aanvulling op de bovengenoemde risico factoren, zovan: het is bij een blaasontsteking alleen maar erg als er meer dan x aantal bacterien zijn gevonden?

Ik voel me hier nl. niet lekker bij, ik lees allerlei nare verhalen op het internet en wil absoluut geen risico lopen met dit kindje. Als je van te voren weet dat je GBS hebt kun je actie ondernemen, nu weet ik het, en val ik naar mijns inziens onder de risico factoren en wordt er niets aan gedaan. Dat vind ik eng.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben dus niet alleen draagster maar heb op dit moment een actieve besmetting met de GBS die urineweginfecties/blaasontstekingen veroorzaakt. Ook heb ik last van een continue branderig gevoel. Ik krijg hier eerlijk gezegd de zenuwen van.

2. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Of je echt een urineweginfectie hebt, hangt inderdaad er van af hoeveel bacterieën er in je urine gevonden worden. Een kleine hoeveelheid GBS hoeft dus niet perse te duiden op een blaasontsteking.

Maar los daarvan heeft de nederlandse vereniging voor obstetrie en gynaecologie wel bepaald dat alleen dragerschap al voldoende is. je vraag staat letterlijk beantwoord op de site van het RIVM: Groep B Streptokokken zwangerschap (Infectieziektebestrijding)

Als GBS tijdens de zwangerschap in de urine wordt aangetoond, moet er dan altijd profylaxe worden toegepast of alleen als er sprake is van urineweginfectie?
    GBS in de urine is in principe een teken van dragerschap. Een urineweginfectie of bacteriurie met GBS duidt op uitgebreide kolonisatie en wordt beschouwd als een risicofactor voor transmissie. De richtlijn van de NVOG adviseert antibiotica-profylaxe in dat geval

ik zou zeggen: even uitprinten en meenemen naar je VK,

Succes!

3. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Met een week of 7 kwam er uit een toevallige urinekweek op uitdrogen een GBS naar voren. Daarvoor heb ik een anti-biotica kuur gehad. Ik ben met 34 weken nogmaals getest en toen negatief. Bij een positieve GBS had ik tijdens de bevalling aan het antibiotica infuus gemoeten en wordt je kleintje (ik dacht) 48 uur geobserveerd worden in het ziekenhuis voordat je sowieso naar huis mag. Een infectie bij de baby kan tot hele ernstige complicaties leiden.

4. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Ik was in mijn 1e zwangerschap GBS draagster kwamen ze achter toen ik prematuur weeen had.
    Tijdens mijn bevalling heb ik dan ook 3 of 4x precies weet ik het niet meer AB gehad via het infuus En daarna 24uur ter observatie. In de 2e zwangerschap ben ik overigs negatief getest, dus hoefde ik niet aan de AB.
    Maar volgens mij zodra je positief getest bent moet je altijd AB hoor...Maar de VK hier is er ook nogal makkenlijk in, die heeft zoiets van het hoeft niet behandelt te worden, terwijl ze er in het ziekenhuis juist echt op gepint zijn om het wel te behandelen....

5. pijman

pijman Niet meer actief

Hej bedankt allemaal. Ik merk hier ook dat de VK nogal voor de roze en blauwe wolken is en voor het niet ingrijpen, terwijl de gyn wel wil ingrijpen. Ik heb vanwege Hyperemesis bij de gyn gelopen tot 20 wk ongeveer en mocht toen naar de VK. Moet ik nu dan een verwijzing van de VK hebben als ik terug wil? Ik kan het anders ook via de huisarts proberen. Vind het wel 'lullig' om de VK dan te passeren mja het gaat om het welzijn van mijn kindje of ik daar dan egootjes voor krenk of niet.

Is het trouwens een recht dat ik heb via zo'n protocol/richtlijn? Kan je dat opeisen?

6. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Een richtlijn is niet een verplichting. Maar een zorgverlener moet wel kunnen beargumenteren waarom hij/zij van de richtlijn afwijkt. Ik neem aan dat in dit geval je VK gewoon niet op de hoogte is van het feit dat GBS bacterieën in je urine ook onder uitgebreide kolonisatie valt en dat je niet perse een blaasontsteking hoeft te hebben. Denk dat het geen onwil is, maar mogelijk gewoon onbekendheid met de details van de richtlijn. Ik zou het gewoon bij haar aankaarten. Eventueel kun je het stukje tekst uitprinten van de website van RIVM of beter nog van NVOG (daar kan ze echt niet omheen): NVOG (Even doorclicken naar perinatologie en dan richtlijn Preventie van neonatale GBS infectie.

7. pijman

pijman Niet meer actief

okay dank je!

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.449
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb ook deze bacterie.
    Heb eens tijdens een IVF alvast aan de anti-biotica gemoeten en heb maanden daarna eens een nieuw uitstrijkje gedaan. Toen bleek dat ik weer hoge waarden heb.

Om deze reden MOET ik met een infuus in bevallen.

Je zou ook eens kunnen bellen met de poli gyn. en je verhaal uitleggen. Wie weet komen zij met een oplossing. En ik zou dus echt niet bang zijn om je verloskundige te passeren. Je hoeft geen vriendinnen met haar te worden. Het enige waar ze voor moet zorgen is dat je kindje gezond ter wereld zal komen. En als zij daar niet voldoende zorg voor draagt, zou ik snel weg wezen!

Succes!

9. mijn3ekindje

mijn3ekindje Actief lid

24 feb 2011
    303
    0
    0
    ik zelf heb na de bevalling een prik gehad en mijn zoontje ook

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het is fijn als je het vantevoren weet, dan kunnen ze er rekening mee houden.
    Ik heb nare verhalen gehoord dat ze er na de bevalling pas achterkwamen, ook dat een kindje daadwerkelijk overleden was!

Dus vraag me eigenlijk af waarom ze daar niet standaard op controleren, zo'n moeite is dat toch niet?

11. pijman

pijman Niet meer actief

ik weet dus niet zeker of ze me gaan behandelen, ik hoor dat hopelijk vanmiddag. Het idee dat ik weet dat ik GBS heb en daardoor blaasontstekingen en ze me evt. niet gaan behandelen vind ik helemaal eng! Heb nu wel wat documentatie die ik kan meenemen. Dus ik ben benieuwd!

In omringende landen zijn ze veel alerter hierop en krijgen alle draagsters een behandeling aangeboden. En iedereen wordt dus gescreend of zij draagster is.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik kan me dat heel goed voorstellen, ik maak me al zorgen om het idee dat ik het zou kunnen hebben en zit niet eens in jouw situatie.
    Kom voor jezelf op zou ik zeggen!

13. Tima

Tima Lid

23 dec 2010
    60
    0
    0
    Hier ook een draagster van GBS.
    Is gebleken nadat ik nierbekken onstekking had bij 27 weken.
    laatste blaas onsteking tst was negatief maar dat zegt helemaal niks.
    zolang je draagster bent kan je de bacterie overgeven aan je kind.
    daarom is het belangrijk om met AB te bevallen.

VK in Nederland zijn hier veelste relaxed over.
    In andere landen worden alle zwangere bij 35 weken standard getest op GBS.

VK in NL vinden de kansen te klein om alle vrouwen hier op te testen.
    dit terwijl de gevolgen voor een baby heel groot kunnen zijn.

dus laat je niet gek maken en eis een bevalling met AB in het zikenhuis.

14. pijman

pijman Niet meer actief

Ha meiden,

bedankt voor iedereen die heeft meegedacht. De VK gaf aan de uitslag van de kweek niet goed te kunnen interpreteren. Ze wilde me eerst een week laten wachten dat ik het volgende keer wel zou horen. Maar ik was het daar niet mee eens, ik wilde het NU weten. Dus heeft ze de huisarts en de gyn gebeld om te overleggen. De gyn had de resultaten van het lab opgevraagd en inderdaad het protocol is dat ik aan het infuus ga bevallen! Pfff ik ben erg opgelucht dat dat nu vaststaat!

Het is kennelijk voor VK moeilijk om onderscheid te maken tussen "gewoon draagster zijn" en een actief positieve uitslag hebben.

I

15. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Mijn vliezen waren meer dan 24uur gebroken en die kleine is ivm slechte harttonen? gehaald dmv en spoedKS. Een paar uur na de geboorte ging hij inees erg achteruit;benauwd,grijze huid. We bleken beide een b-streptococ infectie te hebben. Dus beide aan de AB. De eerste 2dagen was kritiek bij de kleine maar het is goed gekomen.

Als ik ooit nog een kindje zou krijgen moet ik tijdens de bevalling preventief aan het infuus (AB).

16. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    30% van de vrouwen is streptokokken draagster vandaar dat niet iedereen getest word.
    Ze komen er alleen maar achter dmv een kweekje.

Mijn zoontje is met 35,4 wkn. geboren en ook ik bleek achteraf draagster te zijn.
    Mijn zoontje heeft 15 dagen in het zkhuis gelegen todat hij zelf kon drinken en op gewicht was.

Bij een volgende zwangerschap word ik bij 38 wkn ingeleid met een infuus.
    Gebroken vliezen zijn te bedreigend voor de kleine vandaar dat ze je voor die tijd vaak opnemen en inleiden.

Als je al eerder bij de Gyn bent geweest deze zwangerschap kun je direct zelf een afspraak maken en kun je evt. ook daar onder controle blijven als je je daar prettiger bij voelt.

17. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    Ik ben ook draagster en met 34 weken krijg ik standaard weer een urine kweek er staan heel veel horror verhalen op internet en daardoor word je erg onzeker gemaakt dus dat lees ik niet meer...
    Heb goede info gekregen van een gyn en me vlk en ik neem aan dat ze er alles aan doen om de veiligheid voor t kindje hoog te houden maar t is wel erg vervelend dat iedereen weer wat anders zegt dat merk ik ook er is niet standaard een richtlijn

18. pijman

pijman Niet meer actief

Wat mij opvalt is dat de VK zich niet druk maakt om draagsters van deze bacterie. Pas als de bacterie actief is, door bijvoorbeeld een blaasontsteking dan pas gaan ze preventief iets doen, anders niet. Natuurlijk wel in de gevallen die jullie beschrijven na het hebben gehad van een kindje met deze infectie! Maar het gros van deze gewone draagsters krijgen geen preventieve behandeling aangeboden.

Ik snap echt die relaxte houding niet tov deze bacterie. Als je toch zulke verhalen hoort over zieke babytjes krijg je toch de zenuwen!

19. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

@ Ts, ik zie dat je inmidels bevallen bent. Van harte :D

Ook ik begrijp overigens de laconieke houding van artsen niet. Ik had met
    34 wkn flinke nier/urineklachten. Er waren ontstekingscellen in mijn urine gevonden, toch heeft het zkh niet op GBS getest. helaas voor mij en onze lieve dochter. Met 37wkn ben ik thuis
    bevallen en is 6 uur later onze dochter doodziek opgenomen in het ziekenhuis. Ze heeft 3wkn moeten vechten voor haar leven
    op de intensive care. Ik bleek dus drager van de gbs bacterie en had haar besmet. Hierdoor kreeg ze een sepsis( bloedvergiftiging) en longontsteking en is het heel erg kritiek geweest. De artsen zeiden ook als u 2 uur later in het ziekenhuis was geweest ,was ze dood geweest.
    Nu is ze inmiddels bijna 6 maand en na een loeizware start komt nu beetje bij beetje de boel op de rit.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.449
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb onlangs een herhaling van het streptokokken onderzoek gehad. In 2008 is bij mij streptokokken geconstateerd bij vruchtbaarheidsonderzoeken. In 2010, toen ik was overgestapt op een ander ZH ehh kliniek kreeg ik te horen dat met anti-biotica je het virus uit je lichaam kon roeien. AB heeft hier bij mij niet voor gezorgd, zo bleek een paar maand later na een herhaling van het onderzoek.

Nu ben ik eindelijk zwanger en begon ik *sorry voor de details* rare afscheiding te krijgen. Ik kreeg een herhaling van het onderzoek en wat bleek... Bij mij was nu ineens geen streptokokken aangetoond!!! Ik bleek schoon te zijn!!!!!!!!! Hartstikke mooi, maar ik heb wel gevraagd of het onderzoek een paar weken voor de bevalling opnieuw uitgevoerd mag worden zodat ik niet ineens na de bevalling met een doodziek kindje kom te zitten die toch besmet is. Dit was volgens de dokter niet nodig want ik krijg hoe dan ook straks een infuus bij de bevalling. Ondanks dat bij het laatste onderzoek ineens bleek dat ik geen streptokokken meer had.

Dacht ik schrijf het hier ff neer, misschien hebben anderen hier iets aan.

Deel Deze Pagina