Wat bewaar je voor "later"?

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 26 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Wat bewaren jullie van jezelf voor "later"? Puur emotionele dingen?
    Foto's bewaar ik sowieso, rapporten heb ik ook nog. Maar ik kwam oude dingen tegen van vroeger zoals klasgenotenboekje, poeziealbum, brieven van penvriendinnetjes, dagboeken, oude school werken, toegangskaartjes, etc.
    Wat is leuk om later terug te zien. En wat is dan later. Als je 60 bent? 80? Bewaar je het voor jezelf of voor je kinderen?

Hoe kom ik op deze vraag. Ik las mijn oude kinderdagboeken door. Heel privé. Echt meisjesproblematiek. Voor mezelf leuk om te lezen en dingen die ik vergeten ben. Maar moet er niet aan denken dat iemand anders ze ooit leest, de context is dan toch anders. Ik twijfel om ze toch weg te gooien, ook al vind ik het nu wel heel leuk terug in de tijd te gaan.
    Mijn man vindt een klasgenotenboekje en oude agenda's sowieso onzin.
    Dus ik ben eigenlijk benieuwd naar wat anderen bewaren.

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik fotos en diplomas. Oh en 1 poëzie album heb ik nog.

Oude tekeningen en rapporten heb ik weggegooid. Achteraf was een paar tekeningen bewaren geinig geweest, maar waar trek je dan de grens?

Ik ben sowieso "snel" van het weggooien. Ik hou niet van teveel rommel .

Poolvos vindt dit leuk.
  3. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.009
    3.665
    113
    Hier foto's, diploma's en poëzie albums bewaard. Heb ook mn beugels en tandjes nog haha geen idee waarom. Mn favo knuffeltje bewaard. En alle kaartjes van mn vriend en mij die wij naar elkaar geschreven hebben.

Zelf had ik al mn schoolspullen en veel agenda's van vele jaren bewaard maar geloof dat ik echt alles heb weggegooid.
    Had ook mn knuffels en poppen bewaard die mij lief waren. Knuffels weg ermee en mn poppen aan mn nichtjes gegeven!

Denk dat nu alles in 1 doosje past.

Opruimen met al die zooi:roflmao::roflmao::roflmao: begint nu weer met wat bewaar je voor je kids.

Hier eerste pakje en navelklemmetje enz en heb mij voorgenomen om 1 doos met babydingetjes/kleertjes te bewaren vooral het eerste maatje(daarna er minder aan gehecht) en het begint nu met wat school werkjes maar zeker niet alles.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toevallig ben ik pas bij mijn moeder spullen wezen uitzoeken. Ik heb wat oude rapporten meegenomen maar ik ga ze enkel van de basisschool bewaren. Die van de Mavo zijn echt te erg om te bewaren, dat ik ooit mijn diploma heb gehaald mag ook een wonder heten.
    Ik heb een hele map van de kleuterschool en die bewaar ik wel met borduurwerktjes etc, vind ik wel weer schattig. Mijn zwemdiploma A, ik heb enkel een A diploma dus die bewaar ik ook.
    Oude schoolkranten van de basisschool waarin ik zelf ook heb geschreven, wel heel leuk.
    Natuurlijk foto’s, oude liefdesbrieven heb ik allemaal weggegooid, tenenkrommend om te lezen ;)

esklessebes vindt dit leuk.
  5. CiDa84

CiDa84 Bekend lid

13 aug 2014
    552
    55
    28
    Snap helemaal wat je bedoelt met die dagboeken, die heb ik ook nog, voor mezelf heel leuk, maar ik zou me ook schamen als anderen het lezen, staat vol met kinderlijke taal, verliefdheden, enz., heb mijn poëzie album ook nog, wat schoolspul, maar ook mijn Flippo albums en wat BSB spul waar ik vroeger helemaal fan van was... Bij elkaar is het 2 curver bakken vol, achter het schot, ga er deze winter ook nog eens kritisch naar kijken, kan ook best wel wat van weg.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.151
    113
    Home
    Ik bewaar
    de eerste pakjes
    diploma's
    Rapporten
    Vriendenboekjes
    Fotos

De rest gaat weg... Waar moet ik het allemaal bewaren

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.683
    113
    Ik heb denk ik een doos vol met spullen. Poeziealbums, rapporten, knutselwerken. Mijn baby knuffel heeft dochter nu net als mijn favo barbie. Maar eigenlijk kijk ik er nooit in maar weg kan ik het ook niet gooien.

8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Die rapporten moet je zeker weg doen.. als Eva ze met 15jr tegen gaat komen wordt dit keihard tegen je gebruikt... bewijsmateriaal moet je altijd vernietigen.....

Mamavanvier95 en Anouk2005 vinden dit leuk.
  9. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.194
    1.054
    113
    Vrouw
    Ik heb van mijzelf 1 doos met foto’s, en 1 doos met tekeningen en rapporten,
    Zelf heb ik al mijn dagboeken weggegooid.
    Heb wel wat rapporten bewaard. Van mijn meiden heb ik hee wat meer, sowieso fotoboeken.
    Ik maak zelf fotoboeken van ze. En daar plak ik ook de leukste tekeningen in.

10. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik heb het allemaal weggedaan.
    Een paar jaar geleden heb ik alles van mijn ouders gekregen en vond het leuk om weer even terug te gaan in bepaalde tijden van mijn jeugd, maar ben niet iemand die in het verleden leeft.
    Mijn jeugd was heel fijn, maar heb daarvoor geen andere herinneringen nodig dan ik in mijn hoofd heb en van foto's.

Ik wil ook mijn kinderen niet opzadelen met al die spullen van mij. Mijn oma was een hoarder die werkelijk niets kon wegdoen. Na haar dood hebben we het heel erg moeilijk gehad om dingen uit te zoeken en weg te doen. Want wat was belangrijk voor haar? Waarom had ze bepaalde dingen bewaard? En hoe konden wij dat dan wegdoen? Dat heeft voor mij dingen in perspectief doen zien.

Maar het is heel persoonlijk, want weg is ook echt weg.

Edit: ik heb wel twee boekjes van de basisschool bewaard die mijn juffen en meesters met de jaren hebben verzameld. Eigenlijk een soort samenvatting met verhalen van toen mijn beste vrienden.

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.686
    18.762
    113
    Vrouw
    Van de kinderen heb ik voorlopig al vrij veel.
    Bandje van het ziekenhuis als ze geboren waren.
    Navelklem
    1ste haartjes
    1ste kleertjes
    1ste mutsje
    Doopsuiker
    Heen en weer schriftje opvang.
    Knutselwerkjes (niet alles).
    1ste schoenen
    Tutje
    Melktandjes
    Rapporten
    Nieuwjaarsbrieven

Eigenlijk veel te veel maar de dozen staan niet in mijn weg .
    Wat we in de toekomst er mee doen zien we wel.
    Voorlopig vinden zowel wij als ouders als de kinderen het leuk door die dozen af en toe te gaan.
    Ik denk niet dat ik die ooit wegdoe.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb van mezelf 2 dozen van vroeger... eerste schoentjes, rapporten, mijn eerste zelfgemaakte broek, rammelaar etc

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.305
    113
    noord holland
    Toen ik ging samenwonen had ik ook nooit best wat dingen van vroeger. Maar in de loop der jaren heb ik toch dingen weggedaan. Waar moet ik ermee begon ik steeds vaker te denken. Ik heb geloof ik nog wel een schriftje van groep 3, een enkele tekening. Maar zelfs m'n tandjes heb ik weg gedaan. De keren dat ik in t bakje keek dacht ik 'ieuw smerig eigenlijk'.
    Het grappige is dat mijn oudste (15) vorig jaar in een opruimronde ook haar tanden tegen kwam en zei 'gooi maar weg mam, die hoef ik echt niet te bewaren' :roflmao:. Goed zo kind :thumup:.
    Ik heb inmiddels ook met mijn man en zijn gezin meegemaakt dat hun ouderlijk huis leeggeruimd moest worden. En het is geen fijn gevoel om spulletjes weg te doen die een ander al een halve eeuw bewaard heeft maar die we geen van allen om ons huis willen, voelt zo naar pom t weg te gooien. Man en ik zijn daardoor best wat kritischer op onze spullen geworden. Als we echt ergens een fijn gevoel bij hebben blijft t bewaart en anders niet.
    Voor de kinderen hebben we een eerste pakje, tandjes, navelklemmetje, tekeningen tekeningen, dat soort spul. Maar ze moeten maar eens een doorkijksessie houden voor ze ooit gaan verhuizen :roflmao:.

14. AvdY

AvdY Niet meer actief

Omdat ik van mezelf (nog op de zolder van m'n ouders) tig dozen heb staan, en ik daar eigenlijk een beetje kriebelig/ongelukkig van word (want ik ben niet zo goed in wegdoen), heb ik besloten voor mijn kinderen alleen dat te bewaren wat in 1 verhuisdoos past. En natuurlijk zit die nu al redelijk vol, maar de gedachte is dan dat ik daar eens per jaar nieuwe dingen in doe, en oude dingen uit weggooi.
    Plan om te bewaren: eerste pakje, haartjes, favoriete knuffel,een paar tekeningen/knutsels per jaar. Maar nu zit er bijvoorbeeld ook een enorme map met tekeningen van crèche nr 1 (1,5jr) in, van toen ze 6 maanden-2 jaar was. Dat wil ik niet allemaal bewaren, maar kan ik nu nog niet weggooien.

Bij mijn schoonouders is het nog erger, die hebben ook van zichzelf nog heel veel dozen staan, met oude vergane spullen erin. Dat wil ik niet.

Poolvos vindt dit leuk.
  15. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Het geijkte;)
    En voor de oudste de (dure) beddenset, met klamboe, lakentje, dekentje etc.

De jongste krijgt de draagdoek van de geboortedatum, de 'geboortedoek'

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik heb al twee pubers in huis die op het VO zitten en die moeten dit echt niet zien en lezen whaaah
    Dan nemen ze mijn preken nooit meer serieus aangaande school OMG

17. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Voor beide maak ik een fotoboek van het eerste jaar, dan nog 1 van de basisschooltijd. Verder de zwemdiploma's ofzo, geen idee. en evt hun trouwe knuffels.

Verder echt niks. Mijn ouders hadden alles voor mij bewaard en k heb dat echt zonder te bekijken de container ingegooid. Ik hecht er niet echt waarde aan.

Deel Deze Pagina