Met hoeveel weken 1e echo?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door vruchtje24, 23 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.207
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Met hoeveel weken krijg je meestal je 1e echo bij de verloskundige? En ligt het er ook aan wanneer ze plek hebben?

Mijn zus kon namelijk kiezen 1e echo in het ziekenhuis (ivm mmm) of bij vk. Ze heeft gekozen voor ziekenhuis en heeft hem dan als ze bijna 11 weken is. Omdat ze zich nogal zorgen maakt zou ze wel eerder een echo willen (iedereen denk ik wel). Zou dat denk je kunnen of denk je dat vk ook pas rond die periode doet. Want zo ja dan hoeft ze ook niet te veranderen.

thanks

2. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    In principe krijg je je 1e echo tussen de 9 en 11 weken, tenzij er andere reden zijn om hem eerder te doen. Zoals miskraam in het verleden e.d.

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons is de eerste echo (termijnecho) tussen de 10 en 12 weken (behalve idd als er een speciale reden is).

Als ze eerder een echo wil (wat ik me heel goed voor kan stellen), kan ze misschien een pretecho laten maken?

4. jesje1982

jesje1982 Fanatiek lid

1 okt 2008
    3.243
    0
    0
    verkoopmedewerker
    breda
    ik krijg mijn eerste echo ook pas met 12 weken en ik zit bij een verloskundige, maar hoor van sommige mensen dat zij hem al bij 8 weken krijgen.

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik ben dmv clomid zwanger geraakt, dus via de gyn. Om die reden had ik met 5 wkn en 3 dgn al een echo. Daar was nog geen hartslag op te zien dus toen met 7 wkn en 1 dg weer 1 en die was wel goed. Toen kon ik door naar de vk en heb ik met 12 wkn de termijn echo gehad. Dat is dus eigenlijk wel het standaard om aan te houden.

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik kreeg al met 6 weken een echo, omdat ik 60 dagen-cyclussen had wist ik niet hoeveel weken ik was. Daarna met 9 weken nog weer een gehad.

7. niki86

niki86 Fanatiek lid

30 jan 2010
    3.635
    524
    113
    door 2 eerdere miskramen kreeg ik de eerste met 7.2 weken en de 2e met 8.3 weken en de 3e krijg ik bij de verloskundige met 10.3 weken

8. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik liep ook bij de gyn en heb vandaag (7,6weken) de 1e echte echo gehad

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.207
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ikzelf heb ook een vroege echo gehad met 6wk en 2dgn ivm 2 eerdere miskramen en zwanger via IUI.

Bij mijn zus zijn er gelukkig verder geen medische redenen om eerder een echo te laten maken, maar je hoort weleens om je heen inderdaad echo met 8 of 9 weken soms zelfs 7 weken vandaar dat we ons dat afvroegen.

10. zwanger door icsi donderdag heb ik 1e echo..

ben dan ongeveer 8 weken..

yippie

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.831
    3.354
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In principe is 11 weken normaal, omdat ze dan het beste de precieze termijn kunnen meten.

Bij de 1e had ik zoveel geduld niet en heb ik met 8 weken een pret echo laten maken van 20 minuutjes ofzo, simpelweg omdat ik wilde weten of er een hartje klopte!

Bij de 2e mochten we met 9 weken een echo laten, omdat we niet bezig waren met een zwangerschap en ik vage menstruatie had gehad als laatste. Dus ik was OF 9 weken zwanger OF 13 weken... Omdat wij ook een nekplooimeting wilde doen, was het belangrijk dat we op tijd dus die 1e echo deden, omdat we anders te laat zouden zijn voor de combinatietest.
    Anders had ik ook nog wat langer moeten wachten mogelijk.

Maar bij stress, zou ik dus gewoon weer kiezen voor een vroege pretecho. Geeft een hoop rust en 2d echo's zijn relatief goedkoop.. ik vond het het zeker waard.

12. chantal1606

chantal1606 Actief lid

25 jun 2010
    403
    15
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb er één gehad bij 5.6 week (niet leuk, veels te vroeg wordt je alleen maar onrustig van), 6.5 week en bij 10 weken zwangerschap. Allemaal in dezelfde zwangerschap.

Mijn vk is er heel makkelijk in. Ze heeft het apparaat toch staan zegt zij......

13. MeisjeV

MeisjeV Bekend lid

11 nov 2009
    750
    0
    0
    MAMA & student
    eerste zwangerschap met 9 wkn
    2de met 7 wkn, ivm miskraam van de vorige zwangerschap.

14. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    we hebben een echo gehad met 7w5d omdat we niet wisten hoever is was... in het ziekenhuis ook, en krijgen nu weer een echo met 11 wk ook in het ziekenhuis, daarna mogen we pas door naar de vk en wat die doet weet ik niet.

15. Jenny82

Jenny82 Fanatiek lid

11 nov 2009
    1.075
    0
    36
    Gelderland
    Normaal gesproken krijg je gedurende de gehele zwangerschap maar 2 echo`s die in het ziekenfonds zitten: rond 12 weken en rond 20 weken.
    Maaarrrr er zijn nogal wat uitzondering, zoals je hierboven kon lezen: mmm, mk, als er aanleiding is, etc. Pretecho`s betaal je zelf, daar kun je er net zo veel van laten maken als je wilt (betalen).
    En sommige meiden hebben mazzel als hun vk het vaker doet, maar standaard is het zeer zeker niet!
    Bij ons in de regio heeft hebben de vk er niet zelf één en moeten we naar een andere plaats.

Oh ja, en als je de combinatietest doet, maken ze ook een echo. Als deze niet op medische indicatie wordt gemaakt, betaal je hem ook zelf. Zeker geen pretecho, maar wel een 'extra' echo bovenop de standaard 2!

16. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik ging met 8 weken langs bij de verloskundige voor een intake en toen moest ik gelijk bellen voor een echo omdat we niet wisten hoever we waren i.v.m rare cyclussen. Een week later heb ik een echo gehad en toen was ik 9 weken zwanger.

Met 12 weken heb ik weer een echo gehad, nu moet ik 4 weken wachten tot de 20 weken echo.......heel spannend allemaal!!

17. Debski

Debski Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.502
    0
    0
    Koerier
    Maastricht
    Bij mijn 1e zwangerschap met 11 weken eerste echo gehad. Nu 2e zwangerschap krijg ik mijn eerste echo al met 8 weken!
    Schijnbaar moet dat nu eerder vanwege het hoge geboortesterfte in NL.
    Ik krijg nu 2 echo's in het ziekenhuis en 2 bij mijn vk.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Bij ons krijg je altijd termijn echo met 8/12 weken, mocht je dan misgeteld hebben of iets dan is er vaak nog ruim tijd voor een combinatietest, die krijg je dan met 12 weken, bij ons wacht de VK juist langer dan het ziekenhuis (daar doen ze al echo;s vanaf 4 weken zeker als je in de MMM zit!!)

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hier met 11-14 weken. nu heeft onze vlos zelf echo apparatuur dus als ik weer zwanger ben zullen ze wel eerder aanbieden. ik zou zelf nooit een echo willen voor 7 weken vanwege de onzekerheid die dat kan opleveren, als er geen hartje klopt weet je niet of het fout zit, of je gewoon iets langer moet wachten.

20. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.207
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ze heeft gebeld met het ziekenhuis of ze misschien al eerder terecht kon en dat kon, dus nu mag ze al over 3 weken. Ze is dan 9 weken zwanger volgens eigen berekening

Deel Deze Pagina