Flinke (best diepe) 2e graads brandwond op KDV

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Syl72, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt PB terug.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat naar voor je zoontje!

De genezing van een tweede graads brandwond kan een paar dagen duren tot 1 à 1,5 maand. Er kan een litteken overblijven in de vorm van een rozige vlek. Gelukkig is er een grote kans dat ook die plek weer verdwijnt! Goed dat je het in de gaten laat houden door een arts!

Heb je een rechtsbijstandsverzekering waaraan je dit probleem kunt voorleggen? Zij kunnen je waarschijnlijk beter adviseren dan wij (goedbedoelende) leken op het forum.

Ik denk wel dat jij je moet realiseren dat dit soort ongelukken nu eenmaal gebeuren. Hoe vervelend het ook is. (En dat is het zeker als het je eigen kind betreft!!!) Ik snap jouw impuls om te stoppen met werken en zelf voor hem te zorgen. Maar dat is geen garantie dat er dan nooit meer iets gebeurd.
    Sterker nog: ik (en ik denk iedere moeder) kan je bijna de garantie geven dat je zoontje nog wel vaker ongelukjes zal hebben. En dat zal even pijn doen. En dat gaat weer over. En daar zal hij van leren.

3. Tese

Tese Niet meer actief

Ik vind het geen rare vergelijking. Laten we het dan zo zeggen. Als je kindje naar je moeder gaat als jij gaat werken en zoiets gebeurd, ga je je moeder dan om smartegeld vragen?? Ik vind het erg amerikaans allemaal.......

4. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Je moet denk ik doen wat voor jou goed voelt..
    Ik zou er zelf niet eens opkomen om letselschade te vragen. Verder zou ik ook niet gelijk stoppen met werken / overstappen naar een ander KDV als ze verder goed voor hem zijn en goed voor m zorgen.
    Neemt niet weg dat t natuurlijk ontzettend naar is!!

By the way; ik denk dat kdv's over het algemeen beter 'beveiligd' zijn dan onze huizen; bij mij iig wel; rechte hoeken aan de tafel waar dochter elke minuut de beschermers vanaf trekt, stoelen met redelijk scherpe randen onbeschermde verwarming, enz. Verder wel beveiiging ed op de kastjes / trappen, niet dat jullie denken dat ik ontaard ben :)

5. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Wat vreselijk. Ik zou echt helemaal gek worden als dit met mijn dierbaarste bezit zou gebeuren in een omgeving waarvan geacht wordt dat ie veilig is. Ben ik zo'n moeder waarvan een kind nooit een keer een buil op zijn hoofd mag vallen. Nee helemaal niet. Maar sommige dingen horen niet te gebeuren. Mijn meisje is laatst op het KDV voorover gekukeld en had een bloedlipje. Ze belden me netjes om dit te vertellen. Heel vervelend maar dit zijn dingen die kunnen gebeuren, thuis ook. Maar zoiets als het oplopen van een brandwond vind ik gewoon niet door de beugel kunnen.
    Sterkte met je zoontje in ieder geval!!!!

6. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Jeetje wat erg voor je zoontje.
    Toen ik klein was hadden wij een soort kacheltje op de badkamer.
    Ik wilde in bad gaan, alleen ik had niet in de gate dat het kacheltje aanstond dus ben er met mijn blote kont op gaan zitten.
    Nou geloof me die was aan een kant heeeeeeeel erg verbrand.
    Ik heb maanden met gaasjes rond moeten lopen en ik heb maaanden niet kunnen zitten.
    En eerder dat het genezen was dat duurde zo lang.
    De dokters zeiden zelfs dat het zeker een liteken werd, maar na een jaartje zag je er al bijna niks meer van.
    En nu al helemaal niet.
    Dus meestal geneesd zoiets wel bij kleine kinderen.

Ja helaas kunnen die ongelukkig ook gebeuren op een kdv.
    Maar dit moet eigelijk zeker toch wel veilig zijn.
    Het is toch niet de bedoeling dat een kindje zich kan verbranden aan een verwarming. toen mijn nichtje een half jaar was hadden ze haar in de box gelegd.
    Alleen toen hadden ze schijnbaar even niet opgelet en toen had een kindje een speelgoed in de box gegooid.
    Mijn nichtje had wel een groot gat in haar hoofdje.
    En dan vraag je je af, mogen die dingen gebeuren op een kdv?

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik -als verpleegkundige- zou me echt door laten verwijzen naar een brandwondencentrum. Een brandwond is niet zomaar een wond en 2e of 3e graads brandwonden moeten daar beoordeeld worden. Daarna mag je voor controle naar de huisarts. Niet andersom.

Wat vreselijk voor jullie! Sterkte!

8. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Toen ik klein was heb ik met een voet in een net van het gas afkomende juspan gestaan gloeiend heet natuurlijk.
    ik was een jaar of 6 denk ik toen.

Er is geen litteken en niets meer te zien. dus ik denk dat de kans groot is dat je er straks niets meer van ziet!

9. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik had ook de ruitjes van het kacheltje op mijn kont.
    ook onder de douche vandaan niet stilstaan en er tegenaan gestaan;)
    ga toch maar eens bij mijn vader wat letselschade halen:D

op kinderdagverblijf in de box dat zijn toch hoge boxen?
    en wat dacht je van mijn dochter eind december met muizengif eten op kdv
    tja ook daar gebeuren dingen die niet te bevatten zijn:(

10. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar gaat het jullie (diegene die smartengeld overdreven vinden) dan puur om waar het precies is gebeurd, of dat het niet zo'n grote wond is?

In het eerste geval; waar het gebeurd doet er niet toe. Als iemand aansprakelijk is voor schade, kun je zijn/haar verzekering aansprakelijk stellen. Daar heeft je moeder/kdv/wie dan ook, geen last van. Als je een aanrijding meemaakt, zeg je dan ook 'laat de schadevergoeding en het smartengeld maar zitten, als je mijn moeder was geweest had het ook niet gehoeven'.

In het tweede geval kan ik het standpunt redelijk snappen. Maar dan nog weet nog niemand hoe de wond zich gaat ontwikkelen. Juist brandwonden zijn zo onvoorstelbaar. Weet je wel wat de behandeling van brandwonden kost? Verbandmaterialen, zalfjes, op en neer rijden naar brandwondencentrum (die zitten alleen in Rotterdam,Breda, Groningen), vrije dagen die hiervoor opgenomen moeten worden?

En Amerikaans? In Amerika had TO gegarandeerd smartengeld gehad, en niet zo'n beetje ook. In Amerika zou ik miljoenen hebben gehad na het ongeluk wat ik heb meegemaakt, in plaats van de duizenden euro's die ik nu heb. Ik heb niks te klagen, dat hoor je mij niet zeggen, maar sommige mensen hier weten gewoon echt niet waar ze het over hebben. Gelukkig maar aan de andere kant, want brandwonden en flinke letselschade zijn allebei een halve hel, en ik kan het weten.

11. Tese

Tese Niet meer actief

@Coconut: Nee het gaat er meer om dat het kan gebeuren. Ongelukjes gebeuren nou eenmaal overal. Op het kdv. thuis, op straat, bij oma enz.... Ik geloof best dat het een ernstige brandwond is maar om daar nou smartegeld voor te vragen....

Als je valt kun je de mazzel hebben dat je een schaafwond hebt of de pech dat je wat breekt. Tja ongelukjes gebeuren!! En het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om daar geld voor te gaan vragen!

Maar goed, we kunnen hier denk ik nog lang over doorgaan, we verschillen duidelijk van mening. Kan gebeuren toch? ;)

12. Bernie

Bernie Actief lid

11 feb 2009
    258
    17
    18
    Allereerst: supervervelend voor je zoontje! Ik heb ook ervaring met brandwonden en gelukkig genezen ze meestal goed. In principe raadt het rode kruis ook aan om met een open brandwond (bij kleine kindjes) naar het ziekenhuis te gaan, dus ik vind het helemaal niet raar om het te checken bij een brandwondencentrum.

Over de mogelijke letselschadeclaim: dit is in Nederland (gelukkig) nog niet goed ontwikkeld. Het is in de eerste plaats de verzekering die je aan moet spreken. Deze kan dan - zoals ook al is opgemerkt - de vergoeding van de kosten regelen met de aansprakelijkheidsverzekering van het KDV. Ik weet dat er mensen boos worden als ik zeg dat letselschade in NL 'gelukkig' nog niet goed geregeld is, want de verhalen uit de VS klinken natuurlijk fantastisch. Bedenk wel goed dat verzekeringen in de VS nauwelijks meer te betalen zijn en dat instellingen als KDVs vele malen duurder zijn juist door het risico op deze schadeclaims. In Nederland hebben wij een goed ontwikkeld verzekeringsstelsel dat in de meeste gevallen naar tevredenheid werkt. Als je liever hebt dat we over 10 jaar dubbel zoveel betalen voor de dienstverlening waar we gebruik van maken (en dat vele gastouders zullen moeten stoppen) enkel dan is letselschade een goed idee.
    Mijns inziens is er ook een duidelijk onderscheid te maken tussen bijv. een ongeval waarbij iemand blijvend arbeidsongeschikt wordt/niet meer voor z'n kinderen kan zorgen/24 uur per dag hulp nodig heeft dan een brandwond, zonder denigrerend te willen klinken (en heel generaliserend). De Nederlandse rechter wijst slechts zelden letselschade toe, juist omdat het moeilijk te berekenen is en veel afhangt van de toekomst (bij bijv een fotomodel die door een brandwond haar werk niet meer kan uitoefenen en inkomsten misloopt, is de 'schade' veel meer aantoonbaar.) Psychische schade is alweer een heel ander verhaal en nog veel moeilijker vast te stellen (ik herinner me een trieste zaak van een moeder die getuige was van het overrijden van haar kindje, helaas).
    Opnieuw: ik zeg niet dat het niet verschrikkelijk is wat je zoontje is overkomen hè!

Bovenal een waarschuwing: Laat je niet van alles wijsmaken door een letselschade bureau (dat op basis van no cure no pay oid handelt). Laatst was er nog een item over bij Radar/Kassa/oid waarin werd uiteengezet dat je in bepaalde gevallen helemaal niet met zo'n bureau hoeft te werken.

Veel sterkte!

13. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Vanochtend ben ik weer naar de huisarts geweest. Wond geneest wel, maar langzaam omdat het inderdaad een diepe 2e graads was. We zijn voor controle nu doorverwezen naar een algemeen chirurg van het lokale ziekenhuis (kan ik morgen terecht). Ik heb wel telefonisch info opgevraagd bij het brandwondencentrum (vorige week en gisterochtend). Op zich mag de wond er nog wel een week over doen om dicht te gaan zeiden zij.
    Ik begrijp echt niet dat sommige moeders het vinden dat dit kan gebeuren op een KDV (al waardeer ik wel jullie mening). Een gat in zijn hoofd of desnoods al zijn tanden eruit vallen...ja dat kan inderdaad thuis ook; dan zal je me zeker niet horen klagen. Maar een grote diepe 2e graads brandwond in een beveiligde speelhoek...?! Deze speelhoek is er om dreumissen even alleen te laten spelen zodat de leidsters bijv. de tafels kunnen afruimen. In je box thuis moet je je kind toch ook veilig even kunnen achterlaten? Of hebben jullie die naast slechtbeschermde verwarmingsbuizen staan (dus echt van die bruine metalen waarin haast bijna kokend water stroomt)? Wel lekker voor jezelf als je hier zo relaxed over kunt denken, dat wel.
    Wat betreft smartengeld; ik zat er gisteren behoorlijk doorheen en had iets duidelijker kunnen zijn. Hij heeft echt helse pijnen gehad en de laatste dagen weer wat meer omdat het iedere keer begon te bloeden met verschonen (maar dat is juist weer goed omdat het dan geen hele diepe is geweest). Ook al kost alles zeker veel (die vette gaasjes bijv. kosten ook een paar euro per stuk), het gaat mij meer om 'verjaring'. Mocht hij over een paar jaar (of als tiener) nog een operatie nodig hebben, of zelf willen, dan wil ik dat alsnog kunnen verhalen op de verzekering van het KDV. Dit kan een letselschade-expert regelen. Een paar honderd euro smartengeld op zijn spaarrekening zal ook fijn zijn voor hem (meer zal het zeker niet zijn), maar daar gaat het me niet eens echt om. Enneeeh als het bijv. bij mijn moeder was gebeurd, dan had hij nu zeker een leuk kado gehad van haar en 10000 x extra knuffels. Nu heeft hij gewoon helemaal niks; nou ja, op pijn en een lelijke wond met kans op een levenslang litteken na.
    Ik ga nog een keer een gesprekje met de manager aan om te vragen hoe het zit met hun verzekering. Waar ik ook mee worstel: stel je voor dat het inderdaad een flink litteken blijft en hij vraagt over 20 jaar; Mam; wat heb je er eigenlijk aan gedaan? Dan moet ik zeggen; helemaal niks! Daar kan ik toch niet mee aankomen bij hem?

14. Tese

Tese Niet meer actief

Ieder zijn mening. En nee onze verwarmingsbuizen zijn niet beschermd. En ja, ze zijn ook wel eens heet. En ja, hij heeft ze wel eens beetgehouden terwijl ze heet zijn. Hij laat het de volgende keer wel uit zijn hoofd. Maar ik hoop voor jou dat je krijgt wat je wil.

15. malleboe

malleboe Actief lid

15 okt 2008
    388
    0
    0
    Capelle aan den IJssel
    Jeetje meid, wat zal je geschrokken zijn! Neem anders eens contact op met juridisch loket, zij kunnen je misschien adviseren of je juridische stappen kunt ondernemen. Zeker bij blijvend letsel / litteken.

Beterschap voor je mannetje!

Groeten Malleboe

16. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Jeetje... wat een verhaal! In elk babyboek staat dat je de box niet bij de verwarming moet zetten. Hoe kan het dan in een kdv wel?! Ik vind het onacceptabel!! Smartengeld zou ik denk ik niet achteraan gaan, alhoewel ik wel vind dat het kdv iets meer zou mogen doen dan alleen een simpel 'sorry'...
    Misschien ter geruststelling: ik heb als tiener een diepe tweedegraads brandwond opgelopen op mijn arm. Ja het is een litteken, maar niet heel opvallend. Het is mooi geheeld. Maar laat je goed voorlichten, een brandwond behandelen is nogal wat. Sterkte met je mannetje. Het is vreselijk om je kind zoveel pijn te zien lijden.

17. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    schrik wel, want mijn zoontje en dochter gaan ook naar kdv

18. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk geschrokken en boos bent. Brandwonden zijn echt naar.
    Tweede graads bandwonden kunnen heel mooi genezen en vaak is er geen operatie voor nodig.

Opzich vind ik niet dat je overdreven reageert. Je laat je kind daar achter met de gedachte dat het veilig is. Natuurlijk kan het vallen of andere kleine ongelukjes die thuis ook kunnen gebeuren, maar brandwonden verwacht je daar zeker niet.
    Ergens begrijp ik je reactie dan ook wel..ik zou ook behoorlijk pissig zijn.
    Alleen de reactie om maar te stoppen met werken en smartengeld vind ik net wat te overdreven....laat ik het zo zeggen..het zou niet het eerste zijn wat in mij zou op komen.
    Als ze het zouden veranderen (wat al gebeurt is) en ze echt hun spijt zouden tonen zou dat voor mij al voldoende zijn.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

@TS: dat je de kosten die je nu maakt, terug wilt, lijkt me logisch en volstrekt normaal. Volgens mij is dat iets wat je aan je eigen verzekering over kunt laten om te regelen met de verzekering van het KDV en hoef je daar zelf helemaal niet zoveel mee.

Wat betreft smartegeld en psychische schade en een kind dat over 10 jaar vraagt: Wat heb je er eigenlijk mee gedaan? Ik denk dan echt dat je het groter maakt dan het is. Mijn ervaring is dat het vooral bij jongens onder elkaar nogal stoer is om littekens te laten zien, dus als er straks wat zichtbaar blijft zal dat echt niet zo 1-2-3 een probleem voor je zoontje gaan zijn.
    Let wel: daarmee bedoel ik niet dat je er niets mee mee hoeft of dat een litteken maar gewoon geen probleem moet zijn, maar wel dat het verstandig is om dit een beetje binnen normale kaders te houden en er niet te veel over te panieken: juist van jouw emoties in deze heeft je zoontje meer last dan straks van het litteken zelf!!!
    Smartegeld is denk ik een erg kleine kans dat je dat gaat krijgen. Dan kan elk kind dat zich een hersenschudding valt op een KDV wel voor smartegeld in aanmerking gaan komen. Zorg gewoon dat je de werkelijke kosten terug kunt krijgen en laat het daarbij.

Over veiligheid enzo: wij hebben hier thuis de verwarmingsbuizen (ja, gloeiend hete) ook door de kamer lopen. We wonen nu eenmaal in een jaren-60/70-huis. Ik ben me bewust van het feit dat die dingen een risico vormen, overigens net als de stopcontacten, vensterbanken, kasten en stoelen. Misschien ben ik te nuchter hoor, maar hoort het niet bij het leven dat een kind ongelukken kan krijgen? Daar leert het toch alleen maar van wat wel en niet handig is?
    Wat betreft de verwarmingsbuizen op het KDV van je zoontje: was daar echt echt echt te voorzien dat een kind daar z'n been tussen zou steken en dat het beschermende rubber daardoor aan de kant zou schuiven? Ze waren er slot afgeschermd, (bedenk wel dat een rechter die zich over een smartegeld-zaak buigt, dat mee neemt in zijn/haar beslissing en ik verwacht dat de kans op smartegeld daar nog wat kleiner van wordt).
    Ik vind het hardstikke super dat het KDV nu wel voor verdere bescherming heeft gezorgd, nu gebleken is dat het niet veilig genoeg is... (En ook dat zal de rechter meenemen in de beslissing).

Maar, jij zit blijkbaar wel met het gevoel dat er nog niet voldoende adequaat is gereageerd op wat er met je zoontje gebeurd is. DAT zou ik gaan bespreken op het KDV.
    Ik ga even de therapeut uithangen, (want ja, dat ben ik nu eenmaal ;)): jij bent klaarblijkelijk aangetast in je gevoel van veiligheid. Als moeder wil je je kindje veilig ergens achter kunnen laten en nu is gebleken dat er toch wat gebeurd is. Ik ga er van uit dat alles wat er nu door je hoofd spookt, eigenlijk maar 1 functie heeft: HOE kan ik zorgen dat het voor mijn kind weer veilig wordt?
    Die veiligheid komt er niet door smartegeld te vragen, (daarmee kom je alleen maar in een conflict-situatie terecht met een KDV, wat ws niet heel bevordelijk zal zijn voor het kunnen bespreken van dingen waar jij je niet prettig bij voelt). Die veiligheid bereik je door te vertellen wat dit met jou heeft gedaan en door het KDV te vragen je tegemoet te komen en actie te ondernemen om jouw gevoel van veiligheid weer te helpen opbouwen.
    Snap je?
    Ik denk dat jij er zelf al met al veel meer aan hebt om te weten dat de komende tijd jouw zoontje even niet alleen te spelen gelaten wordt bijv, of dat je samen met de manager het lokaal eens mag nalopen en kijken waar jij risico's ontdekt voor je kindje, (en wat het KDV daar dus aan zou kunnen doen, ofwel door beschermende dingen te plaatsen, ofwel door qua regels voor de kids iets aan te passen). Dat soort dingen, daarmee krijg jij het gevoel van veiligheid terug, en dat is uiteindelijk voor je zoontje ook het beste. Voel jij je veilig, dan voelt hij zich ook weer veilig :)

20. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Wouw Rozemarijke; je slaat de spijker op zijn kop! Haha; hulde aan de therapeut op dit forum (bedoel ik echt niet sarcastisch hoor; meen ik echt:)!!! ook bedankt voor je oppepper over een eventueel litteken). Mijn zoontje heeft inderdaad later wel een stoer verhaal dan; hij was op het KDV de 1e in 15 jaar die zijn been daar doorheen wist te steken! Mmmm dat past ook wel bij hem ja; hij is nu eenmaal een echte ontdekker! Wat dat betreft: ze hielden hem al extra in de gaten op het KDV. Als er een deur opengaat, staat hij er nl. als eerste bij en in de stoel krijgt hij ook al een extra tuigje daar, hij werd ook iets vaker in de beveiligde speelhoek gezet dat een ander kindje omdat ze hem natuurlijk niet altijd in de gaten konden houden. Ik denk dat de klap daarom extra hard bij me aankwam dat juist daar dit gebeurde.
    Ik zag het allemaal te somber in (maar dat komt denk ik ook door een klein "jeugdtrauma"; toen ik klein was heeft mijn vader een 3e graads brandwond op pols gehad en dat heeft er jarenlang niet uitgezien...horror...nu valt het niet eens meer op door de rimpels daar dus eind goed al goed).
    Maar vandaag naar de chirurg geweest en hij vindt de wond mooi aan het genezen (moet wel over 4 weken terug en tussendoor naar de huisarts). Hij was in ieder geval helemaal niet zo pessimistisch als ik. Ikzelf zie de wond nu ook vooruitgaan en ben daardoor een stukje vrolijker (het was echt even niks met me de laatste 2 weken). Ik ga het de organisatie van het KDV wel een brief sturen dat ik de gedane en toekomstige medische kosten wel vergoed wenst te krijgen (maar dat zal ik eerst even zeggen tegen de manager/leidsters). Maar inderdaad...geen smartengeld en ook geen jurist oid ;). Ik ga morgen zelf een gigantisch kado voor hem kopen...de bikkel (hij had al een kleintje gehad hoor)!
    Bedankt voor jullie medeleven voor wat betreft mijn zoontje en alle reacties (ook al ben ik het niet met sommige eens...;))

Deel Deze Pagina