Vriend heeft buikgriep, slecht voor kwaliteit sperma?

Discussion in 'Zwanger worden' started by RoIn, Feb 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    We zijn nog maar net begonnen, dit is de eerste maand zonder pil.
    Dus veel verwacht ik er nog niet van.
    In theorie zou ik, als ik al een normale cyclus zou hebben, nu moeten ovuleren. Uiteraard wil je dan eigenlijk toch wel aan de klus :D ondanks de kleine kans dat het lukken zou.

Nu heeft vriendje al bijna 4 dagen een flinke buikgriep (kan niet van de pot vandaan zal ik maar zeggen). Hij heeft daarbij geen koorts (voor zover we hebben kunnen meten).
    (van klussen komt uiteraard ook niets) maar ik vroeg me af, wat doet het met de kwaliteit van sperma?
    Want het schijnt dat als je koorts hebt dit effect heeft op het zaad voor de komende 3 maanden!

Heeft iemand enig idee hoe het zit met buikgriep zonder koorts?

2. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

Oct 28, 2013
    1,554
    0
    0
    Limburg
    Dat is een goeie vraag, waar ik ook wel nieuwschierig naar ben. :)

3. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Haha.. Hoewel het voor jou nu niet van toepassing is zie ik! Mooie buik hoor (er vanuit gaande dat het de jouwe is!)

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Griep heeft geen nadelig effect op de zaadkwaliteit. Koorts heeft dat echter wel. Heeft hij geen koorts, dan is er dus niks aan de hand.

Het gebruik van bepaalde soorten antibiotica kan ook een nadelig effect hebben, evenals roken, drinken, te strak ondergoed dragen en vaak een langdurig heet bad nemen.

5. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Dank je! Dan kunnen we de komende tijd gewoon weer klussen met mogelijk (hopelijk) resultaat :D

6. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    Hoi,

Wat hierboven staat klopt. Maar het is wel zo dat je de effecten van koorts pas na een dag of 90 merkt bij de man. Mijn man had de avond voor inseminatie dikke koorts, nou, zie mijn handtekening!:D

Groetjes Patricia

7. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ah! Dus het hoeft niets te betekenen! Gefeliciteerd! :D

8. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dpbovenkamp Dat is helaas niet waar. Koorts heeft meteen effect. Hier twee weken voor een IVF/ICSI-behandeling koorts gehad. Nergens aan gedacht, dus door gegaan met de behandeling. Ik had de punctie gehad, manlief moest vervolgens produceren. Zat er geen enkele levende zaadcel in! Normaal was de zaadkwaliteit verslechterd, maar zaten we tussen de 3 en 10 miljoen gemiddeld, dus ver boven de ICSI-norm. Voor de zekerheid nog een keer produceren, omdat alles anders voor niks was geweest. En daar hebben ze na heel lang zoeken een paar bruikbare zaadcellen in kunnen vinden, waarna we toch konden doorgaan met het labwerk voor ICSI. Het effect is zeker vier maanden zichtbaar geweest.

Koorts heeft dus meteen effect en het is zichtbaar totdat er een nieuwe lichting zaadcellen is aangemaakt, wat elke drie maanden gebeurt. Jullie hebben, denk ik, het geluk gehad dat je de inseminatie meteen na/ten tijde van de koorts had en niet pas een aantal weken later.

9. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Begrijp het wel, de temperatuur tast ze aan, net als bij strakke boxers.
    misschien is de hoogte van der koorts ook bepalend?

10. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    Dan denk ik dat dat te maken heeft met de zaadkwaliteit van je man (niet l*llig bedoeld natuurlijk!). Mijn man had namelijk de avond voor inseminatie koorts maar toch een goede productie. De arts zei toen ook tegen ons dat koorts pas 90 dagen later terug te zien was in het zaad van de man. Maar misschien als dat van zichzelf niet zo goed is, is het ook gevoeliger voor koorts..

11. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Dat zal inderdaad meespelen. Maar het effect bij ons was desastreus, terwijl we qua aantallen altijd ruim boven de normen van IUI en IVF/ICSI zaten. Dus wij hadden er zelf niet zo bij stil gestaan, aangezien je voor ICSI maar een paar enkele zaadcellen nodig hebt en die zouden er altijd wel in zitten, plus dat de koorts slechts twee weken voor de punctie was. Helaas had het dus wel een heel groot negatief effect.

De bewering van je gyn dat het effect pas na 90 dagen zichtbaar is, klopt dus sowieso niet. Anders was er bij ons op dat moment ook geen vermindering zichtbaar geweest, maar pas na drie maanden.;) Hier was de kwaliteit pas na een maand of vier weer op het oude niveau, wat aangeeft dat het effect had op de toenmalige lichting zaadcellen en niet op de nieuwe lichting die na drie maanden opnieuw aangemaakt wordt.

Het algemene advies als je met behandelingen bezig bent en je man heeft koorts, is om het zaad extra na te laten kijken als je op dat moment bezig bent met een behandeling. Mocht het effect zo erg zijn dat je er niks meer mee kunt, dan kun je de behandeling nog op tijd afbreken zodat het verzekeringstechnisch gezien geen poging kost.

12. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    De bewering van je gyn dat het effect pas na 90 dagen zichtbaar is, klopt dus sowieso niet. Anders was er bij ons op dat moment ook geen vermindering zichtbaar geweest, maar pas na drie maanden.;) Hier was de kwaliteit pas na een maand of vier weer op het oude niveau, wat aangeeft dat het effect had op de toenmalige lichting zaadcellen en niet op de nieuwe lichting die na drie maanden opnieuw aangemaakt wordt.

Het algemene advies als je met behandelingen bezig bent en je man heeft koorts, is om het zaad extra na te laten kijken als je op dat moment bezig bent met een behandeling. Mocht het effect zo erg zijn dat je er niks meer mee kunt, dan kun je de behandeling nog op tijd afbreken zodat het verzekeringstechnisch gezien geen poging kost.[/QUOTE]

Nou ja, de gyn zei doorgaans. Dus uitzonderingen daargelaten:) Natuurlijk kan de koorts een oorzaak zijn geweest, maar je weet niet of er nog iets anders gespeeld heeft natuurlijk. Dat is altijd lastig te bepalen.

Ik kan me herinneren dat we bij een andere poging anderhalf of twee weken daarvoor, dus met follikelmeting, beide ziek waren met koorts, maar nog steeds bij inseminatie een goede productie hadden. Nou ja, hij dan:D De productie is aan heel veel factoren onderhevig. Ik denk echt dat als er sprake is van goede tot zeer goede zaadproductie, het gemiddelde van 90 dagen opgaat. Het advies dat jij noemde bij koorts ken ik en zullen ze ook echt niet voor niets afgeven, dus er wordt altijd rekening gehouden met directere invloed van koorts. Zéker bij zoiets precairs als ICSI en IVf kan ik me heel goed voorstellen dat men daar extra alert op is!

Het zal wel niet zo zwart-wit zijn als wel of geen directe invloed. Het verschilt gewoon per man en per situatie..

Share This Page