Hallo Dames, Nou heb ik me toch een last van kiespijn sinds gisteren. Ik heb een verstandskies die een keer in de zoveel tijd gaat opspelen en dan gaat me hele rechter helft op topspanning staan. Het is dus niet van tandverderf. Ik ben absoluut niet van plan nu naar de tandarts te gaan, vind het echt veelste eng nu ivbm de kleine. Maar nu ben ik opzoek naar veilige alternatieven tegen de pijn, iemand misschien tips voor mij? Ik zou er echt onwijs blij mee zijn!
Ik zou met kiespijn ALTIJD naar de tandarts gaan, zwanger of niet. Als je een redelijk goede tandarts hebt, zal hij je geen behandelingen geven die schadelijk kunnen zijn. Juist in de zwangerschap is het belangrijk goed voor je gebit te (laten) zorgen, de kans op bijvoorbeeld tandvleesontsteking is nu door hormonen groter dan normaal. Als je dat verwaarloost, loop je het risico dat je er echt problemen mee overhoudt, en dat nog onnodig ook. Maar goed, je zegt al dat je dit vaker hebt en ik neem dus aan dat het tot nu toe altijd vanzelf overgaat en dat je hier normaal gesproken ook niet mee naar de tandarts gaat. Als pijnstiller mag je gerust paracetamol gebruiken, 2 tabletjes per keer, 3 x per dag. Of dit gaat helpen weet ik niet; als je echt zware kiespijn hebt, ga je er waarschijnlijk niet zo veel aan hebben. Voor incidenteel gebruik kun je ook best een zwaardere pijnstiller nemen. Maar aangezien je al niet naar de tandarts zou willen omdat je bang bent dat je kindje daar wat aan overhoudt, is dat voor jou vast ook geen optie. Koelen dan? IJsblokjes in je mond nemen, of een coldpack aan de buitenkant op je zere wang houden. Dat kan ook wel eens wat verdoving geven. Sterkte, in elk geval. Hopelijk ben je er gauw vanaf.
Ik ben een paar weken geleden bij de tandarts geweest, een stuk kies was afgebroken. Ik heb het met hem gehad over zwanger zijn en zijn behandelingen. Hij zei dat hij geen rontgenfoto's maakt, die kunnen schadelijk zijn. Maar een verdoving kan echt geen kwaad. Die is plaatselijk en zit in het oppervlakte. De verdoving is niet iets wat in het bloed terecht komt. Dus je hoeft echt niet bang te zijn om nu naar de tandarts te gaan, ze zien echt meer zwangere vrouwen in hun praktijk en weten daarmee om te gaan. Maarre, wat je tegen de pijn kan doen: paracetamol kan je gewoon slikken, dat komt niet in de placenta terecht. In uiterste gevallen mag je 8x 500 mg gebruiken. Verder sterkte met je kiespijn, ik hoop dat ie snel over is.
Nou inderdaad! Naar de tandarts gaan is een stuk veiliger dan zelf maar wat aan lopen rommelen.. juist nu je zwanger bent is je weerstand minder, heb je sneller ontstekingen... bovendien kan de tandarts een heleboel doen hoor! Er zijn verdovingen die je als zwangere ook mag hebben. Het enige dat minder handig is is een foto laten maken...
Bedankt voor de lieve berichtjes! Maar ik hoef echt niet naar de tandarts hoor dit speelt al zeker 2 jaar, en de tandarts heeft zelf gezegt dat het gewoon de druk is die de verstandskies uitoefend op de rest van me kiezen omdat het een beetje krap aan is (daarom duurt het ook zo lang al) en dat merk ik ook gewoon. Was alleen benieuwd of er veilige alternatiefjes zijn tegen pijn/druk nu ik zwanger ben. Inmiddels is het alweer bijna over zoals gewoonlijk en heb ik maanden geen last. De kies is ook inmiddels bijna helemaal doorgekomen. En ik blijf erbij dat ik nu gewoon geen poespas aan me lichaam wil van een tandarts, maar dat is dus ook helemaal niet nodig.