Wat zou jij doen? (vraagje over baan)

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    *warning: lang verhaal* :)

Goedemorgen dames,
    Ik heb een vraagje! En ervaring leert dat je op ZP altijd wel even je hart kan luchten. :)

Jarenlang (echt jaaaaren) heb ik getwijfeld over wat voor werk ik precies wil doen. En vooral in welke branche. Het kon werkelijk van alles zijn: Techniek, Verpleegkunde, Onderwijs, Accountancy, whatever. Ik had geen idee.
    Vorig jaar heb ik een loopbaanoriëntatietraject gevolgd en daar kwam 1 branche met vlag en wimpel uit: IT.
    Ik heb mij inmiddels al ingeschreven voor een korte opleiding en hoop hiermee spoedig te kunnen beginnen.

Maar nu zit ik een beetje met de handen in het haar over mijn huidige baan. Ik werk op een telefonische klantenservice en heb nu een jaarcontract, dat loopt af over 2 maanden. Verlenging is niet vanzelfsprekend. En een vast contract is al helemaal niet van toepassing op deze afdeling.
    Ik heb de laatste tijd erg slecht gescoord op telefonische sales. Ik ben er niet goed in, heb er een bloedhekel aan en sta ook niet achter het soort contract dat ik moet aanbieden. Mijn werkzaamheden bestaan gelukkig niet alleen uit sales maar het is wel een erg belangrijk onderdeel geworden. Ons bedrijf draait namelijk veel verlies de afgelopen jaren.

Ik heb het al een tijdje niet meer naar mijn zin. De werkzaamheden boeien mij niet en de sfeer is enorm veranderd. Er hangt een zeer negatieve sfeer op de afdeling. De leiding geeft een ongeïnteresseerde en zelfs gemene indruk. Laatst kreeg ik een sneer van mijn supervisor waar het hele team bijstond. :( Ouch.
    Ze hebben aangegeven dat ik alleen verlenging krijg indien ik veel meer aan sales ga doen. Veeeeeel meer. En scoren scoren scoren dus. Precies datgene dat ik zo haat.

Waar ik nu mee zit:

Indien ik WEL verlenging krijg heb ik nog een jaar financiële zekerheid. Daarna alsnog op zoek naar een andere baan, want een vast contract krijg ik niet. Dan zit ik dus nog een jaar op een plek waar ik ongelukkig word. Ik zit sowieso al erg slecht in mijn vel (veel huilbuien, veel stress en fysieke klachten hierdoor, o.a. door thuissituatie). Maar...ik kan wel een jaar mijn hypotheek, auto en kindje betalen. Ik wil niet tussentijds opzeggen omdat ik dan geen WW kan aanvragen mocht het nodig zijn. Ik moet dat ongelukkige jaar dus wel uitzitten.

Indien ik GEEN verlenging krijg zou ik mij eerst op die basisopleiding hebben gestort en tegelijkertijd een nieuwe baan gaan zoeken. Eentje met iets minder uren (ivm studie) en waar ik mij hopelijk wat gelukkiger voel. Maar ja, dan kan het dus zijn dat ik (een deel van) mijn financiële zekerheid opgeef.
    Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind en ik hoop dat iemand mij wil vertellen wat hij/zij zou hebben gedaan. En vooral waarom. Sorry als ik als een zeurpiet overkom, maar het drukt gewoon erg op mijn hart en ik wil zo graag de juiste keuze maken!

Liefs

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou sowieso gaan uitkijken naar een andere baan, maar zolang je niks anders hebt (hoe vervelend ook) toch even doorbijten. Ik snap dat je het scoren niet leuk vindt, maar helaas is dat nu eenmaal hoe het werkt. Zo'n bedrijf leeft daarop. Ik heb zelf ook telefonische verkoop gedaan en nee ik vond het ook niet leuk. Maar dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Maar gezien de economische onzekere tijden, zou ik dus nog geen baan opzeggen voor ik wat anders had.

3. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Bedankt voor je reactie Kolibrie.
    In principe zou ik niet opzeggen, maar loopt mijn contract over twee maanden af...maakt dat nog wat uit?
    Ik vind het gewoon erg lastig...hoe motiveer je jezelf om iets te doen waar je ongelukkig van word? :(

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat je kunt doen is bekijken *hoeveel* van je financiële zekerheid je opgeeft. Kunnen jullie rondkomen zonder jouw salaris en ben je bereid om er eventueel wat luxe voor op te geven? Als je op beide vragen volmondig Ja! kunt zeggen dan zou ik mijn baan opzeggen en voor de opleiding gaan.

Je diep ongelukkig voelen in je werk vreet energie, daar kan ik over meepraten. Daar word niemand blij van. Als je het geld niet kunt missen is het een ander verhaal, maar als het wel kan zou ik het geluk gaan zoeken... Succes!

O ja, als je contract niet verlengd word heb je volgens mij wel recht op een uitkering, toch? Dan kun je beide doen: JE hebt geld en je kunt die opleiding doen... ;)

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer jij voldoet aan de voorwaarden, dan heb je gewoon recht op een WW-uitkering op het moment dat je contract niet wordt verlengd.

Je kunt het ook anders aanvliegen: aangeven dat je hart op een andere plek ligt qua telefonische werkzaamheden, minder druk op sales en meer op bijv services.

6. misa

misa Niet meer actief

Lastig zeg. Ik weet wel dat ik geluk erg belangrijk vind, maar ja ook geldzorgen kan dat geluk beperken.
    Ik zou ook zeker op zoek gaan maar een andere baan of functie. Want hier of ergens anders een tijdelijk contract is natuurlijk hetzelfde effect.

En ja, als je geen verlenging krijgt heb je gewoon recht op ww.
    Succes!

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Kun je het financieel hebben, een andere, leukere baan? In dat geval zou ik het wel weten! :)

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.657
    1.415
    113
    Het werk ligt niet voor het oprapen dus ik zou een verlening, mits aangeboden, aanpakken en van daaruit verder zoeken naar iets anders, dan nog maar een jaartje tanden op elkaar op een niet zo leuke werkplek dan dat ik geen eten, luiers, hypotheek enzovoort kan betalen.

Let wel op als je een verlenging wordt aangeboden en je weigert die dan heb je gene recht op ww

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oei lastig. Ik weet hoe energieverslindend het kan zijn als je dag in dag uit met tegenzin naar je werk moet gaan. Is op de lange duur ook echt niet gezond en een jaar is lang.

Als je het financieël kan veroorloven zou ik er een punt achter zetten en mij storten op je ICT opleiding. Als aan de andere kant je dan weer wakker moet liggen van de financiële zorgen schiet je daar ook niks mee op en zou ik het toch nog even proberen uit te zitten totdat je iets anders gevonden hebt.

Op zich ben ik wel van (gecalculeerde) risico's nemen, soms moet dat gewoon om weer gelukkig te worden of verder te komen in het leven. Succes met je beslissing! :)

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik zou in jouw plaats rustig uitkijken naar iets anders en in je huidige job niet meer doen dan nu het geval is, tenzij je in de ww niet genoeg overhoudt om van te leven (of als ww in NL zeer beperkt is in tijd en je denkt niet in die tijd een andere baan gevonden te hebben).
    Denk je te maken te krijgen met fin. moeilijkheden zonder je huidige baan, dan zou ik wel proberen meer te verkopen zoals ze vragen, in hoop op die verlenging. En het uitkijken naar een andere baan minder intensief doen dus, je energie vooral in je huidige steken.
    Hoe groot is de kans trouwens dat je verlenging krijgt, als je meer verkoop gaat doen?

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou zo snel mogelijk proberen om daar weg te zijn. En dus vandaag nog beginnen te solliciteren.
    Desnoods ga je - tot je studie voorbij is - voor korte interims of dergelijke als je geen nieuw contract krijgt.

Ik ben nogal allergisch aan zo'n televerkopen ;). Ik zou er dus zelfs never nooit beginnen, laat staan een nieuw contract aannemen - want dan hang je er weer een jaar aan vast.

Kan je overigens eens je de studie bezig bent ook al niet werk zoeken richting IT? En zo de theorie ineens aan de praktijk koppelen?

12. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Bedankt weer voor jullie reacties! Dat helpt mij erg om in ieder geval een beetje te kalmeren. De hele situatie (plus thuissituatie) is voor mij echt stressen geblazen, ik krijg er al een paar dagen opvliegers en duizeligheidsaanvallen van.

@ Kaboutmeis, dat is inderdaad een mooie optie die je benoemt. Ik zou het kunnen proberen, al voel ik me nog niet bepaald zelfverzekerd genoeg om zoiets aan te nemen.

Die kans is dan redelijk. Het is gewoon een feit dat ze hier aan het opruimen zijn. Ik heb al zoveel collega's (met en zonder gevecht) zien vertrekken en de sfeer wordt daar niet beter op. Ik weet niet of ik deze baan nog een jaar trek, hopelijk klink ik niet al te kinderachtig of zwak. Er zijn hier zoveel collega's die overspannen zijn geraakt en door BHV worden afgevoerd. Vroeger dacht ik dat ik "onsterfelijk" was op de werkvloer (niet letterlijk natuurlijk). Maar nu voel ik mij wegzinken in een soort gat van werkdepressie. Maar het levert wel salaris op....oh oh oh dilemma.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Mocht je een verlenging krijgen dan wilt dat natuurlijk niet zeggen dat je er een jaar aan vast zit. Je kan ondertussen blijven solliciteren op de functies die je wel aanspreken en mocht je aangenomen worden dan kan je je huidige baan opzeggen. Je zal wel 1 of 2 maanden opzegtermijn hebben, afhankelijk van wat er in je contract staat.
    Mij lijkt het prettiger te solliciteren vanuit een baan dan vanuit de WW. Wens je iig veel succes!

14. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dank je wel :) En van baan naar baan lijkt me idd prettiger dan van uitkering naar baan....we gaan het zien!

Deel Deze Pagina