Hekel aan koken

Discussion in 'De lounge' started by Yeuu, Aug 28, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

Jul 25, 2017
    1,434
    805
    113
    Female
    ... Ik heb dat dus. Een hekel aan het maken van het avond eten.
    1. Ik eet vaak alleen met de kinderen.
    2. De kinderen lusten bijna niks of hebben in ieder geval al-tijd commentaar als het geen p-maaltijd is.
    3. Ik wil niet lang bezig zijn, want vind het gewoon niet leuk en zeker niet als ik toch alleen commentaar krijg.

A.v.g. houden we al niet van. Behalve een stamppot in de winter.
    Maar om nou elke avond zuurkool of boerenkool stamppot te eten...
    Hoe los ik dit op. Ik overweeg nu Hello Fresh te nemen , dan hoef ik in ieder geval al niet meer na te denken WAT we eten... En ik weet dat daar af en toe gewoon onverwacht, onbekende, lekkere dingen in zitten.

twee, Butchke, Zulema and 3 others like this.
  2. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,500
    8,422
    113
    Ik herken het :D de maaltijden bedenken vind ik nog niet zo'n probleem.
    Maar ik vind doordeweeks koken gewoon écht niet leuk.
    Ben altijd als eerste thuis, man is later en die kan dan zo aanschuiven. Lijkt me heerlijk!
    Ik laat trouwens afruimen e.d. wel aan hem over :p

Wat hier wel helpt is voor meerdere dagen boodschappen te doen, dan hoef ik er niet elke dag over na te denken.

Hello Fresh hadden vrienden. Maar dat lijkt me niks. Zit ik met maaltijden die de kinderen niets vinden (ze moeten proeven/wat eten) en waar ik zelf waarschijnlijk ook nog eens niets aan vind.

Paardenbloem likes this.
  3. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    Ik lees even mee, ik heb er ook zo’n hekel aan.

4. Aries

Aries Niet meer actief

Zou het misschien helpen om ze er iets meer bij te betrekken? Een ingrediënt kiezen, beetje helpen met voorbereiden? Lijkt me lastig zeg!

5. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,008
    2,373
    113
    Ik vind t ook afschuwelijk. Wat ik nu 2x Pw doe is zo’n verspakket van de jumbo. Die vind ik wel erg lekker. Verder geniet ik ook niet van eten. T is omdat het moet, dus het een zal ook wel met het ander te maken hebben.

6. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,268
    25,734
    113
    Ik ben juist dol op koken, maar alleen als er ook echt iets lekkers op tafel komt. Anders vind ik het meer een verplicht nummertje. Dus hier komt nooit agv op de traditionele manier op tafel (als in gekookte aardappelen en gekookte groentes). Ik doe altijd iets met de aardappelen/groentes als in roosteren in de oven, stoven, gebruik van kruiden/specerijen, etc. En ook het vlees is meestal wel gekruid, gemarineerd, of zit in een saus.

En dan heb ik 4 kinderen die allemaal een andere smaak hebben, er is er altijd minimaal wel 1 die iets te klagen zou hebben. De 1 houdt niet van Aziatisch de ander juist niet van stamppotten, etc. Dus daar let ik gewoon niet meer op (en inmiddels hebben ze door dat het klagen niet helpt). Zoon eet sowieso op het moment meestal niks, tenzij er pasta of wraps op tafel komen.

Ik kook dus gewoon wat ik lekker vind of denk dat lekker zal zijn (iedere week probeer ik zeker 2 nieuwe gerechten uit). En daarbij kijk ik dan een beetje dat iedereen weleens aan de beurt komt met het lekker vinden van de maaltijd.

Als ik jou was zou ik dus minder op de kinderen gaan letten. Als ze toch al niks of weinig lusten heeft dat ook geen zin (of je moet alleen maar op tafel gaan zetten wat ze lekker vinden). En als je dat gemopper buiten kan sluiten en je het zelf wel lekker vind wat je op tafel zet, komt er misschien ook meer plezier in het koken en nieuwe dingen uitproberen.

Mijn liefde voor koken is begonnen bij mijn liefde voor lekker en divers eten en daardoor ben ik veel uit gaan proberen. En zo ben ik het heel leuk gaan vinden om het ook klaar te maken.

Elsss, 2littlemonkeys, S2909 and 9 others like this.
  7. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Hier ook twee niet etende kinderen. Heb een tijdje geleden besloten dat ik lekker kook waar ik zin in heb, nou ja dwz waar man en ik zin in hebben en nog redelijke gezond is Haha. Heb wel war meer plezier in koken nu gekregen, probeer wat meer uit, en de kinderen eten dan maar niet, of een komkommer. Of een boterham. Hier ook altijd commentaar, behalve bij de P Haha. En wat helpt is boodscgapppen per week doen en dan een plan maken wat je de week kan eten. Op de ene of andere manier vind ik het zo vervelend als ik op schooldag daar lang over na moet denken o_O

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Ik heb geen hekel aan koken, wel aan het bedenken van wat we moeten eten.
    Ik maak 1x per week een weekmenu. Laat de kinderen dan ieder 2 soorten groente, vlees en aardappels kiezen en/of een gerecht.
    Zo hebben ze inspraak in wat ze eten en ik ben geholpen met het bedenken :thumup:

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Misschien kun je een slowcooker kopen? Dan hoef je niet zo veel zelf te doen ;).

Verder geen tips, want ik vind koken wel heel leuk en mijn kinderen lusten ook alles (man is een ander verhaal, maar die vindt het ook prima om brood te eten als hij iets niet lust).

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik heb geen hekel aan koken, wel een hekel aan verzinnen wat ik ga koken - daarom heb ik Hello Fresh ;) Het is qua snijden en bereiden wel even wat werk, variërend van 20 minuten tot 1 uur zo ongeveer (en dat is dan incl oventijd, je bent dus geen uur aan het hakken en roeren) - dus als je echt een hekel hebt aan het bereiden, zou ik het niet doen. Maar ik vind het volgen van de recepten heel leuk, de variatie erg fijn en ik vind alles lekker.
    Mijn kinderen zijn echter niet blij met HF, ook al eten ze het eigenlijk heel goed. Maar ik vind het vervelender dat ze klagen en zeuren als ik zelf iets heb verzonnen en gemaakt, dan als ik iets van HF heb gemaakt. Uiteindelijk maakt dat hier qua gezeur en geklaag dus geen verschil; dat doen ze toch wel ;) Nu hebben ze gewoon verzonnen dat HF stom en vies is, dus mopperen ze daarover...

NiVa0230 likes this.
  11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Als je niet van koken hou zou ik zeker niet voor Hello fresh kiezen. Wij hebben het een aantal x gedaan. Vond het elke x weer tegenvallen en met de kids gewoon niet handig, maar die vinden een prak het lekkerst, dus wat ik nu doe is 2/3x in de week een prak eten en de rest verzin ik op de dag zelf of een dag van te voren.

Paardenbloem likes this.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,375
    21,754
    113
    Totaal niet herkenbaar, gelukkig! Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ik niet kan bedenken wat we gaan eten.
    Zelf vind ik het superleuk om te koken (ook de standaardgerechten) maar zeker ook om nieuwe gerechten te proberen. En dan met name de "ethnic foods", dus traditionele gerechten van over de hele wereld. Maar soms flans ik ook zomaar wat in elkaar. AVG eten we bijna nooit, heel soms als ik er zin in heb vooral :roflmao:.
    Verder heb ik het geluk dat iedereen hier makkelijk is met eten en we vrijwel alles lusten.

Ik lees trouwens vooral dat je het hebt over wat je niet lust. Misschien kan je kijken naar wat je wél lust en vervolgens daarop gerechten baseren? Of om het "soort" gerechten? Bv maaltijdsalades of -soepen, rijst/pastagerechten, ovenschotels etc.

Overigens geloof ik niet dat er zoveel mis is met pasta, je kan het zo (on)gezond maken als je zelf wil. Waar ik woon eten veel mensen wel 5x per week pasta, dát zou wel weer m'n neus uitkomen :rolleyes:
    Of bedoel je iets anders met die p?

13. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    ik heb ook een vreselijke hekel aan koken. En ook al helemaal aan a g v.

Ik maak meestal wel een weekmenu, omdat ik dan zeker weet dat ik alles in huis heb, zodat ik niet nog naar de winkel moet op de dag zelf. Voor corona had ik daar geen zin in met 4 kinderen en nu, met corona, ga ik al helemaal niet naar de winkel doordeweeks. Ja, alleen om de boodschappen op te halen, maar meestal doe ik dat op dinsdag als de kinderen op de opvang zitten.

Wij hebben 1 kind die al slecht eet sinds ze 1,5 is. Die eet alleen patat, pannenkoeken en poffertjes.
    De 2e is tegenwoordig ook moeilijker aan het doen. Die eet alleen als je haar helpt. En ik ben echt niet van plan om elke avond een 4 jarige te helpen, terwijl ze het al geruime tijd gewoon zelf deed.
    De 3e eet wel heel goed. En de 4e eet meestal ook goed.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Pannenkoeken, patat, pizza... ;)

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,375
    21,754
    113
    Haha, op die manier... Pannenkoeken is geen avondeten bij ons en patat noemen wij friet. Dat verklaart al een hoop. :roflmao:

Wij eten regelmatig pizza, maar vind dat niet per se ongezond: de bodem kan je van bv volkorenmeel maken, saus maak je zelf en beleggen met groenten. Tegenwoordig eten we vaak zelfs pizza zonder kaas, maar dan met gegrillde aubergine of koolrabi, dat is echt superlekker. En dan nemen we er vaak nog soep/salade ofzo bij.

owly and Adje like this.
  16. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

Jul 3, 2019
    2,889
    2,897
    113
    Ook ik ervaar weinig plezier aan koken. Gelukkig ben ik gezegend met een man die van koken houdt én meestal om half 5 thuis is.

Het is wel zo dat we samen een weekmenu bedenken en daar mogen beide kids een suggestie voor geven, meestal iets van macaroni/lasagne, broccoli/spinazie/bietjes wordt er dan geopperd.
    Wie de boodschappen haalt is gewoon even kijken wat met ons werk het beste uitkomt.

Ovenschotels en pannenkoeken maak ik; dat vind ik leuk.

Mijn man probeert graag nieuwe gerechten en sinds we suikervrij eten wordt hij steeds vindingrijker. Heeft hij ook lol in! Zo heeft hij gister zelf mayonaise gemaakt, die was goed gelukt!

17. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb een hekel aan koken op het moment dat de kinderen irritant en moe worden en gaan klieren. Voor mij is de slowcooker een uitvinding om koken weer leuker te vinden (dan kook ik in de ochtend als ze op school zijn) en regelmatig bereid ik al heel veel voor de maaltijden voor in de ochtend of middag zodat ik rond etenstijd het alleen nog af hoef te maken.

Isabella2020, Adje and citroenrasp like this.
  18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Ik heb ook een hekel aan koken. Ze willen hier altijd hetzelfde eten en ik vind het super suf om iedere keer hetzelfde klaar te maken. :| Ik laat het dan ook meestal aan mijn man over. :oops: Iets als Hello Fresh zou ik hartstikke leuk, lekker en handig vinden, maar dan gaat er nog meer commentaar komen en daar heb ik dan weer geen zin in... :eek:

19. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,268
    25,734
    113
    Dat doe ik meestal ook. Ik kan ook echt heel lui voor de tv al mijn snijwerk doen en alles klaarzetten en rond etenstijd is het een kwestie van afmaken. Of het gaat inderdaad in de slowcooker en dan hoef ik er alleen nog maar pasta, rijst oid bij te koken.

GossipGirlxoxo likes this.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Beginnen met de kinderen een lijstje te laten maken van dingen die ze graag eten (bepaalde groentes, complete gerechten). En zeggen dat er geen pannenkoeken of friet op mag staan.
    Pizza zou ik niet direct afwijzen, volkoren bodem, voor ieders favoriet beleg erop en dan een paar bakjes rauwkost ernaast is een prima maaltijd.

Als ze een lijstje van groenten hebben, hoeven daar natuurlijk niet per se gekookte aardappelen bij. Rooster eens aardappelen in de oven, of maak zoete aardappelfriet. Genoeg opties.

Een slowcooker kan ik je echt aanraden, probeer eens per week een nieuw recept en dat ding doet al het werk.
    Wel of geen rekening met de kinderen houden moet je zelf kiezen. Onze oudste moet bijna elke avond vlees eten, en ze lust niet veel, dus voor haar is de variatie klein, maar bak dus wel iets wat ze graag lust (wij hebben dan wat anders) anders eet ze niks en dat is nu geen optie.
    Bij een gezond kind zou ik overigens wel wat strenger zijn.

citroenrasp and FatihaSakura like this.

Share This Page