En ik vind het eng! Niet om het uitstrijkje zelf hoor, maar om de reden (en ik ben nogal hypochonder soms, dus dat werkt niet mee). Ik heb namelijk nu ongeveer een jaar ??? regelmatig last van tussentijds bloedverlies. In het begin veegde ik wat bloed af, dan bleef het maandenlang weg. Maar nu is het een maandelijks tafereel geworden (elke keer rond, of op mijn eisprong). Toen ik vanmiddag een stolseltje zag met afvegen, van ongeveer een kleine cm groot. Heb ik dus toch even de huisarts gebeld en die vindt het verstandig om even te laten kijken. Maandag is de dag. Dan moet ik eerst naar de huisarts, die een inwendig onderzoek doet. Daarna maakt de assistente het uitstrijkje. In mijn hoofd heb ik al alle doemscenario's voor ogen gehaald en dat werkt natuurlijk net zo min mee. Want wat als er nu iets extreem- afwijkend wordt gevonden? En hoelang duurt het voordat je de uitslag binnenkrijgt? Via het bevolkingsonderzoek kunnen hier namelijk weken overheen gaan. Maar als je via de HA een uitstrijkje moet laten maken om een andere reden? Duurt dat dan ook zo lang? Wie kan mij gerust stellen
Ik moest een week wachten op de uitslag. Ik heb met ongeveer 3 weken steeds een lichte bloeding. Maar dat komt bij mij door de daling van een hormoon. Verder was alles helemaal goed. Op of rond de eisprong komen wel vaker bloedingen voor is mij verteld.. dus ga niet meteen van het ergste uit.
O, een week is wel te overzien! Ik zag mezelf al 6 weken nagelbijten . Ik weet dat het vaker voorkomt, en dat het op zich elke keer rond de zelfde periode gebeurt. Lijkt mij een gunstig teken. Anders zou ik wel mijn gehele cyclus last hebben van bloedverlies (op willekeurige momenten bedoel ik). Maar goed... Het is de hypochonder in mij
Klopt...zo is het wel. Als er regelmaat in zit is het vaak gewoon iets wat bij je hoort. Dat zei mijn huisarts ook. Vooral na 1 of meer kinderen verandert je cyclus...en die verandert natuurlijk ook als je ouder wordt. Ik heb nu dus 2 jaar al elke 21e dag een hele lichte bloeding... 1 keer ( gewoon 1 keer vegen).
Herkenbaar. Ik ben ook een beetje zo toevallig laatste maanden ook wat last van tussentijdse bloedingen.. Achteraf ook steeds rond m'n eisprong dus ik denk dat t bij mij ovulatiebloedingen zijn. Desalniettemin vorige week een uitstrijkje laten maken omdat ik hier voorheen geen last van had. Uitslag duurde ongeveer 5 dagen. Helaas 1e keer te weinig cellen dus moest nog een keer. Die uitslag net binnen en alles was in orde. Sterkte! Het valt vast allemaal wel mee. Wel goed dat je even laat kijken.
Bij mijn zus stond na 1 of 2 dgn de huisarts thuis aan de deur. Dat was slecht nieuws. Volgens mij was toen gezegd dat de uitslag een week zou duren, maar die kwam dus echt veel sneller.
Bij mij is de stelregel "geen nieuws goed nieuws". Mijn gynaecoloog laat dus alleen iets weten - per brief meestal - als er iets scheelt. Eind december controle en uitstrijkje gehad. Vorige week de brief om volgend jaar toch maar opnieuw te testen ipv de (voor België) normale 3 jaar . Het uitstrijkje zelf vind ik niks. Is zo gebeurd. Alleen die obligate wachttijd als er iets mis is maar dat kennelijk toch niet dringend genoeg is. Is nu al de tweede keer dat ik vervroegd terug mag / moet laten testen ... Jaar of 4 geleden ook al. De tweede keer toen niks meer aan de hand, maar ik moest toen 5 dagen ofzo wachten tussen het uitstrijkje en dat ik mocht bellen ... en dat was toch echt 5 dagen stressen. (Hier in BE gaan de meeste vrouwen voor die dingen overigens naar een gyn.)
Ieuw... Jeetje zeg. Nee daar moet ik niet aan denken. Brrr. Vind mijn HA een hele aardige man, maar voor die dingen mag hij wegblijven.
Warboel, ik kreeg ook na onderzoeken altijd snel bericht. En helemaal als iets niet goed was. Maar ik wil je vooral succes wensen, een dikke knuffel geven, en het komt hoop ik allemaal goed!
Waarom eerst je ha een inwendig onderzoek laten doen en dan de ass het uitstrijkje? Kan de ha niet die wattenstaaf ergens langs halen als je toch die eendenbek in hebt? Mijn ha kijkt en komt nergens, dat doet de gyn.
Ik ga ook naar mn gynaecoloog. Had ook tussentijdse bloeding. 2 dagen later bericht, was niet goed. Een stuk baarmoedermond weggehaald. Controle goed, zwanger geraakt. Laatste 6 maanden na de eerste zwangerschap/ geboorte was goed. Nu weer deze zwangerschap uitdragen. Na een half jaar weer.testen. binnen 6 maanden van je zwangerschap zijn de testen onbetrouwbaar en kunnen een verkeerde uitslag geven. Omdat ik in een jaar tijd 4x zwanger ben geweest heeft een uitstrijkje niet heel veel nut. Het is heel goed te verhelpen, al is het stressen op het moment dat het zo is. Het kan trouwens heel goed met je hormonen te.maken hebben als het alleen rond je eisprong is en niet knuffelgerelateerd. Succes een maandag en probeer niet teveel doemscenario's in je hoofd te halen. Hoe moeilijk ook .
Geen idee, eigenlijk? Ik vind een gyn ook geen probleem hoor, alleen zit mijn huisarts beneden en mijn gynaecoloog een half uur verder weg.
Geldt dat ook niet met een miskraam? Want ik heb in november nog een MK gehad met 6 weken (vruchtje was al gestopt met 4 weken, hoor).
Geen ervaring met uitstrijkjes nav klachten (alleen bevolkingsonderzoek) en daar zat ik ook weken mee in m'n maag, terwijl ik niet eens klachten had. Dus wil je even heel veel sterkte wensen met wachten! en hopend op een goeie uitslag natuurlijk!
Krijg nu pijn aan mijn onderbuik. Teken dat mijn eitje vandaag een sprongetje maakt -_-. Heb trouwens sowieso meer klachten rond mijn eisprong tegenwoordig. Zoals hoofdpijn, prikkelbaar, puistjes etc. Hoop dus dat dat het gewoon is, maar dat het nu al 2 dagen (super licht) bloed. Werkt niet echt mee .
Inderdaad wat bosi333 schrijft, het lijkt op onschuldige ovulatiebloeding. Maar goed, even laten nakijken en uitstrijkje laten maken kan geen kwaad. Mij werd er verteld (door HA en gyn) dat je cyclus in de loop van tijd kan veranderen. Dat was ook mijn geval. Sinds 2 jaar verlies ik 2-3 dagen voor mijn menstruatie beetje bruine afscheiding pas daarna komt echte bloeding. Vroeger heb ik het nooit gehad. Afgelopen jaar heb ik ook af en toe in de tweede helft van mijn cyclus last van contactbloedingen. Ik werd onlangs naar de gyn verwezen, uitstrijkje en colposcopie gehad. Alles was in orde, Pap 1, geen ontstekingen oid. Volgens gyn ligt het aan hormonen. In jou geval zou ik echt niets geks verwachten.
Ja geldt ook met een miskraam. Daarom kon ik tussendoor niet meer laten checken. Dat zou je inderdaad aan moeten geven. Want ik hoefde niet te komen, want dan zou de uitslag onbetrouwbaar zijn.