Ik lig in het ziekenhuis na een operatie voor het plaatsen van een cervixcerclage i.v.m. een te korte baarmoedermond. Vanwege een schimmelinfectie na antibiotica heb ik het middel fluconazol (150mg) eenmalig voorgeschreven gekregen. Nu lees ik in de bijsluiter op internet dat dit middel niet tijdens de zwangerschap gebruikt mag worden, omdat hierover weinig bekend is. Ik had de pillen al ingenomen! Ik mag er toch vanuit gaan dat ze hier weten wat ze doen? Heeft iemand ervaring met dit middel tijdens de zwangerschap? Of meer informatie over het effect van de werkzame stof op een ongeboren kind? Info over het middel: fluconazol | Apotheek.nl
Je kunt het even opzoeken op Farmacotherapeutisch Kompas Ik zit op foon en kan het dus niet even plakken. In zo'n lage dosering zou ik me niet zorgen maken. En ik neem aan dat gyn wel weet wat hij/zij doet.
De meeste artsen en dus ook gynaecologen gebruiken de database van LAREB als referentie.. deze geeft aan dat zo'n eenmalige dosis veilig is. Ik heb het zelf deze zwangerschap ook al een keer gebruikt Lareb - Geneesmiddelen bij zwangerschap