Fluoridevrije kindertandpasta

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Skatje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik wil voor mijn kindjes overstappen op een tandpasta zonder fluoride. Er zijn er een aantal op de markt, maar welke vinden kinderen een beetje lekker?

Ik heb voor mezelf ook fluoridevrije tandpasta, maar die is echt goor. Behalve dat die niet geschikt is voor kinderen, gaan ze zo'n smerige ook niet pikken ;)

Dus mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen: welke bevalt het beste?

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    weleda, zachte mint smaak

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ok, tnx!

4. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen waarom je wil overstappen naar fluoridevrije tandpasta? Ik dacht dat fluoride juist goed was voor tanden?

5. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    hier nu ook sinds vorige week fluoride vrije tandpasta. van parodontax. ik heb er niet zoń last van, maar de kinderen vinden hem zo vies. maarja de tube moet eerst leeg, voordat ik andere haal.
    kruidvat eigen merk heeft ook fluoride vrij, iemand daar ervaringen mee

mag ik vragen waarom je voor fluoride vrij gaat?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd...heb mijn tandarts er naar gevraagd en die adviseert het absoluut niet. Die adviseerde mij de zendium tandpasta

7. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik ben er eigenlijk van geschrokken.
    mijn jongste heeft sinds zijn zesde iedere dag hoofdpijn, onderzoeken in het ziekenhuis gehad, niks te vinden. Wat is er verandert toen hij 6 was, juist, fluor tandpasta gaan gebruiken.
    mijn oudste heeft ook problemen die veroorzaakt kunnen worden door fluoride.
    Daarom zijn wij overgestapt naar fluoride vrije tandpasta, baadt het niet....

Van 1 tube tandpasta kan een kind overlijden, als ie hem leeg zou eten, vanwege dat fluoride.
    dan is het toch wel duidelijk hoe giftig het is. je moet sowieso je mond goed spoelen, maar je neemt het ook wel degelijk op via je slijmvliezen.
    dus je krijgt hoe dan ook fluor binnen.

8. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    welke adviseerde hij niet?

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Mijn dochter kent het trucje van uitspoelen nog steeds niet, dus die krijgt dagelijks twee maal een klontje tandpasta binnen.

Ze leeft nog steeds.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Peutertandpasta heeft geen fluoride. Zolang je kind niet kan spoelen, moet je die geven.

Advies van onze tandarts was zo snel mogelijk over te stappen naar een tandpasta met fluoride maar wel echt pas als ze gaan spugen en spoelen. Mijn oudste gebruikt nu een half jaartje de kindertandpasta van Elmex. De jongste gebruikt de peutertandpasta van Elmex.

En tsja, zoveel dingen zijn giftig als je er teveel van eet. Van water kun je ook doodgaan, wist je dat? Dus dat vind ik een onzinargument.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Gelukkig maar.

Ja eens met je laatste zin. Ik leef gezond en dat wil ik voor mijn kinderen ook maar er zijn grenzen. Zoals plastic bakjes waarin bepaalde stoffen schijnen te zitten. Ik geloof dus echt niet dat mijn kind ziek wordt door dat ze iets eten wat even in zo'n bakje zit. Maar misschien ben ik te naïef.

Dat tandpasta niet heel gezond is om te eten weet ik (ik vind het zelf ook echt smerig) maar hoe leer je je peuter nou alvast om dat spul niet van je tandenborstel af te eten en het vervolgens uit te spugen? Mijn dochter 'spuugt' wel op haar manier maar er komt niks uit..

12. Jaime

Jaime Niet meer actief

Peutertandpasta bevat wel fluoride maar minder. (Even nagekeken: 500 ppm F tegenover 1100 ppm F in juniortandpasta)

Fluoride is geweldig voor je gebit, maar giftig voor de rest van je lichaam.
    Onze tandarts adviseert ook echt juniortandpasta met fluoride voor mijn 7 jarige.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat komt vanzelf wel hoor, je gebruikt tot in ieder geval 5 jaar de tandpasta met weinig fluoride (er zit in die van Elmex dus zeker wel fluoride), dus pas tegen die tijd hoef je aan te leren dat ze het uitspugen. Ik ga pas met de junior tandpasta beginnen als de grote mensen kiezen doorkomen en bij Lisa (net 5) is daar nog niets van te zien. Dus ik vind fluoride nu nog niet zo belangrijk.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat komt echt vanzelf, dat uitspugen. Mijn oudste kon het ook pas met 4,5 jaar ofzo. En het gaat niet alleen om uitspugen maar ook om spoelen eigenlijk.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Flouride is goed voor tanden maar slecht voor inslikken

16. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Weleda heeft een zachte smaak.

Zelf kan ik niet tegen fluoride en mijn gebit is nog nooit zo gezond geweest als sinds ik fluoridevrij poets :D

17. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    In Zweden bijvoorbeeld wordt niet eens meer tandpasta met fluoride verkocht.

Mijn kindjes poetsen 2x per dag en krijgen weinig suiker en toch heeft mijn oudste al 5 gaatjes gehad en mijn middelste 3. Fluoride is gewoon zwaar gif en het schijnt niet zo goed voor het glazuur te zijn als men zegt. Het kan voor slecht glazuur zelfs schadelijk zijn schijn. Dus ik ben er klaar mee.

18. susy26

susy26 Niet meer actief

wist niet dat fluoride zo slecht is.. nu ga ik toch ook twijfelen...

of?? valt t mee??

heb zelf proglazur, en de kinderen prodent 0 tot 5 jr.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dit heeft mijn dochter dus..
    Denk je goed de tanden te poetsen.. Heeft ze alsnog een gele vlek op dr tand die, volgens de tandarts, ook nog extra gevoelig is voor gaatjes.

Daar baal ik dan van he...
    Volgens de tandarts gebeurd dat als je te veel fluoride doorslikt als de tand bijna/net doorkomt.
    Ze kunnen er enkel een laagje over aanbrengen en als ze volwassen is... Evt laten afschuren en witten.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is het exact... Goed voor je tanden... Niet als lunch.

Deel Deze Pagina