Natuurlijke bevalling of geplande keizersnede? Zelf de keuze hebben..

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mommyofthree, 30 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    De titel zegt het al.. Na een eerdere “geplande” keizersnede heb ik nu de keuze voor een geplande keizersnede met 39 weken, of een natuurlijke bevalling..
    Nu heb ik al 2 kindjes rondlopen, waardoor mij het fijner lijkt om sneller weer op de been te zijn en te kiezen voor een natuurlijk bevalling. Al wordt de keizersnede met 39 weken gepland en weet ik precies waar ik aan toe ben en alles kan regelen voor mijn andere kindjes.. Fijn dat de keuze er is, maar ook zo moeilijk.. Iemand ervaring hiermee?
     
  2. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou voor een natuurlijke bevalling kiezen, mij lijkt een keizersnede + het herstel sowieso helemaal niets.
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik mocht kiezen na een eerdere traumatische bevalling (zwak uitgedrukt) en een groot kind (9pond).
    Ik stond in een soort spagaat wat ik moest doen, ik heb gekozen voor inleiding en normaal proberen (nadat iedereen op me ingepraat had).
    Door de grootte van mijn kind toch wat complicaties (bij hem), maar voor mij fysiek was de bevalling super goed. Ik kon meteen staan en douchen en wilde savonds al over de gang lopen naar neonatologie (moest in een rolstoel grrr).

    De complicaties die de baby had, had hij niet gehad bij een ks. Maar die ks hadden ze pas 2 weken later gedaan en dat had hij ook niet overleefd. Maar dat komt door mijn "aandoening".

    De "baby" is inmiddels 15mnd en gezond!

    Wat heb je bij je eerste 2 gehad? Allebei ks?
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Na 1 keizersnede nog twee keer normaal bevallen. Zou daar altijd voor kiezen. Beter voor jou en voor de baby. Al had mijn eerste er op die manier nooit uitgekomen. Maar daarom is een keizersnede een noodgreep. Succes met je keus! Overigens had ik een fijne gynaecoloog die gewoon zei dat hij de keizersnede niet ging herhalen. Vond dat zelf heel prettig.
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  5. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Ik heb hiervoor een tweeling gehad, waarvan beide (uiteraard) prematuur en 1 dysmatuur. Dit is mijn tweede zwangerschap.
    Het beeld van een keizersnede lijkt zo rooskleurig, al weet ik uit ervaring hoeveel pijn je nadien nog hebt.. Mijn angst is eigenlijk om te starten met de bevalling, die uiteindelijk eindigt in een spoedkeizersnede.. maar misschien zit die angst meer tussen m’n oren..?
     
  6. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Ja ik vind het echt heel lastig, zit zo in dubio.. de ene dag denk ik we gaan het gewoon proberen natuurlijk en de andere dag denk ik weer het tegenovergestelde.. Vaak is het makkelijker om de keuze niet te hebben, al is het wel een luxe natuurlijk.. Voor nu denk ik dat ik voor een natuurlijke bevalling ga.. ik heb nog 5 weken, dus ben benieuwd hoe vaak ik nog van mening ga veranderen
     
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb na mijn spoedkeizersnede gekozen voor een vaginale bevalling. Dit omdat ik het toch heel graag mee wilde maken hoe dat zou zijn. Het is gelukt, maar wel mbv vacuum en daar heb ik zelf een lange pijnlijke nasleep van gehad. De 3e dus gekozen voor de geplande keizersnee, maar dit was echt heel pittig ook. Mijn herstel na dr spoedks was zo goed, dat het deze keer behoorlijk tegenviel. Veel meer pijn helaas en dat met nu 2 kinderen ook om me heen lopen. Beeb is nu 2 maanden en kan nu zeggen dat het goed gaat en ik alleen nog pijn heb als ik erop duw.
    In jouw geval zou ik het nu toch vaginaal proberen en wordt het een spoed, dan zij dat zo. Succes met je beslissing!
     
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Bij een tweede ga ik voor een natuurlijke bevalling. Ik wil absoluut niet ingeleid worden dus ik wil wel dat er een keizersnede datum is met 40 weken.
     
    Mommyofthree en Poolvos vinden dit leuk.
  9. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik zou altijd voor een natuurlijke bevalling gaan (mits het veilig is voor jou en de baby natuurlijk).
    De natuurlijke weg is nou eenmaal beter voor de baby en zelf ben je er ook, over het algemeen, weer sneller bovenop.
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  10. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie en je verhaal. Vaak hoor je dat vooral de spoedkeizersnede erg tegenvallen qua herstel en met de geplande keizersnede een voorspoedig herstel, zo zie je maar, maar iedereen is de situatie anders en kan het anders lopen.. Geniet van je beeb!
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  11. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Hier heb ik zelf idd ook over na gedacht.. Ik wil liever ook niet ingeleid worden en wat als bijv. de baby nog niet ingedaald is.. Dat mocht de baby zichzelf nog niet aangediend hebben met bijv. 40 weken, dat je dan alsnog een keizersnede in kan plannen met dat termijn, of dat deze datum al staat. Heb je hier zelf vroegtijdig voor kunnen kiezen?
     
  12. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hmmm. Moeilijk. Ik had natuurlijk in het vooruitzicht dat een tweede bevalling makkelijker zou zijn dan een eerste.

    Mijn eerste had qua pijn zeker een keizersnede moeten zijn. Ik kon 9mnd niet fietsen en had na 2j nog last met lopen. Maar dat was niet gemiddeld ;)

    Er zijn zeker vrouwen die na een ks normaal zijn bevallen!!
    Ik denk datje meer aan hun ervaring hebt dan aan die van mij ;) een vriendin van mij heeft het gedaan en was er zeker over te spreken
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  13. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Mag ik vragen wat de reden is dat je niet ingeleid wil worden?
     
  14. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Ik heb hetzelfde gekozen voor deze zwangerschap. Ik zou hormonaal ingeleid moeten worden rond 38 weken ivm medicatie. Heb nu een datum voor de KS in die week, als ze zichzelf eerder wil komen wil ik vaginaal wel een kans geven
     
    Mommyofthree vindt dit leuk.
  15. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Ik begrijp dat je een keizersnede hebt gehad omdat je een tweeling hebt gehad?

    Dus niet omdat het niet vorderde of niet kon oid?

    Dan zou ik zeker gaan voor vaginaal. Ik heb na mijn spoedkeizersnede ook een vaginale bevalling gehad en dat is me in alle opzichten zó enorm meegevallen! Heerlijk! Natuurlijk zie ik nu, de 3e keer, wel weer op tegen de pijn en wanneer die weeën gaan komen, maar zeker te prefereren boven een keizersnede. Ik hoop zo dat het deze keer ook weer gewoon goed gaat.
     
  16. Mommyofthree

    12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Ja dat klopt, het was puur een keizersnede voor de kindjes en niet voor mij lichamelijk.. In dat opzicht heb ik tot nu dus nog geen reden om niet voor een natuurlijke bevalling te gaan, behalve dat mijn zoontje nu al wat voor ligt op groei, waardoor ik een beetje de zenuwen krijg over hoe groot hij zal eindigen bij een natuurlijk bevalling
     
  17. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is uiteindelijk via spoedsectio gekomen na eindeloos persen en ik wilde perse vaginaal bevallen van de tweeling. Baby A lag dwars dus ik had geen keus. Achteraf ook dikke prima :) ik voelde me veel sneller oké dan de eerste keer. Mocht ik nog een vierde krijgen, kans is heel klein, dan zou ik vaginaal een kans geven als ze het aandurven. Wetende dat een sectio ook geen ramp is vind ik het zelf toch jammer dat ik geen idee heb hoe het voelt om daadwerkelijk een baby uit te persen.
     
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Na 4 dagen inleiden werd het alsnog een spoedsectio. Pillen, ballonkatheter, de allerhoogste dosis weeeenopwekkers gehad, zonder resultaat. Ik was kapot na de ks en suf van de pijnmedicatie dus veel gemist de eerste dagen :(
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Iemand van zwangerschapsgym had bij de eerste een ks. De tweede wilde ze vaginaal. Er stond wel een ks datum met 41 weken. Uiteindelijk ks geworden.
     
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Mijn oudste is geboren via ks en bij de 2e kreeg ik de keus. Ik heb toen voor vaginaal gekozen omdat mijn oudste nog maar 16 maanden was en nog niet kon lopen. Het is me reuze meegevallen. Maar ze liep ook niet voor op groei.

    De 3e daarentegen liep 2 weken voor op groei, met hoofd zelfs 4 weken, en werd 3800 gram geschat. Ik heb nooit tegen die bevalling op gezien.

    Bij deze zwangerschap wilde ik eigenlijk eerst een ks, omdat de 3e uiteindelijk 800 gram zwaarder was dan geschat en ik een subtotaal ruptuur heb opgelopen.
    Maar na een goed gesprek met de vk heb ik toch besloten dat ik weer voor natuurlijk ga. Nu loopt deze ook weer 2 weken voor op groei en ik hoop toch dat ze me tussen de 38 en 39 weken willen inleiden.

    Ik zie ook wel wat meer op tegen deze bevalling, maar de ervaring van een natuurlijke bevalling is echt iets magisch (vind ik) en ik zou dus ook zeker voor een natuurlijke bevalling kiezen.
     

Deel Deze Pagina