Even mijn verhaal van me afschrijven.. Mijn man en ik hadden bepaalde ideeen en regels van hoe wij het wilde hebben tijdens en na de bevalling. Beide ouders snapten dat en zouden zich eraan houden, geen probleem dus...totdat we thuis waren. We wilden graag dat er van te voren gebeld zou worden door beide ouders zodat ze ons zoontje konden zien als hij wakker was en beneden zodat ze misschien wel de fles konden geven. Binnen de eerste week ging dat dus fout met mijn schoonouders. Eerste keer dat ze aan de deur stonden netjes gevraagd of ze van te voren wilden bellen, ook in verband met visite enzo.. Zouden ze de volgende keer doen.. Keer daarop staat schoon moeder aan de deur.. Weer wat van gezegd, zegt ze, oh dan kunnen we beter sochtends komen want dan hebben jullie toch geen visite. Zeg ik: nou bel toch maar gewoon voor de zekerheid, vinden we gewoon fijner. Ok zegt ze. Dag later staan ze weer onaangekondigd voor de deur!! Mijn man zegt tegen ze: Bel nou de volgende keer..nu ligt de kleine net weer in bed. Zegt schoonvader: kom we gaan! Waarop mijn man zegt: nee je bent er nu toch, pak een bakkie koffie. Komen ze nog binnen, mijn ouders waren er toen ook, dus hebben ze gewoon gepraat. Daarna gingen mijn ouders weg en zeiden ze geen woord meer!! 2 weken lieten ze niks meer van hun eigen horen! Mijn man en ik waren toen jarig en mijn man belt ze op, vraagt wat ze die zaterdag te doen hadden en dat we dan onze verjaardag zouden vieren. Zegt tie doodleuk: en wat wil je daarmee zeggen?? Nouja! Mijn man zegt dat ze een bakkie koffie met gebal kunne komen eten en een biertje pakken enzo. Nou oke, dan komen we zei hij. Vragen niet eens hoe het met de kleine is!! 2 weken niet gezien!! Komen ze binnen, krijgen alleen een hand, niet eens 3 kussen! Zitten ze heel de avond als een schaap naar de tv kijken, geen enkel woord komt eruit! Komt de kleine voor zn voeding, kijken niet eens naar hem om! Gaan later op de avond weer weg en dat is inmiddels weer meer dan 2 weken geleden, ze kijken dus al meer dan een maand niet naar hun eigen kleinzoon om!!! Vind het echt schandalig en zo ontzettend erg. Ben echt heel erg boos op hun en zal hun dit ook niet vergeven, dat ze hun eigen kleinzoon zo laten stikken omdat wij niet mogen zeggen hoe wij het graag hebben geregeld! Mijn man is er ook helemaal klaar mee en vind het heel erg dat zijn ouders hun eigen egoisme boven hun kleinzoon verkiezen...
Lastig hoor. Ik moet eerlijk zeggen, hoewel ik begrijp dat je het graag goed wilt hebben geregeld.... ik zou mij ook zeer onwelkom voelen op die manier. Vooral als ik dit lees: "Mijn man zegt tegen ze: Bel nou de volgende keer..nu ligt de kleine net weer in bed. Zegt schoonvader: kom we gaan! Waarop mijn man zegt: nee je bent er nu toch, pak een bakkie koffie. Komen ze nog binnen, mijn ouders waren er toen ook, dus hebben ze gewoon gepraat." Ik bedoel, dan wek je echt de indruk dat jouw ouders wel kunnen komen als de kleine op bed ligt, maar zijn ouders niet. Zo is het vast niet en ik kan mij echt voorstellen dat het super irritant is dat je schoonouders gewoon maar langs willen komen, maar toch.... misschien waren ze gewoon even te enthousiast en hardstikke blij. Persoonlijk zou ik heeeeel blij zijn als mijn ouders en schoonouders zomaar eens langs komen.
Misschien eens gewoon vragen waarom ze zo doen? Als blijkt dat het komt omdat ze zich niet welkom voelen dan kunnen jullie het toch uitleggen? Nu zitten jullie jezelf alleen maar 'op te vreten' dat ze hun kleinzoon niet willen zien, terwijl zij zich misschien niet welkom/betrokken voelen bij hun kleinzoon terwijl dat nooit jullie intentie is geweest...
Mijn ouders zaten toen ook binnen omdat zij wel van te voren belden om te vragen hoelaat hij de fles kreeg, mijn ouders respecteren die regel. Dat is mijn schoonouders ook 3x uitgelegd. En vind het niet erg dat ze eens langskomen maar niet elke dag of 2x op de dag, hadden ook rust nodig. Ze zijn heel erg ouderwets, onze ouders schelen nogal qua leeftijd. Ze zijn wel welkom maar niet op deze manier. OP onze verjaardag hebben wij contant een gesprek proberen aan te knopen maar ze vertikken het, ook wij zijn op een gegeven moment klaar met proberen..hoe rot het ook is.. En als wij niet eens op een normale manier mogen zeggen dat we niet graag onverwacht bezoek willen(ook niet van mijn ouders) hoe moet het dan in de toekomst? Mijn man zegt dat dit gewoon de koppigheid is van zijn vader, hij heeft al veel vaker problemen gehad met hem. Moest thuis de raarste regeltjes naleven toen hij nog thuiswoonden, vaders had gelijk en hij niet en dat was dat, of het nou terecht was of niet. Hij denkt dat ze er niet tegen kunnen dat hij nu zijn eigen regels heeft in zijn eigen huis. Tja, hij kent zijn vader beter dan ik..
jeetje, regels en wetten...... t zijn je ouders en die zijn opa en oma geworden, hoe leuk is dat! niet zo krampachtig hoor!
+1 ik zou ook weg zijn gebleven. kom op zeg regeltjes in huis voor je schoonouders en ouders om hun kleinkind te mogen zien. wie zegt dat ze alleen komen voor de kleine?? jij bent ook bevallen dus misschien willden ze wel gewoon er zijn voor jullie. schaam jezelf dat je op het moment dat jou ouders er wel waren hun zegt om te moeten bellen. slaat echt werkelijk nergens op.
Nogmaals mijn ouders hadden van te voren gebeld en die vinden dat ook niet meer dan normaal. Dat we ook vragen om te bellen is dat ze die kleine kunnen zien en vasthouden en niet op bed ligt te slapen. Dat we dan konden zeggen: kom rond een uur of 4, dat is hij lekker wakker. En de een houd wel van een huis vol en wij niet, zeker niet in de kraamweek. En om nog te vertellen, schoon(oma) draafde ook wel een beetje door, mensen bellen om te vragen of ze een andere keer op visite konden komen. Hadden al de woonkamer vol. Ze werd ook gewoon TE. Als wij behoefte hadden om met zijn 3 te zijn, staan ze voor de deur. Vandaar dus ook het bellen..
Als ik jullie was zou ik eens rustig met je schoonouders gaan praten. Misschien willen je schoonouders ook inderdaad voor jullie langskomen en vinden ze het niet erg als de kleine dan slaapt. Verder kun je hun misschien het overzicht geven van de slaaptijden (en van jouw rusttijden eventueel). Dan hebben ze een beter zicht erop. Maak je schoonouders sowieso duidelijk dat ze van harte welkom zijn en dat jullie graag willen dat zij een band met hun kleinkind kunnen opbouwen, dat willen ze zelf waarschijnlijk ook dolgraag. Als je schoonouders onverwacht voor de deur staan en ze krijgen te horen dat ze moeten bellen maar wel zien dat jouw ouders er zijn, dan kan dat wel raar overkomen. Wat is dan het probleem? vraag ze gewoon gelijk binnen. Doe een bakkie en koekje/ gebakje oid en geniet van een gezellige middag met z'n allen. Als je aan de ene kant de mensen hartelijk verwelkomt dan zullen ze er minder moeite mee hebben als je aan de andere kant regels stelt mb tot rusttijden of lengte van het bezoek. Het kernwoord is hier: middenweg Veel succes met het oplossen.
Tja lastig, maar ik ben het wel met de meeste dames eens. Het zijn wel je schoonouder (ouders van je man) die net opa en oma zijn geworden en jullie sturen ze eigenlijk gewoon weg, daar komt het op neer in ieder geval. Zou mezelf ook even terugtrekken en denken: Zoek het maar uit. Ik wil niet zeggen dat het goed is wat ze nu doen, maar wat jullie doen/gedaan hebben is ook zeker niet goed naar mijn mening.. Waarom toch al die regeltjes? Snap het niet, laat je lekker verwennen en laat opa en oma ook genieten van hun kleinkind, straks is het te laat en denk je..... had ik maar.........
nou jamisschien was het niet echt netjes om ze elke keer weerterecht te wijzen ik kan mevoorstellen dat dat overkomt als we willen jullie gewoonniet. Wij hadden ook de regel dat we liver hadden dat ze even belde van te voren, maar ondertussen kwamen er mensen onverwacht nou ja liever dat dan dat ze helemaal niet kwamen..Dan hielden we het bezoekgewoon kort... Isdat geen optie.Opa en oma zijn gewoon enthousiast.laat ze een half uurtje binnen en vraag danof ze een andere dag terug komen..
Als ze dat nou gewoon aangaven.. Nu laten ze de kleine gewoon een maand barsten, dat vind ik het ergste.. Als ze boos zijn op ons om welke reden dan ook moeten ze dat zeggen en dus niet afreageren op die kleine.
Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat het vooral een beetje een machtsstrijd is (misschien onbewust hoor). Jullie willen dat je schoonouders zich aan jullie regels houden. Maar als ik lees dat je zegt dat je schoonvader zelf zo was en je man dat als onplezierig heeft ervaren, dan vraag ik mij af of je het dus met gelijke munt moet terugbetalen. Terwijl hij dus zelf weet hoe onprettig een dergelijk onbuigzaam iets kan zijn. Waarom niet gewoon de wijste zijn, blij zijn met hun aandacht en omwille van je kind hier over heen stappen? Als mijn aandacht voor mijn familie in zoveel vormen en regels gegoten zou moeten worden, dan zou ik voor de eer bedanken. Mijn moeder belt iedere dag en ja, soms voegt het even minder, maar dat neem ik voor lief, de schat belt tenslotte wel iedere dag even om te horen hoe het met ons gaat. Volgens mij ben je er op uit om vooral "gelijk" te krijgen en eerlijk gezegd gaat dat volgens mij de oplossing niet zijn.
Wees jij nou maar de verstandigste en nodig ze gewoon uit. Dan kunnen jullie erover praten en komt alles weer goed... Jij blij, man blij, zoonlief gaat opa en oma leren kennen en opa en oma zullen dolgelukkig zijn uiteindelijk.. Succes
Nou dat er wat mis is lijkt me duidelijk haha. Dat is dus het punt, mijn man is het beu om altijd maar te buigen voor zn vader en moeder.
Joh dan maak jij het toch goed? Ik weet zeker dat je schoonouders doodongelukkig zijn in deze situatie en hun kleinkind groeit al zo snel, deze tijd krijgen ze nooit meer terug met hem.. Onthoud dat goed..
Allemaal leuk en aardig, dat alle grootouders zo enthousiast zijn, over de komst van hun kleinkind, maar ze zijn zelf ook ooit ouders geworden. Kunnen ze zelf dan helemaal niet bedenken, dat de eerste periode gewoon zwaar en vermoeiend kan zijn, voor zowel ouders als kind? Dat wanneer de baby misschien net in bed ligt, en die deurbel gaat voor de zoveelste keer, hoppa weer baby wakker. Ligt de baby misschien lekker te slapen, en denk je "nu kan ik ook even een uurtje slaap pakken", want laten we wel even eerlijk wezen, die eerste periode, heb je alle slaap/rust nodig die je pakken kan, nee weer die deurbel die gaat. Dus nee, op die manier, is even van te voren bellen, voor alle partijen het meest handige. Het zorgt ervoor dat de kersverse ouders geen frustratie oplopen, maar ook dat de schoonouders/ouders niet op onhandige momenten voor de deur staan. En dan hoeft het niet uit te maken wie er voor de deur staat, eigen ouders, schoonouders, vrienden of vage kennissen.
ik zou als opa en oma denk ook niet meer komen als ik van te voren moest bellen om mn pasgeboren kleinkind te zien. En daarmee vreten ze dat niet op die kleine uit, want die merkt er niks van. Maar op jou en ze doen het goed, want jij loopt hiermee.