Hoi, Ik ben opzoek naar ervaringsverhalen. Ik heb namelijk een Fluxus gehad na de bevalling 10 dagen geleden. Ik verloor eerst 1,1 liter bloed, toen door naar de OK en daar heb ze onder narcose nog stukken placenta weggehaald. Daar verloor ik nog meer bloed, in totaal net geen 2 liter. Waarschijnlijk doordat mijn dochter groot was, 4,3 kilo. En de placenta kwam er schijnbaar andersom uit. Lichamelijk gaat het goed met me. Ik voel weinig tot niks van het feit dat ik bevallen ben. Scheelt denk ik dat het de vierde is. Maar ik heb zo’n last van de Fluxus. Ik ben lichamelijk heel snel uitgeput, kan weinig prikkels aan (veel extremer dan bij de andere 3) en vooral, ik krijg heel de tijd duizelingen. Vaak als ik ‘teveel’ achter elkaar sta of loop of doe. Dat resulteert dan in een corrigerend stapje zetten of dat ik echt direct moet gaan zitten. En dit maakt mij zo onzeker.. Ik heb naast de newborn een dochter die vandaag 1 jaar wordt. Ik durf niet goed met ze te sjouwen en zorgen voor de 1 jarige is echt heel intens. Mijn partner is nog 3 weken thuis dus dat scheelt, maar hoelang duurde jullie herstel? De gyn zei dat dit echt weeeeken kan duren. Ik heb overigens wel een ijzerinfuus gehad voordat ik het ziekenhuis verliet en mijn HB was toen 4,9 wat niet tegenviel.
Ik moest na mijn fluxus na 2 weken nogmaals bloed laten prikken, wellicht dat je dat kunt doen? Mocht het nog te laag zijn dan wellicht nog een ijzerkuur? (Pillen) Hier ruim 2l maar redelijk snel erboven op. Maar dit was wel bij de 1e dus kon ook rustig aan doen, weinig prikkels ect ect
Ik heb er ook lang last van gehad. 3 liter verloren, 2 zakken bloed en nog plasma toegediend gekregen. Bleek uiteindelijk niet genoeg. Ik bleef maar afvallen zonder reden, bleef erg vermoeid, kon me niet concentreren en nog tal van andere klachten. Uiteindelijk opnieuw bloed geprikt en een ijzerkuur gekregen voor 8 weken. Daarna voelde ik me eindelijk weer mezelf. Zoontje was bijna 10 maanden voordat ik van alle klachten af was.
Ik heb ook lang last gehad na mijn Fluxus, maar had wel 3 zakken bloed gekregen in het ziekenhuis. Had alleen daarna ook ziekte van graves wat ook dezelfde klachten veroorzaakt. Dus is lastig te zeggen hoe lang ik er precies last van heb gehad.
Ik heb na mijn tweede een fluxus gehad, ongeveer 2 liter bloedverlies. Gek genoeg heb ik weinig last van gehad en was mijn HB nog iets van 6,4. Ik vind 4,6 wel heel laag klinken. Kan je verwachten dat er nog een soort na-effect is van het ijzerinfuus? Of kan je ijzertabletten slikken? Als het alleen via de voeding moet, zal het vast nog even duren voordat je die 4,6 omhoog gekrikt hebt. Slik je nog wel multivitaminen met ijzer? Overigens is 11 dagen geleden nog niet zo lang, dus ik denk dat je jezelf ook de tijd mag geven. Als je man nog 3 weken thuis is, scheelt dat misschien al een hoop voor hoe je je dan voelt! En nog gefeliciteerd met je kindje trouwens!
Ik heb inderdaad al een formulier meegekregen dat ik met een week of 3 bloed kan laten prikken. Het ijzerinfuus is eigenlijk een soort van ijzer voorraad waardoor ijzer tabletten slikken geen meerwaarde heeft. 4.9 is geprikt na de OK en voor het ijzer infuus. Het is nu bijna 2 weken geleden en lijk me gelukkig al wel wat beter te voelen. Ik hoop dat de stijgende lijn ingezet is maar begrijp ook dat het tijd nodig heeft. Ik blijf de komende tijd de ochtenden gewoon nog boven (nachten doe ik op zolder helemaal alleen met de newborn zodat partner de andere 3 overdag kan doen). Bedankt allemaal voor jullie reacties! Merk dat het dus bij iedereen toch een andere ervaring kan zijn zo.
Ik heb na de derde een fluxus gehad en bij twee miskramen ook. Na de bevalling had ik er veel meer last van dan na de miskramen. Ik ben daardoor ook vrij snel gestopt met borstvoeding, omdat ik daar simpelweg de energie niet voor had. 4 dagen na de bevalling kreeg ik er nog een longontsteking bij en toen was ik helemaal een hoopje ellende. Wat bij mij hielp: heel veel rust nemen en alle hulp aannemen die ik kon krijgen. De eerste drie weken had ik iedere keer wel een verse maaltijd op de stoep. Nr 1 na schooltijd naar moeder of schoonmoeder, nr 2 naar kdv. Man is 4 weken thuis geweest. In het begin ging ik iedere avond om 9u naar bed en 's middags sliep ik ook nog. Na een maand of 3 ging het beter en nu is hij bijna 8 maanden en voel ik me bijna de oude. Helaas dus wel een flinke weg te gaan, maar daar was ik ook voor gewaarschuwd.
Ik ben aan een ingegroeide placenta geopereerd een week na mijn bevalling. Dit is nu 10 weken geleden en in totaal ben ik 2 liter verloren. Ik ga deze week weer starten met sporten omdat eerder nog niet ging. Nu is het nog maar afwachten of het gaat vanwege de duizeligheid en vermoeidheid. Kan dus best nog een poosje duren helaas
Ik heb bij beide bevallingen een fluxus gehad. Eerste keer 2 liter bloed verloren, tweede keer 3 liter. Bij de eerste zat ik op het randje qua HB waarde en mocht ik kiezen tussen een bloedtransfusie en ijzerinfuus. Gekozen voor het ijzerinfuus. Daarnaast op advies van de verloskundige nog floradix gebruikt. In het begin voelde ik me echt gesloopt, na een week of 2 a 3 begon ik me steeds een beetje beter te voelen. Na 4 weken zat ik voor het eerst weer even op mijn paard. Na 6 weken heb ik het echte rijden weer opgepakt. Mijn HB was bij de 6 weken controle alweer 8, maar dat was uitzonderlijk snel zei ze. De tweede heb ik op de OK al een bloedtransfusie gehad en 3 dagen later nog een keer. Bij die operatie om de placenta te verwijderen zijn er nog meer complicaties geweest en ben ik daardoor op de IC beland dus kan ik niet zeggen wat door het bloedverlies kwam en wat door de andere complicaties. Ik merkte wel dat ik toen iets sneller herstelde van het bloedverlies als in minder bleek zien, maar ik was toen wel extreem gevoelig voor te veel prikkels. Maar ook die keer had ik na 6 weken al weer een net HB van 6.9 en voelde ik me qua energie ook weer echt een stuk beter.
Ik heb bij mijn eerste bevalling een fluxus gehad, maar veel minder bloed verloren dan jij en de verhalen hierboven (ruim een liter, dus niet niks maar geenszins in de buurt van de 2 of meer liter die ik hier lees). Mijn hb was daarna nog 8,5 dus ik heb geen ijzer infuus oid gehad (ook geen extra bloed) en heb er niet veel last van gehad. Doe vooral rustig aan zou ik willen zeggen, voor zover dat lukt met die kleintjes, maar in elk geval de tijd dat je man nog thuis is! Beterschap!
Hier 2x een fluxus en 2x mocht ik zelf kiezen voor wel of geen bloedtransfusie, voordeel van transfusie was dat ik op korte termijn wat sneller op zou knappen maar op langere termijn zou herstel even lang zijn als met extra ijzer. Twee keer voor ijzer gekozen. Bij de eerste kreeg ik meer complicaties, dus het herstel duurde sowieso daardoor al langer (8 maanden). Bij de tweede werd eerst gezegd dat ik sowieso twee dagen in bed moest blijven na de bevalling, en dan eens kon proberen met hulp naar de wc te lopen. Maar op dag twee stond ik al zelf onder de douche en op dag 3 stond ik thuis buiten te stoepkrijten. Ik had toen tijdens de zwangerschap complicaties, die na de bevalling meteen verdwenen - ik denk dat ik daardoor minder last had van m’n lage hb. Maar ik gebruikte al ijzer vanaf een week of 8 voor de bevalling, dat heeft denk ik ook geholpen.