Wederom heeft mijn zoon bedacht dat het niet nodig is om gewoon lief te gaan slapen in de avond en te blijven slapen in de nacht. Het probleem: - Om 19.30 als zijn lampje uit is (hoort bij muziekmobiel, muziekje duurt iets langer) begint hij met huilen. - Om 3.00 wordt hij wakker en huilt hij - Soms om 6.15 ook huilen - Als ik ga kijken hoef ik enkel te zeggen "ga maar weer lekker slapen" en slaapt hij zo, of dit nu na 5 min. is of na 45 min. Dus hoe eerder ik ga kijken hoe sneller hij slaapt en hoe meer slaap hij krijgt. - Tijdje terug, toen hij nog geen 2 was hetzelfde probleem gehad, alleen werd het toen steeds erger, steeds vaker wakker + meerdere keren naar toe om te troosten met steeds een anders smoesje (vaak wilde hij nog een paar keer zijn muziekmobiel aan) - Hij wordt ineens weer altijd huilend wakker (door slaapgebrek) Geprobeerd: - Diverse methodes zoals Dr. Estivill en Stephanie Lampe, deze hebben wel effect gehad, want ik hoef er maar 1x heen en enkel te zeggen "ga maar lekker slapen". - Hij is vorige keer medisch onderzocht, zelfs met zijn oortjes naar KNO arts geweest. - Geen middagslaapje, dit houd hij prima vol, hij slaat hem zelf al eens over hoewel hij wel echt moe is hoor. Maar hij is overdag gewoon erg makkelijk maar het heeft geen effect, hij slaapt wel direct in maar wat hij anders om 19.30 doet, doet hij dan om 23.00. - Laten huilen (1,5 dag), hij hield dit 1,5 uur vol om 19.30 en 3.00 en de volgende dag na ruim 1 uur vond ik het mooi geweest (en te zielig voor zoonlief) omdat het niet korter werd, wat vaak op dag 2 toch wel het geval blijkt te zijn. In de tijd dat hij wel weer goed sliep, sliep hij overigens ook nog eens regelmatig uit tot 8.30, dit is inmiddels ook al lang geleden. Toen had hij op dagen ook echt geen middagslaap meer nodig omdat hij in de nacht al 1,5 tot 2 uur langer sliep (sliep uit en ging eerder naar bed door geen middagdut). Maar wat kan ik nu het beste doen, hoogzwanger kan ik mijn rust ook wel gebruiken, en ik zit er niet op te wachten er straks zowel voor de baby als voor de 1e uit te moeten. Ligt het (onbewust) aan de zwangerschap, want de 1e x was ik rond de 14/15 weken zwanger? Daarvoor nooit problemen gehad... Ik zit ook nog te denken aan een kidsleep, dus nachtlampje en wekker, zou dat iets zijn? Iemand tips hoe te handelen? Of herkenning?
Tja, als je alleen maar hoeft te zeggen dat hij weer lekker kan gaan slapen zie ik eerlijk gezegd het probleem niet echt. Het is natuurlijk wel vervelend dat je eruit moet, maar zolang het hierbij blijft zou ik gewoon naar hem toe gaan en ervan uitgaan dat het wel weer overgaat. Overigens zou ik met je man/vriend overleggen over wie er wanneer uit gaat. Het lijkt mij dat hij ook zijn steentje op dit gebied kan bijdragen, zeker gezien het feit dat jij hoogzwanger bent.
Ja amethist. Dat is precies de reden dat ik ook gewoon binnen enkele minuten bij hem sta inderdaad. Manlief gaat er ook uit hoor, maar die wordt wat moeilijker wakker dus dan ben ik vaak allang geweest, ook lig ik vaak al half wakker... Vorige X was t inderdaad ook ineens over. Was bij de dr. Estivill methode toen we op n minuut of 20 (1e x heen) zaten. Inmiddels waren we daar al overheen. Maar omdat t n kleine moeite is idd ga ik toch maar snel naar m toe. Maar t "probleem" is dat t me straks op zal gaan breken omdat ik er dan ook voor de baby uit moet, nu is t idd te overzien. En tis al n week of 18 gaande met n pauze van een week of 4/5.
mijn dochter is 3 maanden ouder en heeft 'last' van dromen, ze heeft hele gesprekken in haar slaap. Vooral als ze een iets drukkere dag heeft gehad, denk aan bezoekje/peutergym/zwemmen, dan droomt ze daar over. Paar maanden geleden had ze ook zo'n fase, maar deze duurt wel heel lang. Wat ik dan altijd wel merk is dat ze ineens weer heel veel meer kan.
Sorry hoor, maar dat is toch geen aanstelleritus? Hij heeft je gewoon heel even nodig. En dat slechts 1 keer per nacht!
@nijntje83, na de vorige keer was het idd wel zo dat hij ineens heel goed kon praten, hele zinnen. Ik denk niet dat hij nu weer zo'n ontwikkeling doormaakt, maar daarom denk ik misschien toch de spanning van het broertje dat komen gaat, kan goed zijn dat hij daar in zijn hoofdje (en dus wellicht zijn dromen) toch best wel veel mee bezig is. Maar hij wordt niet heel hard krijsend wakker, zacht huilend, wat steeds dwingender wordt. @Arevinol, door de babyfoon heen praten werkt vaak niet, dan gaat hij nog harder huilen, we moeten er echt even naar toe. Maar goed, of ik er nu naar toe moet of door de babyfoon moet praten, het vervelende vind ik dat ik wakker wordt van hem. @Peugeot. Zo kun je het ook bekijken, maar ik zie dat toch anders. Mede omdat het de 1e keer begon met steeds smoesjes, kon ik er wel 5 x heen, en werd het dus steeds erger, 1x per nacht werd 3x per nacht en om 6.00 niet meer willen slapen (wel moe zijn). Dus ik hoop wel dat het dat niet weer gaat worden. Trouwens, als hij uit logeren is slaapt hij prima van 19.30 tot 8.30/9.00 zonder m te horen, behalve bij opa en oma, zei kunnen er meerdere malen per nacht heen, daar krijgt hij natuurlijk net wat meer aandacht dan thuis (uit bed, knuffelen etc.) Vandaar mijn conclusie aanstelleritis, hij weet precies wat hij waar wel en niet kan maken, maar kan dus echt wel zonder mijn aandacht. Het enige wat nog zou kunnen is dat het toch met mijn zwangerschap te maken heeft, en dat hij daar toch "last" van heeft, en daarom even wat aandacht nodig heeft (en dan vind ik het geen aanstelleritis want dat doe ik met liefde en plezier) Dus dan zal het mij benieuwen hoe hij gaat reageren op zijn broertje. Maar dan kan ik nu mijn nachtrust juist weer zo goed gebruiken, daar is dadelijk toch niet zoveel meer van over (zeker als broertje hetzelfde doet als zijn grote broer, dan zit ik nachten op met m)
Lees even met je mee. Hier hele drama's s nachts. Ze heeft al een nachtlampje, dat ging even beter. Volgende week kno arts on oortjes uit te laten sluiten. Ze trekt alles uit de kast s nachts: ze wil eten, fles, knuffel, gooit speentje weg, roept om deken, wil naar beneden en noem maar op. Dit alles gaat gepaard met schreeuwen. Ze is net 2. Vanacht niet ingegaan op haar eisen en ze heeft het 45 min vgehouden en toen gaf ze op. ze heeft overigens vanaf haar geboorte slecht geslapen. Ben benieuwd naar de tips.
@bloem, ik weet niet of ik nog veel tips ga krijgen, maar ik heb wel een tip voor jou. Hier begon het de 1e x ook met smoesjes, smoesjes en nog meer smoesjes. Maar sinds ik de dr. Estivill methode heb toegepast zijn de smoesjes zo goed als over (behalve bij het naar bed brengen, maar ik ga gewoon weg en kom ff later weer terug, dus ga niet in op de smoesjes). Wat ik heb gedaan is altijd hetzelfde bedritueel en als afsluiting hetzelfde zinnetje: Ga maar lekker slapen, samen met (noem naam van knuffel) papa en mama leren je weer zelf slapen. En dan weg lopen, of er nu gehuild wordt of niet. Dan ga je de 1e x na 3 min kijken, daarna naar 5 min, dan 7 etc. De volgende dag begin je met 5 min, en zo verder. Als je gaat kijken herhaal je weer 1x het vaste zinnetje, en loop je weer weg, zo doe je dat steeds. Binnen enkele dagen waren de smoesjes weer over en nu hoef ik dus steeds nog maar 1x te gaan kijken en te zeggen: "Ga maar weer lekker slapen". Of ik nu 1 min of 15 min wacht, ik hoef er nog maar 1 x heen. Maar helaas moet ik er dus nog wel heen... Hier helaas nog geen verbetering ten opzichte van enkele dagen geleden (maar goed deze "fase" duurt ook al weer een tijdje). Alleen sinds ik thuis ben wil hij in de middag ook bijna niet meer slapen... Net nu ik mijn rust wel kan gebruiken, gelukkig kan mijn lijf het tot op heden nog prima aan.