Flylady.. Een huishoudclub

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Vlindertje81, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Nou hier schiet het ook nog niet op... maarja baby stapjes hé ;)

Ben nu net terug van boodschappen doen. Zo nog maar even lunchen...

2. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier gaat het om een of andere reden heel goed, Komt ook omdat vriend kerstvakantie heeft (werkt in onderwijs) en ik bijna moet bevallen,
    Dus we alles wel op orde willen hebben...

Ook zijn we in maart verhuist naar een nieuwbouw woning.
    Om een of andere reden lijkt het wel dat we in dit huis alles veel beter kunnen opruimen en schoonhouden :(:)
    Hebben ook veel minder "losse" spullen staan
    (In onze oude slaapkamer stond een open expedit kast met prulletjes e.d. Lees: makkelijke plek om alles maar in te kwakken:D Nu hebben we 2 dichte nachtkastjes en een kledingkast meer niet....)

Dinsdag de badkamer gedaan, woensdag heeft vriend boven alles gezogen, en toen ik vanmiddag thuis kwam was vriend aan het dweilen beneden. :D heel fijn!

Ik probeer nu wel alles meteen schoon te maken / op te ruimen, na het koken bijvoorbeeld, meteen alle vieze dingen in de vaatwasser, doekje over het aanrecht, gootsteen natuurlijk :D etc...

Ik weet wel dat het nu makkelijk is, normaal werkt vriend 5 dagen dus doet hij veeeeeeeel minder in huis, en als ik ook gewoon werk dan gebeuren deze dingen veel minder.....Hoop dat het door dit dus een gewoonte gaat worden, zodat wanneer alles weer "normaal" is, ook blijft gebeuren...:) ook met extra kind:p

@toilet swipe: meestal doe ik na het eten het aanrecht nog even af met het vaatdoekje, en doe ik er dan wat schoonmaakmiddel op en haal deze
    Over de w.c. Beetje bleek erin, borstel erdoor en ben ik binnen 5 min. Klaar.... Doekje in de was, en een nieuw doekje voor de keuken
    Dus die gewoonte laat ik er maar inzitten:):D

Hahaha wat een verhaal, sorry :):):):)

3. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Soepstengel, wat fijn dat je zo lekker op dreef bent :D
    En ik vind het alleen maar leuk om te lezen, geeft mij zin om verder te gaan met mijn zooitje ;)

Net toch nog maar even de kerstboom leeg gemaakt en in de doos gestopt. Morgen de rest van de kerstversiering verwijderen zover dat in 1 dag gaat lukken. Altijd een flinke klus met alle spullen die we hier hebben.

4. Ik ben vandaag met het opruimen van ons kerstdorpje begonnen. Ben nu ongeveer op 1/3e denk ik. Morgen de rest weer, het hoeft niet allemaal in 1 keer, ik mag ook wel even een beetje van mijn weekend genieten ;)

Doen jullie ook echt mee met de dagen van de week? Dus maandag home blessing, dinsdag plandag, woensdag anti-uitsteldag, donderdag naar-buiten dag, vrijdag tas-en-auto-opruimdag, zaterdag familie-plezierdag en zondag oplaad-dag ??

Ik wel, maar ik heb een beetje mijn eigen volgorde, want ik vond het handiger om op woensdag alles te plannen, omdat ik dan ook gelijk een weekmenu kan maken aan de hand van de aanbiedingen bij de C1000. Dus ik heb de dinsdag en de woensdag omgedraaid.

Vrijdag doe ik ook anders. Ik heb geen auto, dus ik doe dan het uitzoeken van de luiertas en de kamer van Tobias extra opruimen :)

5. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Euh heb ik iets gemist.... Wist niet dat die dagen bestonden?
    Ik heb me ook niet ingeschreven, doe alles aan de hand van jullie lijstjes.....:)

Auto opruimdag.... Euhhhh ik heb een puntje gevonden...;)
    Onze auto is echt een vuilnisbak :) echt te erg!
    Hihi mooi klusje voor deze week!
    (Als ik morgen de kerstboom heb opgeruimd.... wilde dat vanmiddag doen, maar er stonden hier opeens een aantal meiden op de stoep voor een babyshower :D)
    En als ik met m'n tak voor de babykamer klaar ben....

Maandag gaat zoonlief naar Kdv, dus wil ik aan de tak verder gaan, als we dan morgen de kerstboom weg hebben, kan ik maandag ook nog even de rest Van de kerstspullen/ paarse spullen weghalen en vervangen voor blauwe :D
    En even relaxen, daar ben ik weer eens niet zo goed in....:):)

6. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Bolkje, laat je je dorpje niet nog even staan?
    Mijn moeder laat hem meestal nog een aantal weken in de winter staan.... Zeker omdat het zo'n klus is, en ze het zonde vind om het alleen voor kerst te hebben....

7. Normaal gesproken laat ik hem wel langer staan, maar ik heb dit jaar helemaal geen kerst/wintergevoel met dit warme weer :( Heb meer zin om iets van hyacinten of andere bolletjes neer te zetten :)

8. Afentoe best gezellig dat opruimen…. Manlief en ik hebben vanavond samen nog een keer de kleding van Tobias uitgezocht. Hij draagt nu namelijk van sommige dingen maat 56 en andere al maat 62. Binnenkort zal hij wel helemaal overgaan op 62, dus hebben we alles van 56 zoveel mogelijk bovenop de stapels gelegd zodat ie dat nog 1 keer aan kan :)

Ik merkte wel dat ik er erg emotioneel van werd…. Het gaat allemaal echt veel te hard naar mijn zin :) Toby heeft zo'n schattig koeienpakje in maat 56 en straks kan ie die niet meer aan :( Denk dat ik binnenkort maar even bij de H&M langsga om hem nog een keer in maatje 62 te kopen ;)

9. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Daarheen je helemaal gelijk in! Ik ga maandag ook even kijken voor bollen! Leuk met een beetje mos eromheen! :D

Erg hé, ze groeien zoooo hard! Is helemaal niet leuk....
    ( ook wel hoor, wij zitten elke dag gezellig spelletjes te doen samen, heeft ook weer wat ;))
    Wij hebben de kleding van zoon op zolder in bakken, het zijn er 5 dus eigenlijk staat het in de weg.... Op die plekken kan weer wat anders staan, nu we een meisje krijgen willen we het eigenlijk weg doen, maar ik kan nog geen afscheid nemen van die schattige Babykleertjes!
    Langzaam maar eens gaan uitzoeken, en de minst leuke kleertjes eerst maar weggeven of verkopen...... **zucht**

10. Volgens mij heeft Flylady een heleboel verschillende methodes ontwikkelt die je niet allemaal tegelijk hoeft te doen, maar die allemaal helpen om langzaamaan meer controle te krijgen over je huishouden.

Voor mij werkt het dus het beste om elke dag een bepaald thema te hebben en verder die zones bij te houden.

Alleen in het weekend kan het dus gebeuren dat mijn hele moeite van een hele week weer weg lijkt te zijn :( Manlief doet echt zijn best om te helpen, maar toch gaat het in het weekend niet geweldig.

11. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Nou uhhh ben een beetje laat... maar zal nog even de afgelopen twee dagen posten... Werk slokt me helaas een beetje op, maar hierna paar daagjes vrij op een teambespreking na dan...

Dag 27:
    Voor je avondroutine wordt er toegevoegd dat je gaat bedenken wat je de volgende dag gaat eten. Dit kun je ook bij je ochtendroutine voor die dag voegen. Net wat je zelf het makkelijkste lijkt.:)

Dag 28:
    Het is belangrijk goed voor jezelf te zorgen. Zorg dat je genoeg eet, drinkt en slaapt. Herinner jezelf hieraan.

Goh... we zijn al 4 weken bezig... Nog drie dagen en we hebben geen babystapjes meer, hoewel we ze natuurlijk allemaal behoren te blijven te doen. Ik zal vanaf dat moment de gewone taakjes gaan posten.

Morgen beginnen we voor de week in de keuken...
    Hier nogsteeds een hoop kerstspul op te ruimen. Leuk dat werk ;)

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik heb voor ongeveer twee maanden vooruit alle maaltijden gepland.

Ik heb alle maaltijden die ik kon bedenken op post-its geschreven, héél klein, dat uitgeknipt en op mijn kalender geplakt.

Maandag pasta, dinsdag rijst, woensdag iets uit de oven, donderdag aardappelen, vrijdag eiergerecht of salade, zaterdag overige gerechten, zondag soep.

Iedere keer als we iets gegeten hebben, verplaats ik de post-it. Als ik een keer geen zin heb in wat er staat, kan ik zo de post-its omruilen. En het is heel handig met boodschappen plannen. Ik deed er iedere keer zo lang over om te bedenken wat ik moest eten en wat er op de boodschappenlijst moest. Dit scheelt dus alweer.

Volgende stap, al mijn recepten uitschrijven in cozi, zodat ik de ingrediënten van het recept van die dag automatisch kan toevoegen aan mijn boodschappenlijst op mijn telefoon. Dit doe ik nu iedere week voor de volgende zeven recepten.

13. Grappig Aislyn, ik doe precies hetzelfde :D Al kijk ik wel even wat er in de aanbieding is/welke groentes er in het seizoen zijn en baseer daar dan mijn weekmenu op :)

Bij de Paperchase (winkel die op sommige grote treinstations zit) hebben ze van die leuke post-it-pijltjes in verschillende kleuren. Ziet er wel heel vrolijk uit in mijn agenda :D

14. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ohhh wat doen jullie dat goed!! Hier kookt manlief, en we eten ook eigenlijk alleen waar zijn pet naar staat. Tenzij hij niet weet wat hij moet maken, dan kan ik nog wel is wat inbrengen. Manlief vind dat ik niet kan koken. Vandaar dat hij het mag doen :)
    Wanneer hij avonddienst heeft kook ik wel zelf. Dan eet ik de dingen die we anders niet eten. Ook op mijn werk eet ik vaak dingen die we thuis niet eten. Zo eet ik toch van alles.
    Meestal gaan we dus ook pas boodschappen doen als er bedacht is wat we die dag eten. Dat kan soms vijf minuten zijn voordat het eten gekookt gaat worden.
    Over ruim een jaar hoop ik mama te mogen worden. Tegen die tijd wil ik het systeem wel wat veranderd hebben. Ik wil regelmatiger gaan eten en niet pas op het laatste moment weten wat we gaan eten. Wordt nog een leuk klusje om manlief daarvan te gaan overtuigen.

15. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Dag 29:
    Vandaag is het de bedoeling te gaan kijken naar de verwen dingen. Hiervoor heeft Flylady ook een stukje op haar site en dat vind je HIER.

Voor de rest blijf je netjes je routines doen en alle andere dingen die je onderweg hebt geleerd.

Deze week zijn we in de keuken. Je klus voor vandaag is naar BOVEN kijken. Sommigen van ons hebben de neiging alleen maar de dingen te zien die zich op ooghoogte bevinden. Vandaag kijken we naar boven, dus zet je timer op 10 minuten en pak een bezem of een stoffer/ragebol en haal de stofnesten en het spinnenrag weg dat allemaal aan de bovenkant van de muren, de hoeken van het plafond, en het plafond hangt. En als je in een avontuurlijke bui bent, vraag of iemand je helpt, en neem de plafondverlichting en/of de plafondventilator af met een doekje. Wees wel voorzichtig!
    Bekijk de bovenkant van je koelkast ook even. Ik ben altijd verbijsterd over hoeveel stof er zich boven op de koelkast verzamelt. Overdrijf het niet, ga bijvoorbeeld niet meteen de verlichting uit elkaar halen, of het plafond witten. Babystapjes!

Feestdagen missie. Als het goed is ben je ondertussen klaar met alle kerstspullen opruimen. Zo niet besteed hier nog even wat tijd aan. Kijk ook naar je controle blaadje voor de kerst. Heb je deze niet? maak er alvast 1 voor volgend jaar. Zorg dat er alvast een lijst in komt voor ideeën voor kado's, bedenk alvast wanneer je kaarten wil versturen ed. Zet weer netjes je timer op 15 minuten :)

16. Grappig, ik heb dus met de kerst een beetje op papier gezet wat er allemaal moet worden gekocht, zodat ik voor volgend jaar niet weer opnieuw hoef na te denken ;) Goede tip dus van Flylady :D

Goed, en nu ga ik zelf ook echt aan de slag… vanmorgen hadden we ons verslapen en dan ben ik direct uit mijn ritme. Dus ik geef mezelf nu een liefdevolle schop onder mijn kont ;) En ik hoop dat Tobias eindelijk nog even gaat slapen, want anders wordt het ook niks :)

17. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    boodschappen gedaan, bed verschoond en kerstspullen naar zolder gebracht.

Nu nog stofzuigen en dweilen, hopelijk blijft mijn meisje nog even slapen.

18. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    @Bolkje, je hebt dus goed vooruit gedacht over de kerst.
    Hoe kwam het dat jij je verslapen hebt??

@Aislyn, lekker bezig geweest. Je meissie lekker haar rust gepakt??

Ik ga nu maar voor de tweede keer boodschappen doen. We vergaten de bakboter :)

19. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ze werd wakker nadat ik gestofzuigd had, maar toen lag ze al eventjes te slapen. Nog even snel gedweild en toen ben ik naar boven gegaan (ze klonk vrij vrolijk door de babyfoon), heb haar nog even gevoed en toen voorgelezen. Inmiddels was het beneden weer droog.

20. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Lekker hoor :) Hier net dus voor de tweede keer boodschappen gedaan. Wilde eigenlijk nog stoffen, stofzuigen, dweilen en het bed verschonen. Maar geloof toch dat ik wat doorschuif naar morgen.. Vandaag al paar uur bezig geweest en er wel een beetje klaar mee.

Vanavond alleen nog me avondroutine en dan vind ik het wel weer goed.:cool:

Deel Deze Pagina