Flylady.. Een huishoudclub

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Vlindertje81, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ik moet voor mezelf weer een nieuw systeempje binnen flylady gaan vinden. Ik was voornamelijk bezig op mijn vrije dagen en de dagen dat ik avonddienst had. Nu werk ik bijna alleen nog maar ochtenden en op vrijdag heb ik school dus doe ik helemaal niets aan het huishouden.

Nu moet ik dus ineens in de middagen aan mijn huishouden gaan zitten en die motivatie is ver te zoeken..

Iemand nog ideetjes??

2. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Vlindertje, ja da's lastig als je normale routines doorbroken worden. Pff ideeën... Je zou dus nu eigenlijk na afloop van je werk de energie moeten vinden om thuis nog aan de slag te gaan, begrijp ik dat goed?
    Ben je een type dat liever elke dag een klein beetje doet, of in één keer een hele hoop? Is het weekend 'heilig' en wil je dan geen huishouden doen, of heb je dan juist je handen vrij en energie ervoor?

Een schema kan zijn bijvoorbeeld: zaterdag een WHB en de boodschappen, zondag zo veel mogelijk van de extra opdrachten uit de sneak preview, maandag t/m donderdag je normale routines en hier en daar een klein extra klusje waar je blij van wordt als het gedaan is. Zoiets?

3. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Dit klinkt wel goed :)

Helaas kan ik het nog niet uitproberen... lig niet lekker te zijn op de bank.
    Volgend weekend maar eens uitproberen :)

4. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Beterschap! Ziek-zijn is zo'n onhandige onderbreking van je routines... Succes met jezelf weer herpakken als je beter bent!

Ik ga vandaag ook niet op volle kracht aan de slag. De slaapkamer is aan de beurt. Afval weg (gisteren al gedaan), slingerende dingen opruimen (oeps, dat kost wel even tijd), stoffen, bed verschonen en... vroeg naar bed! Die laatste opdracht daar heb ik de meeste zin in :D Ik denk niet dat ik die laatste twee opdrachten vandaag gedaan krijg, er staat nog meer op het programma, ook buiten de slaapkamer. Maar als ik de eerste drie af krijg, ben ik zeker wel heel trots!

Gaat er nog iemand in de slaapkamer aan de slag deze week?

5. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Vlindertje, hoe gaat het met je? Nog steeds op de bank?

Soepstengel, ben je nog aan de gang gegaan met het schema dat je hier begin februari postte? Ben erg benieuwd hoe het je bevalt! Tot wanneer heb je verlof?

Zeester, hoe gaat het met het opruimen?

Raket, FLY je weer een beetje, na het aanpakken van de schimmelcrisis? Heb je een verhuizing in het vooruitzicht?

Lieseleentje, is iedereen in de ziekenboeg weer hersteld?

Antares, hoe gaat het met fladderen in het gezelschap van je peutertje en kleutertje? Kunnen ze je niet helpen?

Mille, kom je hier nog wel eens, ook al is het zo stil hier? Heb je al een beginnetje gemaakt met opruimen en schoonmaken? Wat voor steun zou je kunnen gebruiken?

6. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Hoi hoi

Wat fijn hestia dat jij dit topic een beetje levend houd hihi. Ik heb vandaag de vitrage gewassen, ramen achter gezeemd en ik ga nu verder in huis. Ik krijg namelijk vanavond de meiden van de bijbelkring hier thuis. Dus nog stoffen, zuigen en wc minimaal. Maar eerst weer even puin ruimen (lees speelgoed, kleren, berenknuffels, wipstoeltjes en ga zo maar door...

7. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    OW jee we zakken weg.....

8. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Haha, ja precies hoe het met m'n huishouden gaat ;):D Dat is het nadeel van zonnig weer ;)

9. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Ik zit in een ontzettende dip, vooral wat huishouden betreft. Ik ga vanaf vandaag dus echt weer even opnieuw beginnen. Babystap 1.

Is er nog iemand die mee wil doen?

Liefs

10. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Noti. Ik ga dit straks is goed doornemen.. werd er op geattendeerd door een lid in een andere topic, denk dat ik het erg interessant ga vinden.

11. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Hoi! Gezellig!

Ze begint met 30 babystapjes (30 dagen) met het opbouwen van een routine. Hierin leer je omgaan en kennis maken met het flylady systeem.

Ik zal de eerste stap hier straks wel plaatsen.

12. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Oh leuk als hier weer wat meer gekletst gaat worden! Ik heb ook wel behoefte aan wat structuur weer, dus kom maar op met die babysteps!

13. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Hai! Ja er is dus wel interesse, hihi!

Zet ik de eerste Babystap er vanavond op!

14. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    *tromgeroffel* ;)

15. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Dit is het uitgebreide verslag dat Flylady op haar site heeft staan voor het (voor de eerste keer) schoonmaken van je gootsteen!

Laat je gootsteen blinken!

Note: Zorg dat je de gootsteen goed spoelt tussen iedere stap!

1. Haal alle vaat uit de gootsteen
    2. Vul je gootsteen met goed heet water. Als je een dubbelzijdige spoelbak hebt, doe dan 1 kant tegelijk. Schenk dan een kopje bleek in het hete water en laat dit een uur trekken. Trek, na dat uur, de stop eruit met een tang. Als je geen tang hebt schep je een deel van het water uit de gootsteen in de andere gootsteen en haal de stop er met je handen uit. Zorg wel dat je handschoenen draagt zodat de bleek niet je huid irriteert. Kijk ook uit dat het bleekmiddel niet op je kleren komt.
    3. Spoel je gootsteen goed na
    4. Gebruik nu reinigingsmiddel voor de gootsteen (bijv. Ajax of zuiveringszout) en borstel de gootsteen hier goed mee in. Spoel je gootsteen hierna weer goed na.
    5. Neem iets met een scherp randje (zoals een mesje) en maak schoon langs de rand van je gootsteen. Net zoals je ook onder je nagels schoonmaakt.
    6. Maak de randjes van de kraan schoon, bijvoorbeeld met een oude tandenborstel of flosdraad.
    7. Nu pak je glassex en geef je de gootsteen een mooie glans
    8. Als je nu nog niet tevreden bent over hoe de gootsteen eruit ziet, kun je nog auto wax gebruiken. Maar weet wel, dat je de gootsteen nu al heel mooi hebt gepoetst en het hoef t niet perfect te zijn. Ons perfectionisme heeft ons ten slotte tot hier gebracht.
    9. Telkens als je nu water door de goosteen laat gaan, neem je daarna een droge theedoek en droog je je goosteen na. (Ik leg iedere avond een schone theedoek klaar: onderdeel van mijn avondroutine!) Voordat je het weet doe je dit iedere keer voordat je je keuken verlaat. En de rest van de familie ook! Geen achtergebleven waterspatten, maar een schone en blinkende gootsteen.
    10. Trek het je niet aan als anderen niet zo trots zijn op jouw blinkende gootsteen als jij. Dat is heel eenvoudig op te lossen. Je hebt het zware werk nu al gedaan. Je hoeft dit nooit meer te doen. Dagelijks bijhouden zorgt ervoor dat je gootsteen schoon blijft en blijft glanzen! Hou dit vol en vertel je familie wat je probeert te doen. Ze denken vast dat je gek geworden bent 
    11. Als je geen vaatwasser hebt, geen paniek! Maak een plekje onder de gootsteen schoon en zet daar een afwasbak in. Leer je familie dat daar de plek is waar de vuile vaat opgeborgen moet worden. Maak er een gewoonte van dat je de schone vaat direct opruimt. Niet meer op het afdruiprek laten staan, maar gelijk opruimen! En ruim het afdruiprek ook gelijk weer op na het wassen van de vaat. Is je afdruiprek erg vies, zet hem dan tijdens het schoonmaken van de gootsteen in de gootsteen (tijdens het uur bleek intrekken) of koop een nieuwe.
    12. Om zeker te weten dat je familie dit onthoudt, plak een memoblaadje (zo’n gele sticky note) boven de gootsteen. Dan herinner je ze eraan, iedere keer als ze hun vaat opbergen. Wees geduldig! Zij hebben het ook nooit anders gedaan. Geef het wat tijd en oefening!

16. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Hier is babystap 2 (voordat ik weer te laat ben :) )voor morgen

Baby stap 2

Vandaag wil ik dat je, nadat je wakker bent geworden, jezelf aankleed. Daar hoort alles bij. Je doet je kleren aan, je kamt je jaren, wast je gezicht en je poetst je tanden.

Om onszelf te veranderen, moeten we onszelf blijven herinneren aan datgene dat we aan het veranderen zijn. Ik deed dat door middel van post it’s door mijn hele huis om me door mijn dag heen te helpen. Dit was het begin van mijn “home control journal” (dus dagboek). Ik had bijvoorbeeld een post it op mijn badkamerspiegel om te herinneren dat ik me gelijk moest aankleden etc. zodra ik wakker werd.

Zorg dat je gootsteen blinkt voordat je naar bed gaat vanavond

17. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Nou, van perfectionisme heb ik denk ik niet zo veel last, ik heb vooral zin om die eerste babystep over te slaan... ;) Maar het kan natuurlijk niet om meteen al die eerste stap te skippen :D

Zeester, heb jij je gootsteen al eens zo schoongemaakt?

18. zeester

zeester Bekend lid

28 jun 2012
    780
    0
    16
    Uh nee want ik zie gelijk beren op de weg
    - ojee ik heb geen dubbele spoelbak dus dan kan ik het niet goed doen
    Enz enz dus ik heb wel een beetje last van dat perfectionistische. Dat is ook mijn grootste struikelpunt om het vol te houden, maar ik doe mijn best :)

19. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Nou, zal ik mijn 'niet-perfectionisme' dan maar omhelzen en m'n gootsteen zo wel schoon genoeg vinden? ;)

Vanochtend mezelf helemaal aangekleed (zoals elke ochtend... :)). Alleen schoenen aan doen binnen hoeft van mij niet zo ;)

20. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    Ik doe altijd de wasbak op mijn eigen manier. Vind die van flylady wat overdreven ;)

Schoenen draag ik binnen ook eigenlijk niet, maar vaak wel sandalen oid

Deel Deze Pagina