Ai, wat ontzettend lomp van die leraar… Het zou al anders zijn als er iets staat in de trant van ‘ik weet dat je beter kan’, dan is de insteek al wat positiever. Maar eigenlijk vind ik dat cito’s niet in een rapport horen. In ieder geval niet als een beoordeling. Mijn zoon kreeg bv bij zijn laatste rapport wel de grafiekjes en scores in zijn rapport. Maar dat is simpelweg ter informatie voor de ouders. Het rapport zelf is alleen beheersing van bepaalde vaardigheden, en bij ieder gebied (rekenen, taal, etc.) een klein stukje tekst over de afgelopen periode. Maar geen citoscores die daar dan aan gekoppeld worden. Er zijn nog steeds scholen/leerkrachten die imo de grote fout maken om cito als een beoordeling te zien, ipv een meetinstrument waarmee de onderwijsbehoefte van een kind wordt gemeten. Dat is ook eigenlijk iets wat ik tegen die leraar zou willen zeggen. Netjes verwoorden, maar in mijn hoofd zou ik denken ‘je bent een drol dat je dit nu nog niet snapt’
Dat kan ik me heel goed voorstellen en al helemaal als het al gevoelig ligt. Ik vind het ook gewoon een botte opmerking en al helemaal op deze leeftijd.
Ja verder was/ben ik eigenlijk altijd wel tevreden geweest. Mijn dochter heeft hem ook gehad en dat ging altijd goed.
Ik vind het een vreemde opmerking. Net alsof de leerkracht voor zichzelf een notitie heeft gemaakt. Het hoort niet op een rapport thuis vind ik. Ik zou zeker vragen wat hij nou van jullie/kind verwacht met deze opmerking en of hij daadwerkelijk een verklaring verwacht..
Zoiets zet je niet in een rapport maar bespreek je even face to face “ joh, ik vond je cito wat tegenvallen. Wat vond je er zelf van. Had je je dag niet of vond je het misschien erg lastig”
Hoe heeft je zoon zelf gereageerd op deze opmerking? Ik vind je absoluut niet 'te gevoelig'. Mijn mond valt echt open van dit soort opmerkingen van leerkrachten. Op het rapport, maar ook in een gesprek. Zeker gezien zijn onzekerheid, omdat hij anders presteert dan zijn broer en zus. Wat is zijn doel met het aangeven van zijn gevoel en/of idee? En in hoeverre denkt hij dat dit een positieve of nodige bijdrage levert om dit doel te bereiken? Zo even twee vragen die bij mij naar boven komen. Overigens geen vragen waar jij antwoord op zou moeten kunnen geven. Hoogstwaarschijnlijk dient deze opmerking zijn doel niet. Want wat je met dit soort opmerkingen doet is het zelfvertrouwen een deuk geven en zover ik weet is dat in vrijwel alle gevallen niet goed. Ik hoop dat jullie woorden de boventoon voeren en niet de woorden van de leerkracht.