Zojuist kreeg ik de rekening binnen van de zorgverzekering van het bloedonderzoek (eerste trimester vd zwangerschap). Ik dacht dat dit gewoon vergoed werd? Heb net al wel gebeld en het zou onder de basisverzekering vallen (en dus niet onder verloskundige zorg) en daarom wordt het verrekend met het eigen risico. Op de site van het rivm (Wat houdt het onderzoek in? - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) staat ook dat het gratis is. Weet iemand hoe het nu echt zit? En als het inderdaad van het eigen risico afgaat, hoeveel moe(s)ten jullie betalen? Hier is het ruim 80, vond ik eigenlijk best veel.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het bloedonderzoek onder het eigen risico valt. Dat staat ook op de sites van de zorgverzekering. Verloskundige zorg en kraamzorg valt buiten het eigen risico, maar laboratoriumonderzoek (bloedprikken) moet je dus wel zelf betalen. De eerste paar facturen heb ik daarvoor ook al gehad en betaald. Ik haal die informatie hiervandaan: Verplicht eigen risico De kosten voor verloskundige zorg die de verloskundige, huisarts of gynaecoloog in rekening brengt bij de zorgverzekeraaar komen niet ten laste van het verplichte eigen risico van de verzekerde. Voor de kosten van andere zorg rondom de bevalling, zoals laboratoriumonderzoek of vervoer in verband met de bevalling geldt wel een verplicht eigen risico. Link College voor Zorgverzekeringen - Verloskundige zorg
@ Micera, bedankt voor de link, ik had ook bij het cvz gezocht, maar blijkbaar nog niet goed genoeg want ik had het nog niet gevonden. Echt heel stom, maar ik heb het niet als 'laboratoriumonderzoek' gezien, maar als een onderdeel van de verloskundige zorg, maar klinkt wel logisch. Weer wat wijzer geworden.
Dan vraag ik me af sinds wanneer dat zo is? want ik heb twee jaar geleden nergens een rekening voor gehad.. Hou nu mijn hart vast natuurlijk
Eerste keer bloedproeven tijdens mijn eerste zwangerschap heeft mij (geloof ik) 20 of 30 euro gekost. Geen 80,- in ieder geval... Vind ik ook best duur trouwens
Ik heb nooit een rekening gerelateerd aan zwangerschap/ bevalling gehad. Zelfs niet voor het bevallen in het geboortecentrum terwijl er dus geen medische reden voor was en mijn aanvullende pakket t ook niet helemaal dekte
Wat een verschil in prijs, terwijl (voor zover ik weet) de 'gewone, standaard'-dingen zijn geprikt. Het enige wat extra is onderzocht, zijn antistoffen voor de 5e ziekte omdat ik met kinderen werk. Maar dan is het nog een heel verschil.
Als ze moeten testen op extra stoffen, kan het duurder uitpakken dan normaal. En ja, ik vind het ook een enorm verschil. Maar goed, dat ik voor 20 minuten kno arts 650,- zou moeten lappen had ik ook niet verwacht Als je trouwens info wil over de rekening kan je er gewoon over bellen zij kunnen zien aan de codes wat er nou precies gedeclareerd is en dus betaald moet worden door jou
Misschien komt die rekening nog? Kan soms best lang duren. Ik heb ook moeten betalen voor bloedprikken, volgens mij ook wel iets van 60. Eerst moet ik ook voor de GUO betalen, was meer dan 500 volgens mij, maar dat is gelukkig terug gedraaid