Groente berekenen

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetje2015, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Vraagje hoe berekenen jullie de hoeveelheid groente?
    Bijvoorbeeld de tomatenpuree? Ik heb altijd die in een pakje zonder suiker of toevoegingen. Enkel tomatensaus met wat zout? Groente of niet?
    Groente in soepen? Reken ik meestal niet mee.
    Augurken?
    Mais?
    Fruit uit blik?

Dit soort dingen.

Hoeveel groente en fruit eten jullie per dag? Ben een beetje op de voeding van mn mijn man aan t letten. Schrok ervan dat in 3 speculaasjes 720 calorieën zitten.. Vlokken op 2 beschuiten 130 kcal... Beetje de verborgen calorieën aan t opzoeken..

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    In drie speculaasjes zitten geen 720 kcal. ik denk 110 ongeveer.

ik eet heel veel groente op een dag. 300-400 gram haal ik met gemak. sowieso bij de maaltijd 300 gram en dan nog in de vorm van rauwkost.

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Volgens de calorieteller zouden er 720 kcal in 3x50 gram speculaas zitten....

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Dan zijn 't vast geen speculaasJES....;)

Enfin, om antwoord op je vraag te geven...

Wij tellen geen kcal. eten gewoon structureel gezond.
    Groente en fruit altijd vers en onbeperkt beschikbaar.
    Matig met vet en zo min mogelijk suiker. Geen bewerkte producten, geen E-nummers etc.

En die ene keer dat we dan een koekje eten (bijvoorbeeld) dan moet 't koekje gewoon heel lekker zijn, ongeacht het aantal kcal. :D

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Maar 1 klein speculaasje is geen 50 gram, hé!
    Meestal maar 5 à 10 gram.

Hier afhankelijk van welke groenten meestal iets van een 750 gram à 1 kilo voor 2 personen.
    Gisteren bijvoorbeeld 1 kilo wortelen, vanavond 1 kilo rapen.
    Als ik groene boontjes maak vliegt de zak van 750 gram er volledig door.

Wat een blik tomaten weegt staat meestal op 't blik. Ik dacht de "gewone" blikken iets van een 400 gram.
    Ik reken het eigenlijk nooit erbij qua gewicht.

Augurken: Meestal staat op de pot hoeveel het "uitgelekte gewicht" is. Tel het aantal augurken in de pot en deel het gewicht door het aantal augurken.

Groenten vallen over 't algemeen mee qua calorieën. Fruit uit blik bevat meestal veel suiker, tenzij je de "op eigen nat"-versie neemt.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    ik wil zeggen 1 speculaasje weegt 10 gram ofzo. 50 gram is idd een hele speculaas!

7. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Die dingen die jij noemt, tellen voor mij niet als groenten nee. Ik tel bijvoorbeeld komkommer (ook al bevat dat niet veel vitamines dat weet ik), tomaatjes en rauwe stukjes paprika als snack wel mee. Maar ik tel/bereken verder niks echt serieus, ik let alleen op dat zoontje genoeg groenten en fruit eet op een dag.

Ik denk overigens dat het veel nuttiger is om op verborgen suikers te letten, dan calorieën te gaan tellen. Een avocado bijvoorbeeld heeft echt véél calorieën. Maar dat zijn goede, gezonde vetten. Dus dat is prima.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Ik gebruik bijna nooit potten en blikken groenten, eigenlijk altijd vers, hoewel ik wel de-luie-wijven-groenten gebruik (voorgesneden, zoals mijn moeder het noemt).
    Maar tomatenpuree of een blikje mais 'reken' ik niet tot de dagelijkse hoeveelheid groenten.
    Mijn man en ik eten genoeg groenten per dag, daar kijk ik verder ook niet naar. Mijn dochter krijgt elke dag een schaaltje met romaatjes en komkommer als snack die ze graag eet. 'S avonds eet ze slecht verse groenten.
    Groenten in soep 'tel' ik wel mee, dat eten we sowieso eens per week, omdat mijn dochter gek is op soep! Maar ik maar alle soepen zelf en vers... Geen blikken en potten dus.

9. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wat wil je precies weten? Hoeveel gram groente of hoeveel kcal uit groente?

Ik tel en weeg niks en eet met mijn gezonde verstand. Stel je maakt een pan groentensoep met zo'n zakje uit de supermarkt. Deel dat door het aantal porties die uit die pan gaan. Qua voedingswaarde mwah, het heeft natuurlijk wel heel lang gekookt. Ik zou dagverse groente rekenen en dan die rauw is of de (zo kort mogelijk en in zo weinig mogelijk water) gekookte groente voor het avondeten.

Wij (volwassenen) eten minimaal 200 gram losse groente bij het avondeten. Dus als ik spaghetti of nasi maak, komt daar een salade of rauwkost naast. Verder eet ik tussen de middag vaak een salade, een groene smoothie of rauwkost. Qua fruit: 2 stuks/porties.
    Fruit bevat veel suikers. Leuk voor de vitiamines, maar let op wat je neemt!

10. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik reken nooit uit, hier wordt meer dan genoeg groenten gegeten, maar ik zou zelf tomatenpuree bijvoorbeeld niet meetellen denk ik. Tomatensaus zie ik ook niet direct als groente, maar komt waarschijnlijk ook omdat wij het nooit "kaal" eten. Groenten uit soep zou ik wel meerekenen, maar hier is het dan ook steeds erg gevulde soep, gaat op een liter water toch wel minimaal 500gr groenten in. Augurken zit niets in aan voedingswaarde, zou ik dus niet meetellen, mais bevat volgens mij veel suiker en zie ik ook niet echt als een groente, maar kan aan mij liggen. :D

Hoeveel groenten hier per dag worden gegeten weet ik niet, maar zal 300-400gr/ (volwassen) persoon zijn. Fruit 1-2 stuks.

11. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Tip: my fitness pall.
    Ik heb met deze app goed inzicht gekregen in wat ik zoal eet en wat er wel en niet gezond is.

12. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Officieel valt tomaat ook niet onder groente, maar onder fruit :p

Ik reken niks uit. Alles op gevoel... Man ik zou knettergek worden als ik overal de calorieën van moest gaan opzoeken, uitrekenen en optellen.... Pfff
    Nee daar heb ik echt geen discipline voor hahah

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit! Overigens zou ik daar de discipline nog wel voor hebben, maar ik vind het grote onzin. Echt nergens voor nodig.

Je vraag of we bijv. tomatenpuree meerekenen. Meerekenen voor wat? Voor de calorieën? Voor de 200 g groenten? Voor dat eerste moet je het natuurlijk wel meerekenen, maar voor het tweede is natuurlijk een persoonlijke keus.

Ik eet behoorlijk veel groente. Ben een echte veggie-lover. Ik hou van koken en lekker eten en ik heb jaren vegetarisch gekookt, dus dan leer je ook wel van groenten houden. (Tegenwoordig eet ik wel biologisch vlees).

De 200 g haal ik denk ik niet elke dag (dat schat ik, want ik weeg het dus niet werkelijk af), maar regelmatig haal ik dat wel. Dingen als augurken of zilveruitjes reken ik dan niet mee, maar snacktomaatjes of een stuk komkommer bijv. wel. Groenten in soepen reken ik ook mee. Waarom zou je dat niet doen, het is en blijft groente. Maïs ook, zou wederom niet weten waarom niet, is hartstikke gezond.

Tomatenpuree gebruik ik eigenlijk nooit (ik begrijp niet helemaal welke jij bedoelt). Ik gebruk wel tomatenblokjes uit blik. Dat vind ik wel toevoegen aan die 200 g, maar als dat bijv. 100 g weegt, zou ik niet tevreden zijn met nog maar 100 g andere groente erbij. Daar zou ik dan wel meer van maken.

Ik eet redelijk wat fruit, al wisselt het een beetje per dag. Vandaag heb ik 3 stuks op, gisteren 1. Gemiddeld zal ik de 2 denk ik nét niet halen.

14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Oké het gaat mij niet om t tellen van de kcal.. Ik ben mijn man aan t confronteren met zijn eetgewoonten. Fruit uit blik is geen fruit maar suiker in mijn ogen. Hij ziet dit als fruit. Net als augurken -> groente ondanks de suiker.
    Hij is degene die echt af moet vallen. Ik loop 3 x per week hard wn ben goed op gewicht.
    Ik confronteer hem nu dus regelmatig met wat hij naar binnen werkt.
    Vandaar de speculaasjes en die kcal... Ik tel nooit kcal vandaar mijn verbazing over de hoeveelheid die in speculaas zit.

Maak ik pasta is het een halve zak wokgroente 1/2 doosje champignons en tomatenblokjes uit blik of pakje. Waarom ik extra groente in de saus doe er zit toch Sl tomaat in. Is dan de vraag....

15. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Uh uh maar groenten is soep zijn toch gewoon groenten of ben ik nou gek? Vooral als je het helemaal zelf maakt en dus hetzelfde water aanhoudt.. Mais e.d. zijn in mijn ogen ook allemaal gewoon groenten. Vers is altijd gezonder dan in blik en al helemaal met fruit want daar zit vaak suiker bij. Tomatenpurree is nog steeds gezond, het enige wat minder is het zout. alleen zonder er iets bij zelf zou ik niet gezond noemen nee, maar ongezond zou ik het ook niet noemen..
    Ik gebruik het als basis in saus zoals curry sauzen maar daar zit paprika en ui doorheen samen met een theelepel gember en knoflook maar omdat ik dat kant en klaar gebruik de purree dus, daar zit suiker bij toegevoegd anders is het bij elkaar en dan bijv. de tom purree vervangen met verse stukjes tomaat bij elkaar heel gezond.. Ik hou alleen niet van textuur dus maak ik het met purree..
    Zolang het vezels heeft is het goed vandaar dat vers fruit heel gezond is maar fruit sap waar al het vezel uit is gefilterd eigenlijk helemaal niet.

Calorien tellen doe ik niet aan dat is zo'n moeilijk gedoe dan zit ik er al aan als ik een keer mc donalds eet.. Terwijl ik krijg dan in feite alleen teveel vet en suiker binnen en te weinig vezels en "goede" voedingsstoffen en dan eet ik een happy meal. En ik weeg 55kgs, stel je voor dat ik dan de rest van de dag niet zou eten dan maak ik mezelf gewoon ziek omdat ik te weinig eten binnen zou krijgen..

Deel Deze Pagina