toxoplasmose dier aaien

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Koraal82, 24 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.282
    1.443
    113
    Hoi,

Wanneer kun je nu precies toxoplasmose oplopen? Ik lees vaak bij het verschonen van een kattenbak of in de tuin werken. Maar kun je het bijv ook krijgen door het aaien van een dier? Ik was vandaag namelijk in een dierentuin waar ik een giraf heb geaaid. En stel dat het dier besmet is kun je het dan alleen krijgen als je bijv iets gaat eten zonder je handen te wassen (oftewel wordt een mogelijke besmetting ongedaan gemaakt door het wassen van je handen). En als je zelf niet ziek word kun je er dan van uitgaan dat je het ook niet hebt opgelopen of kun je het ook ongemerkt hebben? Ten slotte vroeg ik mij af of je je ook kunt laten testen gewoon zodat je je niet meer ongerust maakt (ik ga er vanuit dat als je het ooit hebt gehad je het daarna niet meer krijgt vanwege antistoffen).
    Een heleboel vragen :D hopelijk kunnen jullie mij helpen! Bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Koraal82,

je kunt het inderdaad krijgen als je een dier aait (voornamelijk katten) dat toevallig op die plek wat ontlasting had zitten waar dan net die parasiet in moet zitten. Dan moet je er ook nog mee in aanraking komen via je mond (handen bij mond of op je eten. De kans is dus heel klein, maar het kan wel degelijk.
    Als je dus inderdaad direct je handen wast na het aaien van het dier voorkom je besmetting. Maar ben maar voorzichtig.
    Je kunt het inderdaad wel laten testen, maar het zit niet standaard in het zwangerenpakket. Je moet het overleggen met je vk en houdt er rekening mee dat het mogelijk van je eigen risico afgaat (verzekering).

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina