Sinds enkele maanden zijn mijn man en ik bezig om kinderen te krijgen, daarom ben ik begonnen met het slikken van foliumzuur. Ook sinds die tijd krijg ik injecties vanwege een tekort aan vitamine b12. Ik voel me nu met de injecties veel beter dan voorheen. Maar merk dat wanneer ik foliumzuur slik, ik meer last krijg van mijn vitamine b12 tekort dan wanneer ik het niet slik. Ik ben dan ook geneigd om deze nu even niet te slikken, totdat ik weet dat ik zwanger ben. Ik vind het erg lastig wat ik nu moet doen. Want zowel vitamine b12 is erg belangrijk, zowel voor mezelf als voor een ongeboren kindje. Maar ook lees ik overal dat het goed is om voordat je zwanger bent te beginnen met foliumzuur. De keren dat ik gesproken heb met mijn huisarts over mijn vitamine b12 tekort, heb ik het idee gekregen dat zij niet goed wist hoe dit allemaal in elkaar zit. Ik heb bovenstaande dan ook nog niet met haar besproken, omdat ik daar, eerlijk gezegd, niet zo heel veel vertrouwen in heb. Maar wat kan ik nu het beste doen? Stoppen met de foliumzuur zodat de B12 naar mijn idee beter werkt? Of toch doorgaan?
Hallo Yegga. Lastig want foliumzuur is de eerste 12 weken van de zwangerschap erg belangrijk om het risico op een open rug bij de baby te verkleinen. Maar als jij je er slechter door gaat voelen, is dit ook vervelend. Door gezond te eten neem je ook foliumzuur op. Slik je alleen foliumzuur los of in een multivitamine? Want misschien heb je van een multivitamine minder last. Als je stopt met de foliumzuur, begin dat meteen als je denkt zwanger te zijn of natuurlijk na een positieve test. Groetjes Ineke.