Doodgeboren kindje en opnieuw zwanger raken

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door lievia, 25 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lievia

lievia Lid

31 mei 2008
    11
    0
    0
    Hoi dames,

Ik had een vraagje, ik ben 2 maanden geleden ons zoontje verloren na 20 weken zwangerschap, hij is overleden in mijn buik waarna ik ben ingeleid in het ziekenhuis. Een oorzaak is na veel onderzoeken niet gevonden, gewoon domme pech dus. De bevalling was heftig, lichamelijk en geestelijk maar nu gaat het eigenlijk wel goed met mij/ons, heel stom maar het is wel zo.... het leven gaat door, ons zoontje heeft ons de grootste levensles gegeven en dat voelt heel erg bijzonder.
    Mijn vraag is, wat is nu de kans dat het ons weer overkomt?! Mijn arts gaf ons geen risico mee en zei dat we op dezelfde wijze een eventuele nieuwe zwangerschap in gaan. Wat zijn jullie ervaringen?
    Bedankt en super dat jullie dit allemaal doen, heb veel aan jullie antwoorden op diverse vragen die hier gesteld worden!
    :) lievia

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Lievia,

als er geen oorzaak is gevonden is het ook heel moeilijk te zeggen of een verhoogde herhalingskans in zit. Je blijft wrs onder controle bij de gyn en die zal je met grotere regelmaat een echo geven en controleren of het allemaal goed lijkt te gaan. Met name de eerste 26 weken zijn dan heel belangrijk. Daarna is een kindje in principe levensvatbaar. Je zult de hele zwangerschap natuurlijk sowieso goed gecontroleerd worden, maar dan in net zo'n mate als een andere zwangere die bij de gyn onder controle is. Dus een precies antwoord op je vraag heb ik niet, maar de kans is echt wel het grootst dat jullie volgende keer niet zo'n enorme pech hebben.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina