Foliumzuur ja/nee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jessica24, 16 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Foliumzuur ja/nee?

1. Ja

2. Nee

3. weet ik niet

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Er is aangetoond dat het de kansen op een kindje met een afwijking vekleind, waarom dan meer risico nemen door het niet te slikken.. dat ene kleine pilletje per dag, maar kan zoveel verschil maken.. nee hoor, ik heb het braaf geslikt in beide zwangerschappen

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Een miskraam wordt echt niet veroorzaakt door zoiets als foliumzuur. Tis gewoon bijna altijd een kwestie van dikke vette pech. Tis natuurlijk heel erg voor je dat je een miskraam hebt gehad maar om dan maar geen foliumzuur te slikken vind ik niet verstandig. Er is uitgebreidt onderzoek naar gedaan en foliumzuur kan echt geen kwaad, het teveel plas je gewoon weer uit maar juist zwangere vrouwen hebben meer foliumzuur nodig om dingen als een open ruggetje te helpen voorkomen.

Ikzef kwam er pas met 7 weken achter nu maar ik heb wel meteen foliumzuur geslikt, het wordt niet voor niks geadviseerd de eerste 3 maand te slikken.

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja het is wetenschappelijk bewezen dat het innemen van foliumzuur de 1e 3 maanden de kansen op een open ruggetje etc. aanzienlijk verkleind dus of je nou van pilletjes houd of niet tis natuurlijk voor iedereen een eigen keuzen, en idd het voorkomt geen mk maar veroorzaakt het ook niet...

en wat stelt zo'n pilletje nou eenmaal voor? niks toch gewoon vervangen voor de pil....

:D

4. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Nee psies en daarom loop ik niet achter elk adviesje aan wat er gebruld wordt, eerst is het wijn tegen kanker, nu krijg je het er juist van etc. t zal allemaal wel, voor mij hoeft t niet ;)

5. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Ik ben er achter gekomen dat ik zwanger was na 5 weken en 4 dagen. Toen van schrik snel een doosje foliumzuur gekocht en dat 4 weken geslikt (tot de strip leeg was). Haha, maar geloof niet zo in die pilletjestroep. Gewoon gezond eten lijkt me verstandiger.

Groetjes Miep

6. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ik slikte het van het moment dat ik wist met 4 weken dus..tot aan week of 12..kom ik voor de 20 weken echo..vraagt die heb je foliumzuur gebruikt ik zo ja ja wanneer ben je begonnen ik ja meteen toen ik het wist..hij heel bot Ja dat heeft geen nut hoor je moet het doen van het moment dat je zwanger wil worden het is voor de aanleg ofzo iets...ik ook echt zo nou oke en bedankt he...

7. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Het is echt belangrijk dat je foliumzuur slikt vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dus wanneer je stopt met anti-conceptie. Het is bewezen dat als je op het moment van bevruchting genoeg foliumzuur in je lichaam hebt en tot aan een week of 10 daarna iedere dag een pilletje slikt, het de kans op spina bifida verkleint.

Deze extra hoeveelheid kun je echt niet dmv "gewoon gezond" eten binnen krijgen. Ik las ergens dat je dan elke dag 50 volkoren boterhammen extra zou moeten eten!

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom je het niet zou doen. Die pilletjes zijn heel erg klein, dus moeite met slikken kan haast niet. Het is bewezen dat het werkt. En iedereen wil toch voorkomen dat z'n kind spina bifida heeft?

8. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Het is echt belangrijk dat je foliumzuur slikt vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dus wanneer je stopt met anti-conceptie. Het is bewezen dat als je op het moment van bevruchting genoeg foliumzuur in je lichaam hebt en tot aan een week of 10 daarna iedere dag een pilletje slikt, het de kans op spina bifida verkleint.

Deze extra hoeveelheid kun je echt niet dmv "gewoon gezond" eten binnen krijgen. Ik las ergens dat je dan elke dag 50 volkoren boterhammen extra zou moeten eten!

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom je het niet zou doen. Die pilletjes zijn heel erg klein, dus moeite met slikken kan haast niet. Het is bewezen dat het werkt. En iedereen wil toch voorkomen dat z'n kind spina bifida heeft?

9. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere

10. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Sorry, er ging iets fout!
    1 keer plaatsen was genoeg geweest. Ik weet niet hoe ik m'n berichten kan verwijderen.

11. Niet meer actief

Nee je kan die hoeveelheid foliumzuur ook niet erbij eten, er schijnen trouwens veel mensen een foliumzuur tekort te hebben, als je bv ziek bent geweest (pfeifer of anders langdurige ziektes) of lange periode stress dat je maag het stofje afstoot die het goed uit eten kan halen en je daardoor veel te weinig krijgt en dat heeft weer als gevolg bloedarmoede, ik krijg ook altijd vitamines ingeprikt omdat mijn maag het helemaal niet meer kan opnemen behalve foliumzuur maar dan moet ik wel ipv 0.5 mg 5 mg slikken anders heb ik niet genoeg. Daardoor had ik volgens mijn huisarts ook vergroot kans op complicaties en miskramen ik word ook welke maand geprikt of mijn waardes goed zijn, ach ja als je het maar weet maakt het niet uit maar je kan er goed beroerd door worden en zelfs al eet je gezond helpt het niets...het lichaam is soms een raar iets..

12. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    ik heb eerst foliumzuur gebruikt en toen dat potje leeg was ben ik over gegaan op de gravitamon

groetjes susanne

13. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    he shoot daar kom ik net niet aan ;)

14. Niet meer actief

Precies, dat is bij mij dus het geval. Alleen al voor mijn eigen gezondheid dus noodzakelijk extra foliumzuur te slikken. Maar nu ik zwanger wil worden eens te meer!

15. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb toen ik zwanger wilde worden foliumzuur geslikt en toen ik zwanger was ben ik meteen overgestapt op zwanger vitaal pillen.

16. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    Wat een reactie allemaal hihi!
    Heb bij m'n dochter niets geslikt omdat ik al bijna 7 weken was, en volgens de vk dusa geen nut meer had.
    En weet ook wel dat dat niet de oorzaak van m'n mk was.
    Maar heb nu zoieds met Zara is alles goed, en vroeger hoorde je er ook niets van.

Dus slik nu niet, moet ieder voor zich weten vind ik :)

jessica

17. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik heb tijdens mijn 3 MK foliumzuur geslikt zodra ik wist zwanger te zijn , alle 3 zijn een MK geworden

tijdens mijn 4de zwangerschap (Caitlin) heb ik ze niet meer genomen , want steeds als ik ze ging slikken eindigde het op een MK :(

toeval ? :)

18. Niet meer actief

ik vrees van wel deb..

19. hopes

hopes Bekend lid

24 nov 2006
    804
    0
    0
    nederland
    Ik was eraan begonnen toen ik de implanon weg liet halen, heb het 3 maanden braaf geslikt, toen was het potje op ....... nooit meer een nieuwe gehaald.... beetje te gemakzuchtig, ik ga vanmiddag meteen naar de winkel..

20. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom

Das zeker wel toeval ja ;)

Deel Deze Pagina