Foliumzuur ja/nee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jessica24, 16 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Foliumzuur ja/nee?

1. Ja

2. Nee

3. weet ik niet

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Jessica24

Jessica24 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    ik heb tijdens mijn 3 MK foliumzuur geslikt zodra ik wist zwanger te zijn , alle 3 zijn een MK geworden

tijdens mijn 4de zwangerschap (Caitlin) heb ik ze niet meer genomen , want steeds als ik ze ging slikken eindigde het op een MK

toeval ?

@ nou precies Deb, daarom, Zara is gezond (niet geslikt) en heb wel geslikt met mijn mk?
    Toeval of niet ik slik niet!

jessica

2. Ronnie

Ronnie Lid

1 jan 2007
    92
    0
    0
    Absoluut wel. Ik vind het zelfs onverantwoord om het niet te slikken - er is immers genoeg onderzoek aan vooraf gegaan. Ik denk dat een miskraam krijgen en foliumzuur slikken, en dan denken dat dat daardoor komt :( - lijkt mij toch echt wel helaas gewoon toeval en pech.

3. margrieta

margrieta Lid

28 dec 2006
    26
    0
    0
    :oops: ik vergeet ze steeds.
    probeer ze wel te slikken maar vind het toch wel een beetje eng.
    vroeger kregen vrouwen te horen dat ze des moesten slikken want dat was erg goed voor de baby.
    na een paar jaar kwamen ze erachter dat het hlemaal niet zo goed was.
    zelf kleinkinderen van de vrouwen die toen geslikt hebben komen nu te wereld met de gevolgen ervan.
    nu zal foliumzuur niet schadelijk zijn en als ik er aan denk slik ik ze ook braaf maar toch spookt het wel door m'n hoofd soms.

4. Niet meer actief

@ Margrieta:
    Foliumzuur is één van de vitaminen van het vitamine B-complex. Het wordt aangeraden deze al voor de bevruchting en tijdens de zwangerschap te gebruiken om het risico op afwijkingen bij het kindje te verminderen. Waar veel dames niet bij stil staan hier is dat foliumzuur voor onszelf o.a. nodig is voor:
    * celdeling
    * benutting van suiker en aminozuren
    * de vorming van rode bloedlichaampjes

Wanneer je de anticonceptiepil gebruikt (gaat voor de vrouwen hier niet op :D ), medicijnen tegen epilepsie, tabletten tegen maagzuur en veel alcohol of aspirine gebruikt OF als je een tekort hebt aan zink of vitamine B12 (hebben veel vegetariërs en veganisten, ivm feit dat ze dierlijke producten vermijden).
    Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot:

*nervositeit
    *slecht geheugen
    *slapeloosheid
    *verwarring
    *verminderde immuniteit/weerstand
    *terugkerende miskramen
    *ademnood
    *anorexia
    *vermoeidheid
    *spijsverteringsproblemen
    *verhoogd risico op kanker en hartziekten
    *geboorteafwijkingen (met name spina bifida)

Wanneer je van nature een tekort hebt en/of te weinig uit voeding haalt:
    groene bladgroenten, wortels, lever, eierdooier, abrikozen, avocado's, bonen, volkorenproducten, meloen, verse sinaasappel,
    dan is het dus haast onontbeerlijk om extra foliumzuur te nemen.
    Foliumzuur is niet schadelijk, maar bij zeer hoge doses (boven de 2000mcg kan huiduitslag optreden)

Bron: Sullivan, K. (1998), Vitamins & Minerals, Element Books Limited

Ieder moet natuurlijk zelf weten wat ze wel of niet slikt, maar het kan volgens mij nooit kwaad om je goed te verdiepen in wat foliumzuur nu precies is voordat je afweegt of je dat wel of niet wilt slikken. Maar goed, dat is mijn mening ;)

5. anoniem25

anoniem25 Actief lid

7 jan 2007
    126
    0
    0
    als ik zwanger bent dan slik ik ook geen folimzuur hoor..
    want ik eet gewoon gezond hoor. maar brinta met melk kan ook.. want die ook foliumzuur, vit B1, vit B3, ijzer, zink, etc.. dus genoeg binnen in..

6. Niet meer actief

Hierachter had natuurlijk nog moeten staan: dan heb je een verhoogd risico op een foliumzuurtekort. :oops: (kon de tekst helaas niet meer wijzigen)

N.B. Of je een foliumzuurtekort hebt kun je feitelijk alleen nagaan door bloedonderzoek. En gezond eten hoeft dus absoluut geen garantie te zijn dat hier geen sprake van is bij jou. Ik spreek uit ervaring!

7. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    De pilletjes zijn niet tegen n miskraam maar tegen een open ruggetje of hazenlipje...

kleine moeite om daar tegen pilletje te slikken.

8. Niet meer actief

@Jodi: onderzoek heeft wel uitgewezen dat vrouwen met een verlaagd foliumzuurgehalte een groter risico lopen op een miskraam.
    Helaas :(

9. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    @ Indigo, ja verlaagt, maar niet als je het slikt dat je dan juist een mk krijgt. (dus de andere kant op gedacht)

10. Niet meer actief

NEE, precies. Hoe lager je foliumzuurgehalte, hoe hoger de kans op een miskraam. En daarbij heb je natuurlijk nog verschil tussen vrouwen die van nature een lager gehalte hebben en die waarbij dat niet zo is.
    Conclusie is in ieder geval, afgaand op onderzoek, dat je beter het zekere voor het onzekere neemt.

Waarbij het wel slikken van foliumzuur helaas GEEN garantie is dat je geen mk krijgt, maar wel een beetje meehelpt het risico op een mk te verlagen.

11. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Conclusie: waarom zou je het risico lopen (geldt net als met roken en alcohol drinken)! Enne...hoeveel moeite is 1 zo'n pilletje per dag nou?

12. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Sorry Anoniempje, maar volgens mij heb je het niet helemaal begrepen...
    Als je gewoon gezond eet en zwanger wilt worden of bent, krijg je BESLIST NIET genoeg foliumzuur binnen om je kindje te beschermen tegen ernstige afwijkingen zoals Spina Bifida.

Dan heb je alleen genoeg voor jezelf, als je lichaam de foliumzuur normaal opneemt tenminste.

Ik sluit me nogmaals aan bij de laatste post: Waarom zou je het risico lopen?

13. Hoi allemaal

Voor degenen onder ons die bijv 50 boterhammen, 5 kilo aardappelen, 600 gram broccoli of 500 gram spruitjes per dag eten is het inderdaad niet nodig om extra foliumzuur te slikken

Voor degenen onder ons die dat nét niet halen is het wel zo verstandig om 1 tablet per dag te slikken :rolleyes:

Hier is nog wat meer informatie te krijgen http://www.slikeerstfoliumzuur.nl

Groetjes Kirsten

14. anoniem25

anoniem25 Actief lid

7 jan 2007
    126
    0
    0
    Pff zooo.. kheb die site gelezen.. ik ben echt geschrokken over open ruggetje :( pff..
    nou ja ik wist het eigenlijk helemaal niet..
    ik begrijp het eigenlijk niet zo goed waarom sommige mensen hebben geen foliumzuur slikken.. toch gezond baby.. hoe kan dat nou..

ik heb nu goed geleerd van over die foliumzuur hehe :D
    dank je voor uitleg van alles

15. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Ik slik al sinds mei foliumzuur en sinds een paar maanden de pilletjes van Fem Natal, Davitamon. Mijn verloskundige zei dat ik die de hele zwangerschap gewoon door kan slikken. Er zitten namelijk meer vitamines in dan alleen foliumzuur.
    En ik ken ook een kindje met een open ruggetje (en waterhoofd) waarbij de moeder geen foliumzuur heeft geslikt. Ik zou het mezelf nooit vergeven.

Als je moeite hebt met het slikken van pillen, gebruik dat die van Etos eigen merk, die zijn glad en zacht.

16. dorri

dorri Bekend lid

20 sep 2006
    916
    0
    0
    Ik eet gezond en leef gezond en werk full time, ik rook niet meer vanaf drie maanden voor mijn zwangerschap en drink nu ik zwanger ben geen druppel alcohol meer, daarvoor nog luste ik nog wel eens een wijntje maar eigenlijk ook alleen tijdens een feestje of etentje.

ik slikte voordat ik zwanger werd foliumzuur en nu ik zwanger ben slik ik de mamma vitamine van VSM waar ook de juiste hoeveelheid foliumzuur inzit!

Hoewel ik gezond leef en eet, ben ik in het begin heel misselijk geweest waardoor je toch minder goed eet! om er zeker van te zijn dat ik toch alle juiste bouwstoffen binnenkrijg slik ik dus nu dat ene supplement en het geeft mij een goed gevoel ;)

succes met je keuze!

lieve grtjs dorri :D

17. Niet meer actief

En wat die moeite met doorslikken betreft waar veel mensen last van hebben....Bedenk je eens heel serieus hoe groot de happen zijn die je normaal doorslikt en vergelijk zo'n minipilletje daar eens mee. Het is het idee dat je een pil niet door kunt slikken, dat ervoor zorgt dat je een pil moeilijk kunt doorslikken ipv de grootte van de pil ;)

18. Ayvida

Ayvida Actief lid

28 nov 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Ik begrijp die discussie niet. Het is gewoon een vitamine. Niet meer, niet minder. Waarom zou je die nou niet gewoon slikken? Bij een normaal, evenwichtig voedingspatroon heb je geen foliumzuur nodig.. als je niet zwanger bent inderdaad niet. Als je zwanger bent is het wel belangrijk.

En natuurlijk krijg je gerust wel een gezond kind zonder foliumzuur.
    Vrouwen die gewoon doorroken tijdens de zwangerschap krijgen ook niet allemaal kinderen met afwijkingen. Maar als je de kans op afwijkingen er nou mee verkleint.. waarom zou je dat dan niet doen? Ik persoonlijk loop liever zo min mogelijk risico. En ik ken ook een kind met Spina Bifida, in een heel ernstige vorm. Kind is volledig verlamd, heeft een waterhoofd met een drain, klompvoetjes en zal waarschijnlijk de 20 niet halen. Haar moeder slikte ook geen foliumzuur. Misschien had het kindje het toch gehad, misschien niet. Maar een onschuldige vitamine zoiets nou kan voorkomen of de kans in ieder geval kan verkleinen....

En vroeger slikten onze moeders het ook niet. Maar toen werden er ook meer kinderen met Spina Bifida geboren. Vroeger gingen er ook veel mee kinderen dood aan wiegedood, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Maar goed.. dat is weer zo'n discussie.. moet iedereen voor zich weten. Ik heb het bij alle drie in ieder geval wél geslikt.

19. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Ik slik de Femnatal voedingsupplement van Davitamon. Daar zit voldoende foliumzuur in. Als ik op een makkelijke manier de kansen op problemen kan verminderen zeg ik daar geen nee tegen.

Roken heb ik nooit gedaan en alcohol laten staan is nog nooit een probleem voor mij geweest. Mijn zwakke punt is juist gezond eten. Ik ben een enorme snoepkont en dat heeft zo z'n invloed op hoe gezond ik eet. Dus daar valt nog wel winst te behalen. Dit is dan ook de reden waarom ik een voedingssupplement en niet een losse foliumzuurtablet neem.

Bestaat er niet een vloeibare variant voor de foliumzuur? Misschien een gek idee, maar het zou wel makkelijker zijn voor degenen die moeite hebben om een pil te slikken. Met de wat grotere pillen heb ik ook best wat moeite. Gelukkig vind ik die van Femnatal wel meevallen.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik gebruik multi zwanger zijn van etos. hier zit ook foliumzuur in. ik slik dit omdat ik niet zo gevarieerd eet en heel snel ijzer te kort heb en duizelig wordt.
    dit helpt wel.
    ik ben begonne met foliumzuur toen ik stopte met de pil, raakte zwanger in mei en eindigde in en miskraam met 11 weken.
    Nu ben ik weer zwanger en gebruik weer foliumzuur + de extra vitamines wil het beste voor mezelf en het kindje.

Deel Deze Pagina