foliumzuur stop

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door -, 10 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minoes

Minoes Actief lid

25 jun 2006
    122
    0
    0
    reclame
    Buitenland
    Er bestaan ook pilletjes met een hogere dosering zodat je er maar 2 X in de week 1 moet nemen. Is dat misschien wat voor je? Ik zou trouwens gewoon doorslikken hoor. Wat als je nu net deze maand zwanger wordt? De eerste twee weken na je eisprong ondersteunt foliumzuur de celdeling en deze fase is de belangrijkste fase tijdens de zwangerschap wordt gezegd. Succes!

2. Silla

Silla VIP lid

31 jan 2006
    11.064
    0
    0
    Noord - Holland
    @Vennetje...

HELEMAAL met je eens...MAAR...
    IK kan gewoon geen tabletten slikken, wel kon ik met gemak de pil slikken, zo'n klein dingetje kreeg ik wel weg.
    Na het stoppen met de pil dec. 05 gestart met foliumzuur. (tot eind juli jl.) Het lukt mij gewoon niet om een tablet te slikken, kep het wel gedaan maar ik ben het nu een beetje beu om het te doen, het wil niet zeggen dat ik er totaal mee gestopt ben, nu ff een pauze en ik als ik er deze maand er nu 10 in neem of 31 ik heb genoeg reserves opgebouwd in de afgelopen maanden, lijkt mij...
    Het is niet dat ik het niet met je eens ben, maar nogmaals het was ff de toon die de muziek maakt...

@ Minoes,
    Kijk...tip van flip...
    Weet je van welk merk dat is??

Quote van de dag:
    "Als je iets goeds ziet geef een compliment, zie je iets fout...bied dan hulp aan"

Greetz Silla

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    boos worden vindt ik overdreven eerlijk gezegd, net wat ik al zei zo zijn er tig andere dingen die je beter kunt laten staan tijdens de periode dat je zwanger wilt worden of zwanger bent, en niet iedereen kan daar aan volstaan, de een blijft koffie - cola drinken, roken etc. allemaal dingen die ervoor zouden "kunnen"zorgen dat iemand verminderd vruchtbaar is, of waarvan ze zeggen dat je daardoor een iets verhoogd risico op mk hebt...iedereen heeft wel iets wat niet goed is en het kan ook niet dat je alles kan laten staan alleen maar omdat je zwanger wil worden, zo kan de een niet van de peukies afblijven ( ik dus) de ander niet van de koffie cola etc...

wat de reden is waarom zij foliumzuur niet meer wil slikken (even) weet ik niet, maar om daar nou boos over te worden...nee dat gaat te ver..

mischien ben jij wel weer 1 van degene die koffie blijft drinken, of teveel thee drinkt of cola noem maar op.... ;)

4. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik heb bij mijn eerste 3 maanden foliumzuur geslikt en toen was ik zwanger en bij de 2e een maand en toen was ik zwanger daarna ben ik op de gravitamon overgegaan.

Tja het is ene keuze die je maakt en ik wil het beste voor mijn kind als ik dat mede kan bereiken door vroeg foliumzuur te slikken dan doe ik dat zonder er over na te denken. Dan kan ik mezelf nooit verwijten als mijn uk een open ruggetje blijkt te hebben dat ik toch die pillen had moeten slikken.

5. Niet meer actief

ik ben het 1 keer vergeten te halen en voelde me na het stopen veel beter in mijn vel dus ik denk dat het bij mij in elk geval wel degelijk een effect had op hoe ik me erdoor voelde
    ik slik normaal gezien nooit vitamines e.d dingen dus misschien dat dat het is ik weet het niet feit blijft wel dat ik me nu veel gezonder voel als toen ik die foliumzuur slikte
    mijn dokter heeft me ooit eens gezegd dat als ik nu ineens vitamine zou gaan slikken ik mezelf erg beroerd erdoor kan gaan voelen omdat ik deze nooit geslikt heb en waarschijnlijk dus een ontzettend goede weerstand van mezelf heb opgebouwt
    maar goed de rede is dus dat ik ze vergeten ben te halen maar mezelf zonder die foliumzuur zo goed voelde dat ik het maar effe zo laat zodra ik zwanger ben ga ik ze wel weer slikken ookal is mijn eerste kind gewoon ter wereld gekomen zonder ook maar ooit 1 zo´n pilletje te hebben geslikt onverantwoordelijk gedrag vind ik het niet ik bedoel mijn kind is mijn alles en daar doe ik alles voor als mijn dokter destijds had gezegd dat ik beter wel foliumzuur kan gaan slikken dan had ik dat gedaan maar het was niet nodig omdat ik na de bloedtest al genoeg foliumzuur in mijn lichaam te hebben gehad van mezelf en daar doe ik dus helemaal niks voor het enige wat mijn moeder nooit heeft gedaan is ons geen vitamines extra te geven waardoor we zo onze weerstand vanzelf op konden bouwen.

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    dat van die hogere dosering kun je beter even aan je ha vragen want volgens mij is het weer niet goed om teveel ineens in te nemen...maar zeker weten doe ik het niet, vandaar dat je dat beter aan je ha of apotheek even na kunt vragen....

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    gemke,
    Is er niet iets anders waardoor je anders in je vel zat??? Het wel of niet slikken van foliumzuur hoort in ieder geval geen enkel effect te hebben omdat het een lichaams eigen stof is…mischien was er wel iets anders meid???

Slikte je enkel foliumzuur of slikte je vitaminepillen met daarin foliumzuur?? Dat kan idd nog wel eens verschil uit maken….

Het wel slikken ervan verkleind de kans op open ruggetje etd. , maar het niet slikken ervan vergroot niet de kans op een open ruggetje….

8. Niet meer actief

nee er was niks anders dat weet ik zeker
    maar het lijkt wel of het bij mij gewoon een effect op mijn gevoelens had zeg maar prikkelbaar enzo liep iedereen maar af te katten en nu de laatste tijd heb ik nergens last van en dat is dus sinds ik het niet meer slik.
    en nee ik slik niks anders denk dat ik gewoon goed en gezond eet en drink ik weet het ook niet hoe dat kan maar dat is meestal met die dingen hoor wat voor de een gezond is werkt in mijn geval meestal net andersom heel raar.
    en nee ik weet dat het niet de kans op een open ruggetje vergroot ik ben me volledig van bewust hoe die pil werkt en daarom zal ik hem bij mijn volgende zwangerschap die er hopelijk nu aankomt wel slikken maar dan pas zodra ik weet dat ik zwanger ben
    bovendien ben ik nog niet zo lang gestopt hoor met folium zuur er zijn er hierbij die denken dat ik het al maanden niet meer slik geloof ik

9. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    ik ben foliumzuur gaan slikken toen ik gestopt met met de pil en dat was in feb.
    ik slik de foliumzuur van de kruitvat eigenmerk.
    iedereen moet weten wat ze zelf doen maar er word beschreven dat je de foliumzuur moet slikken 4 weken voordat je bevrucht word dus je moet eigenlijk met foliumzuur beginnen voordat je zwanger bent.
    ik heb zoiets van baad het niet dan schaad het niet.

10. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    het slikken van foliumzuur wordt europees sterk aanbevolen, het is niet alleen om een open ruggetje te voorkomen maar ook voor de aanleg van het zenuwstelsel.
    Ik persoonlijk zal ik niet twijfelen om het te slikken (heb ik ook bijna een jaar gedaan) want ALS je kindje iets mankeert dan vergeef je het jezelf ook nooit. en voor de kosten hoef je het ook niet te laten, je kan het ook in een vorm van speciale multivitamines slikken (bijv. Gravitamon) krijg je alles binnen voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn en voedende moeders dus je kan het door slikken houd je dus niks over wat je wel met losse foliumzuur hebt.

11. Niet meer actief

heb de bijsluiter van mijn lege doosje er nog eens bij gehaald er staat ook dat overmatig of lang gebruik van folium zuur een tekort aan vitamine b12 kan veroorzaken wat je ook nodig hebt in de zwangerschap als je dat hebt word er zelfs geadviseerd een lagere dosis in te nemen of ermee te stoppen. dus tja ach weet je ik zie het wel hoor ik ga het deze maand in elk geval niet meer slikken volgende maand ga ik weer een doosje halen

12. Chrizzzy

Chrizzzy Bekend lid

31 okt 2005
    685
    0
    0
    Amsterdam
    @ Silla: etos heeft tegenwoordig ook hele kleine foliumzuur tabletjes (eigen merk in zo'n grijs plastic potje: ik was blij verrast, want ben ook geen gemakkelijke slikker...

Overigens wat mijzelf betreft: bij stoppen van de pil meteen begonnen met foliumzuur. Na 3 maanden een tijdje gestopt (de eerste ronde duurde namelijk 6 maanden), bij begin menstruatie weer meteen begonnen, maar ook gedurende de tweede ronde op een gegeven moment een pauze ingelast, alsook deze derde ronde. Ga binnenkort weer beginnen, want begin september ws. met clomid beginnen.... Mijn standpunt: foliumzuur verkleind de kans op open ruggetje, net als niet roken de kans op te laag geboortegewicht en vroeggeboorte verkleind, je niet (te veel) zou moeten drinken, de kattenbak niet leeghalen, oppassen met oplosmiddelen, geen roodvlees eten en zo kan ik wel even doorgaan, ook vanalles de kans verkleind e.d. Generaties van moeders wisten niet van alle "risico's" en hebben toch gezonde kinderen gekregen.... ik kijk wel uit, leef wat bewuster, maar alle risico's vermijden kan niemand... zelf zo weer wel foliumzuur beginnen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er vrouwen zijn die denken: even niet.... zo zal ik tijdens mijn zwangerschap best af en toe een glaasje wijn bij het eten nemen, mijn haar blijven kleuren en misschien ook een medium-rare biefstukje eten als ik daar trek in heb.... alles met mate en gezond verstand gebruiken denk ik altijd...

chrizzzzy

13. Niet meer actief

juist chrizzy daar ben ik het helemaal mee eens

14. mussie

mussie Fanatiek lid

5 jan 2006
    2.000
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb foliumzuur geslikt vanaf januari 05. Ik heb net mijn 3e mk achter de rug en ik moest op aanraden van de gyn voorlopig stoppen met foliumzuur.Ook met de vitaminen die ik slikte moest ik stoppen. Zodra ik weer zwanger ben, begin ik ook weer met foliumzuur & de vitaminen
    Gr mussie

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Foliumzuur is een een vitamine B-soort . Eigenschap van deze vitamine is dat je er nooit teveel van kan innemen om dat het een uitplasbare vitamine is. Dit in tegenstelling tot de A_D_E_K-vitamines die sla je op in je lichaamsvet.
    Iedereen moet natuurlijk zelf weten of hij dit wel of niet slikt. Ze vermoeden van foliumzuur dat het bepaalde neurologische aanleggingsprocessen in het beginstadium van de foetus # helpt#. Dat wil niet zeggen dat als je geen foliumzuur gebruikt je dan automatisch een gehandicapt kind krijgt zo is het niet. Het is wel zo dat er eigenlijk te weinig foliumzuur in ons voedsel zit om dat proces in de foetale fase zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Vandaar dat dit advies standaard bij een huisarts en apotheek wordt gegeven. Dat is eigenlijk alles: een advies,geen verplichting.
    Iedere vrouw is daar zelf verantwoordelijk voor.

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb ook altijd geleerd dat vitamine B wateroplosbare vitamine's zijn en dat als je teveel binnen krijgt je ze dan uitplast.
    Ik ben in februari begonnen met foliumzuur en in juni is mijn bloed geprikt en mijn foliumzuur was veeeeel te hoog.
    Dus ik denk dat als je al een poos foliumzuur slikt het foliumzuur in je lichaam wel hoog genoeg is, dus als je dan af en toe eens niet neemt dat dat dan geen probleem hoeft te zijn.

En als je de foliumzuurtabletten te groot vind neem dan die van de AH eigen merk, die zijn zo klein dat ik ze soms bijna niet eens kan terug vinden op mijn bordje.

17. Terese

Terese Fanatiek lid

Voor meiden die moeite hebben met pillen slikken: ik heb foliumzuur tabletjes die je onder je tong moet leggen en die dan oplossen. Dat een ideetje?

18. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    @mussie
    Waarom moest jij stoppen van de arts met foliumzuur en vit?

Mirre

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik had ook een houding van, dat hoeft toch niet allemaal, er zijn duizenden jaren kinderen geboren zonder extra foliumzuur te slikken.

Tot ik een meisje met een openruggetje in mijn klas kreeg. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik geen dag meer overgeslagen heb. Ik zeg niet dat het bij dit meisje komt door een tekort aan foliumzuur, maar als ik mijn kindje dit leed op een of andere manier kan besparen zal ik dat zeker doen.

20. Dip

Dip Bekend lid

28 mrt 2006
    859
    0
    0
    kwaliteitsmedewerker
    mooi gezegd Loekie, daar sluit ik me bij aan!

Deel Deze Pagina