Volgens mij is het al wel heel duidelijk dat je niet vruchtbaarder bent door foliumzuur. Volgens mij was dat niet eens een vraag maar voor mensen die het nog niet wisten.. Maar om nou te zeggen dat je het moet! Het is nog altijd je eigen lichaam. Daarbij zouden er heeeeel veeeeel leeftijdsgenoten en ouderen op dit moment zwaar gehandicapt moeten rondlopen wanneer ik het zo moet geloven. Ik geloof niet dat onze ouders het geslikt hebben en de de generatie daarvoor... Ik ben ook van plan om het wel weer te gaan gebruiken mocht ik zwanger zijn maar het is toch heel normaal dat wanneer je al 11 maanden slikt en je het terug ruikt in je urine (en ze zijn op) dat je dan zoiets hebt van: jaja, het is wel ff goed zo. Ik vind het niet vreemd, maar ik heb dat gevoel
Hi Meiden, Na mijn mk/curretage 10 juli heb ik van de gyn ijzertabletjes en foliumzuur 5,0 mg ipv 0,5 voorgeschreven gekregen. Zou bij deze zwangerschap als die goed was gegaan ook extra vitamines gekregen hebben van de gyn. Heb nl zwangerschapsvergiftiging gehad bij eerste. Ik had meer moeite om de pil te slikken met al die hormonen en het spiraaltje in me te hebben, dat stond me echt tegen, maar vitamines, nee... En dat je in het urine ruikt, tja moet je maar eens zien als je ijzertabletjes slikt wat je dan voor een kleurtje uitpoept Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar ik slik ze netjes door
Ik zweer ook bij mijn folium tabletjes. Dit komt ook meer omdat mijn moeder een kindje heeft gekregen met een open ruggetje en mijn zusje (die na het open ruggetje kindje kwam) heeft een hersenafwijking. Dit is dus niet iets om blij van te worden en ik heb ook wel zeker kans op zulke kindjes. Toch hoefde ik van de HA geen verhoogde 5,0 dosis te slikken, maar ik heb haar wel gevraagd of dit mocht. Ik slik ze nu, want wat ik teveel in mijn lijf heb plas ik toch uit. Toch heeft iedereen zijn eigen mening hierover en dat mag ook absoluut. Ik denk dat je mening enigzins veranderd als het zo dicht bij komt. Dat maakt het voor mij ook wel begrijpbaar dat sommige zeggen dat ze het ontverantwoord vinden. Dat komt omdat ik in deze situatie zit. Als ik geen verhoogd risico zou hebben zou ik er misschien ook makkelijker over denken. Ik wil er voor zorgen dat ik op dit moment dat voor ons toekomstige kindje doe wat ik kan. Zodat ik mezelf ook straks niet kan verwijten van ja eigenlijk kon je op je vingers natellen dat het zou kunnen gebeuren. Eindconclusie (hihi) Ik denk dat een ieder moet doen wat zij prettig vindt. Ik kan me ook best voorstellen dat je het niet doet, omdat je er zo´n last van hebt of omdat je het gewoon lastig vindt om de pilletjes te slikken. Je moet gewoon dat doen waar jij je het meest prettig bij voelt!! Ik hoop voor ons allemaal dat we snel zwanger mogen zijn!!! Liefs Liselotte
hier heb ik niks aan toe te voegen dat is dus wat ik al bedoelde met de een blijft koffie - thee -cola etc, drinken, roken (ikke) en al wat nog meer niet goed zou kunnen zijn.... ik slik dan wel foliumzuur (inmiddels al 8 mnd ) maar daarentegen rook ik nog wel, dus tja ik zou niet eens kunnen en durven zeggen dat je je kindje iets onthoud want iedereen en dan ook echt iedereen gebruikt (wel of niet bewust) wel iets wat niet goed of zelfs schadelijk zou kunnen zijn, vandaar dat ik wel eens zei dan kun je beter op water en brood gaan leven maar ook daar zitten bacteriën etc in dus je kunt het gewoon niet uitsluiten en net zo goed als dat men nog steeds niet weet waardoor wiegedood wordt veroorzaakt kan niemand ooit zeggen wat de oorzaak is wanneer een kindje iets mankeert...
Ik moest stoppen omdat ze aan het uitzoeken waar me mk-en vandaan komen en daarvoor mag ik dus helemaal niks slikken. Maar ik mag wel zwanger worden als ik maar niet zwanger ben tijdens de onderzoeken.
Dag allemaal, Ik heb deze discussie even gevolgd. Profiteer ervan dat je door middel van het slikken van foliumzuur een bepaalde afwijking kan voorkomen (of in ieder geval de kans te verkleinen). En zoals hier al werd gezegd, als je merkt dat je zwanger bent ben je dat al een tijdje en is je kindje al een beetje gegroeid waar bepaalde stoffen voor nodig zijn. Ik vind gewoon dat mensen die het niet hebben geslikt en waarvan hun kind gezond geboren werd geluk hebben gehad. Ze hebben een risico genomen en gelukkig maar dat het goed afliep. Maar ga nu niet aan iedereen aanprijzen dat je het net zo goed niet kunt slikken. Ik begrijp wel dat sommigen een " foliumsleur" (net zoals je dat met de pil kan hebben) hebben gekregen doordat ze het al maanden slikken. Ik heb respect voor het inlassen van een pauze, als je daarna maar weer begint! Groetjes, Fiorentien
Nog even verder gezocht, kon nergens iets vinden dat foliumzuur vitamine b12 zou afbreken. Wat ik wel vond is dat alcohol en tabak de werking van vitamine b12 teniet kunnen doen. Verder (en dat is mijn persoonlijke mening) denk ik dat de meeste vrouwen onder ons, ik ook, te weining foliumzuur hebben. Dit vullen we aan door al voor de zwangerschap te beginnen slikken. Zo is het foliumzuurgehalte bij een zwangerschap op peil en wordt het op peil gehouden door dagelijks nog bij te nemen. Het kan geen kwaad want het te veel plas je weer uit. Ik vergelijk het ook wel eens met een emmer vullen. Je mag dagelijks maar een bepaalde hoeveelheid in de emmer doen, dus het duurt wel even voor hij vol is. Nadat de emmer vol is blijf je toch nog dagelijkd die hoeveelheid water erbij doen want er gaat alijd wel wat verloren (verdamping). Natuurlijk is de hoeveelheid water die je erbij doet te veel nu, maar het kan geen kwaad want het te veel loopt over en toch blijft je emmer vol. Natuurlijk is iedereen vrij om te doen wat ze zelf willen, maar als het de kans verkleint op bv een open ruggetje en je weet van te voren dan kan je er iets aan doen. Zelf heb ik geen problemen met dagelijks een pilletje foliumzuur te slikken. Ben er mee begonnen zodra ik gestopt ben met de pil. Het blijft dus dagelijkse routine. De tabletjes die ik heb zijn ook even groot als mijn pil, niet dat het ertoe doet voor mij want ik kan serieuze joekels wegslikken als het moet.
Ik heb deze discussie even gelezen. Ik heb even een vraag: Ik slik nu 7 dagen foliumzuur. Stel, in het meeeeest gunstige geval, dat het meteen de 1e keer raak is (over 11 dagen), dan zou ik dus 18 dagen hebben geslikt in totaal. Ik weet dat je bij voorkeur 4 weken moet slikken, maar is 18 dagen ook voldoende? (In elk geval beter dan helemaal niets denk ik dan)
Hallo, Ik heb alleen pagina 1 en 4 gelezen... Jane1972... dat maakt niet zoveel uit... er wordt ook vaak aangeraden (lees goed AANGERADEN, voordat ik weer mensen in het harnas jaag van pagina 1!) zodra je weet dat je zwanger bent om dan de eerste 8 - 10 weken van je zwangerschap ALSNOG foliumzuur te gaan slikken... dus of je nu al 2 jaar voor je zwangerschap foliumzuur slikt of pas 1 dag... dat maakt niet uit. (er wordt wel gezegd vanaf 4 weken voor de zwangerschap, maar je weet nooit vantevoren of het over 4 weken raak is... vandaar) Ik ben nu bijna 5 maanden bezig voor de eerste en slik nu zo'n 3 maanden foliumzuur... ik vind het niet erg om elke dag 1 tabletje naar binnen te werken hoor... ben het wel gewend van 13 jaar pil slikken... en ik heb geen last van pilsleur of foliumsleur hoor... tis gewoon automatisme!