Foliumzuur

Discussion in 'Zwangerschap' started by winnythepooh, Sep 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Ja omdat ze toen niet beter weten, voor het weinige geld foliumzuur kost kun je het toch zowel nemen?
    Ik begrijp niet dat je daar voor een dilemma staat?

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, ik ken er ook zat. Mijn moeder heeft ook 4 gezonde kinderen gekregen, mijn oma zelfs 7 gezonde kinderen. En dat zonder foliumzuur, echt super! Maar mijn eerste kind is dankzij een neurale buisdefect overleden. Waarom doe je er dan zo laconiek over? Als je wéét dat dit mensen echt overkomt?! Ik begrijp dat het jou niet raakt, maar denk toch eens aan de mensen die het verlies van een kind kennen. Hoe kun je dan nog zo laconiek doen over iets dat voorkomen had kunnen worden?! Ja, de kans is klein, zeer klein,. Maar het zal je maar gebeuren. Dus neem het zekere voor het onzekere! En dit zeg ik niet om je af te katten, ik wil gewoon niet dat een andere mama mee maakt wat ik heb meegemaakt en vele andere mama's met mij.

3. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik heb m'n eerste kids gekregen zonder foliumzuur te slikken, dat was toen gewoon nog niet.
    Inmiddels weet iedereen dat het heel goed is om het wél te doen.
    Dat ik ook met de derde niet heb geslikt kwam omdat ik pas na tien weken erachter kwam dat ik zwanger was. En volgens m'n internist heeft het alleen maar de eerste twee maand zin.
    Toen ben ik er dus niet meer aan begonnen. Maar als ik het geweten had, had ik het ZEKER gedaan!

Gelukkig is Jesse wel helemaal gezond. En m'n eerste twee zoons ook.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat naar te horen Vlinder... :(

Vraagje: ik las ook dat de neurale buis met 6 weken gevormd is, waarom raden ze dan aan tot 10 weken foliumzuur te nemen?

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat de kans op een open rug veel kleiner is als je op tijd (lees 4 weken voor de conceptie) begint met foliumzuur.
    Ik denk niet dat je moeder het beter weet dan deskundigen TS, en ik denk ook niet dat jij gelijk hebt omdat je verloskundige dat zegt. Ik hecht meer waarde aan feiten.

6. Vlinder84

Omdat het centrale zenuwstelsel zich blijft ontwikkelen tot 10 weken (daarna ook natuurlijk, maar dan is de basis al gelegd). Dus 4 weken voor de bevruchting tot 10 weken na de bevruchting slikken!

7. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Gewoon lekker slikken baat het niet schaad het niet ;)

Heb 1 1/2 jaar foliumzuur geslikt en toen raakte ik pas zwanger...heb t geslikt tot de 20e week...daarna ben ik ermee gestopt.

Die dingen kosten ook niks dus waarom zou je het laten?

8. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Ik ben begonnen met gravitamon te slikken...zit alles in

Leuk verhaal dat je 4 weken van te voren moet beginnen maar denk dat er heel veel mensen zijn die niet weten dat ze zwanger zijn, niet alles kan je plannen

Succes iedereen

En buiten dat vind ik dat iedereen lekker zelf moeten weten wat tie wel of niet doet/slikt of die pillen nou 100 euro of 1 euro kosten het is alsnog wat je zelf wilt...

Groetjes

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,337
    36,198
    113
    Ja, het is wat je zelf wilt.... De kans vergroten op een gezond kindje of niet.

10. Vlinder84

Wanneer je een zwangerschap plant, dan weet je ook dat je 4 weken van tevoren foliumzuur moet slikken. De meeste vrouwen verdiepen zich er namelijk van tevoren in en ook artsen geven dit aan. Ik snap ook wel dat een zwangerschap je ook ongepland kan overkomen, ik was er namelijk 1 van. Maar zo kwam jou topic niet op mij over. Omdat je zei dat je moeder het onzin vond... Natuurlijk moet iedereen doen wat ze zelf wil, maar het is erg onverstandig om willens en wetens geen foliumzuur te slikken. Maar gravitamon is een goede keuze, slik ik ook en zit idd alles in.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,337
    36,198
    113
    aanvulling: tja als je ongepland zwanger raakt en je komt erachter voor de 10 weken zou ik het alsnog gaan slikken. Baat het niet, schaad het niet. We willen graag voor een 2e kindje, dus ben vorige maand alvast begonnen met foliumzuur, zoveel moeite is dat ja niet.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je moeder gelooft er niet zo in? Is je moeder soms een geleerde arts die hier uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan? :rolleyes: Knap hoor.

Voor zover ik weet zijn de effecten van het slikken van foliumzeer vrij sterk aanwezig. Het schaadt in ieder geval niet! Natuurlijk worden er ook gezonde kindjes geboren zonder foliumzuur (heel veel zelfs) maar nog meer door het wel slikken van foliumzuur!

13. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Dat mensen soms zo reageren op een goed bedoelde advies vind ik niet kunnen.. Maar tja wie ben ik...

Ik zou 1000 euro zelfs uitgeven voor een gezonde kind als het moet! ;) ;)

Me huisarts zei ook tgn mij, zodra je weet dat je zwanger wilt worden, gelijk ermee beginnen..Want je weet nooit wanneer ja zwanger raakt. Het kan in de 1e ronde of 10e ronde...Waarom niet..Ik vind het jammer dat ik het niet elke dag kon slikken vanwege te veel overgeven..Als het inneem spuug ik het gelijk weer uit.

Maar tja het is maar wat je wilt of niet....Kan niemand voor je bepalen

Grt Jeanney

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik slik het zelf nu wel, maar ik vraag me af of het nu niet slimmer is om naar een multivitamine ofzo over te stappen, ik ben dan nu wel net zwanger, maar er bestaan zoveel pilletjes tegenwoordig.

15. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Ik gerbuik VSM voor zwangeren.. Die zit er ook foliumzuur in....Maar wel een groot tablet vind ik persoonlijk.. Vandaar dat ik het ook steeds gelijk weer eruit spuugt..

Liefs Jeanney

16. Vlinder84

Het is zelfs zo dat ze in sommige landen elke vrouw in haar vruchtbare leeftijd aanraden om elke dag 5 mcg foliumzuur te slikken. In die landen komen neurale buis defecten steeds minder voor. Ik slik zelf nog steeds foliumzuur en blijf dit na de bevalling doen tot ik écht in de overgang ben. Mij overkomt het echt niet nog een keer!

Wat lastig dat sommigen van jullie de pilletjes uitspugen. Ik was ook erg misselijk, maar de pillen van gravitamon gingen wel gemakkelijk. Neem ze wanneer je net gegeten hebt. Dan ben je (meestal) het minst misselijk en hou je het grootste deel binnen.

17. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Goed gedaan. Dat je moeder het niet heeft geslikt zal komen omdat ze toen zoveel niet wisten. Net zoals mijn moeder gisteravond de eerste echo van haar leven zag: die van ons kindje! Dat bestond vroeger óók niet namelijk... Ik slik nu Puur Mama van VSM. Dat is naast foliumzuur ook een multivitamine en die ligt niet zo zwaar op de maag. Van Gravitamon was ik de halve dag misselijk of ik moest overgeven dus dat was niet zo'n geslaagde tablet. Gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet ervan!

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn schoonmoeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschappen en geen borstvoeding gegeven, en 2 gezonde zoons op de wereld gezet. betekent niet dat ik het ook zo ga doen. ;)

nee even zonder gekheid, mijn ha zei ook: begin ruim van tevoren met foliumzuur. zij sprak zelfs over 3 maanden voor een zwangerschap. Als ik het verhaal van Vlinder lees doe ik dat met alle plezier! nu ik misschien zwanger ben, ben ik heel erg blij dat ik het al 2 maanden slik, ondanks dat we nog niet aan het klussen waren..

19. mam85

mam85 Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    1,729
    0
    0
    mama!
    wel zo verstandig om het te slikken. ach en is kleine moeite toch?

ik heb trouwens de zwanger vitaminen van de kruitvat.. nou heb er wel elke ochtend moeite mee hoor.. die pillen stinken verschrikkelijk.. en vind ze behoorlijk groot

ze zijn wel stukken goedkoper dan de dagravit

Share This Page