Welke kazen wel en niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door , 26 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hallo dames,

Welke kasen mag je allemaal wel en niet?
    Ik heb gehoord dat ik gewoon hollandse kaas mag en smeerkaas.
    Maar de andere kaas?
    Moet ik opletten met pizza's kopen?

Liefs

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoi,

je mag alle kazen behalve degenen waar "au lait cru" opstaat of "rauwmelkse kaas". pizza mag je gewoon omdat dat altijd wordt verhit in de oven.

liefs

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Even nog een aanvulling op mymiracle: dat geldt alleen voor zachte kazen! Je mag dus wel rauwmelkse harde kazen!

4. Niet meer actief

Ok, zachte kazen eet ik toch niet.
    Maar over de pizza kan geen kwaad?
    Wordt dat wel warm genoeg dan?

5. zogelukkig

Op de pizza zit meestal harde gepasteuriseerde kaas, tenzij je een speciale "4 kazen" oid neemt.

Verhitten op 100 graden is voldoende. Een pizza stop je op 200-250 graden, toch?

6. Niet meer actief

Ok dus op normale pizza's zitten gepasteuriseerde kaas?
    En ja, de pizza's moeten meestal op meer dan 220 graden in onze hete lucht oven.

7. zogelukkig

Ja meestal wel. Bijna alle kaas- en kaasproducten die je in Nederland in de supermarkt kan kopen zijn gepasteuriseerd.
    Ik las ergens dat als het rauwmelks is dus "au lait cru" het er in Nederland op moet staan.

Op diepvriespizza's zit trouwens meestal analoge kaas, nepkaas dus!

8. Niet meer actief

Ok dank je! en weten jullie of de worstjes (die harde worstjes haha voorverpakt.)
    Is dat rauw ofzo?
    Staat niks op de verpakking.

9. zogelukkig

Bedoel je bifi-worst of stegeman? Die kan je gerust eten hoor.
    Je moet nu alleen een beetje oppassen met niet helemaal doorbakken rood vlees en rauwe vleesproducten als filet american, rosbief enzo, maar voor de rest mag je gewoon vlees(producten) eten hoor! Maar weer niet teveel leverworst ivm teveel aan vitamine A.

10. Niet meer actief

Ok dank je, die dingen zien er namelijk rauw uit van binnen, dacht voor de zekerheid maar even vragen ;)

11. Ladylittleangel

Ladylittleangel Bekend lid

17 sep 2008
    788
    9
    18
    Midden van het land
    En weten jullie hoe het zit met Mozarella? mag dat ook niet?

Vind het nml zoooo lekker hihi

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

mozarella mag zolang het van gepasteuriseerde melk is gemaakt, is denk ik meestal wel het goed hoor. Handige richtlijn: het is VERPLICHT om het erop te zetten als het rauwe melk bevat. Is het verpakte kaas dan kun je het altijd zien aan de verpakking. Is het onverpakt dan moet je het navragen. En zoals al eerder gezegd, harde kaas is altijd goed, want hier zit niet genoeg vocht in voor de listeria bacterie om te overleven.
    En verhitte kaas is ook altijd goed (wel heet en lang genoeg natuurlijk...)

13. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Nog even een aanvulling: je mag ook geen blauwe aderkaas (daarbij maakt het niet uit of het rauwe melk is of niet)

14. henkie24

henkie24 Niet meer actief

en cheddar kaas? ( mc donalds kaas zeg maar) hier staat alleen op skimmed milk en dat betekent afgeroomde melk?

15. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Waarom mag je geen blauwe aderkaas?

16. zogelukkig

Mijn vk raadt het gebruik van blauwaderkazen ook af vanwege de heftige schimmels. Het staat niet in de Verboden Lijst, maar volgens haar zijn schimmels toch schimmels. Verwarmd in een gerecht is dan weer geen probleem.

17. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ligt eraan hoe streng je bent. ik vind zelf dat blauwaderkaas best mag. het gaat erom dat het risico bij schimmel kazen (ook brie enzo dus!) op listeria iets groter is dan bij andere. het probleem is vind ik: waar trek je de grens. er zijn een hoop dingen die een veel groter risico geven (denk bv eens aan kant en klare salades, of alles wat vochtig is is je ijskast) ik denk dat dat ieder voor zich is, maar je moet ook niet weer te debiel gaan doen... ik vind dus zelf dat brie en blauwe kaas best kan. ik zou weer geen kant en klare salades eten nu.
    ik zou dus zeggen: maak je eigen keuze op basis van de feiten...

18. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

o ja, die schimmels zelf zijn dus het probleem helemaal niet! het gaat om de listeriabacterie, dus je vk heeft niet helemaal gelijk zogelukkig!
    de aanwezigheid van de schimmels maakt het makkelijker voor de listeria om te groeien, schept een lekker vochtig bedje zogezegd...

19. zogelukkig

Ik heb het niet over de listeriabacterie gehad, noch over rauwmelkse en gepasteuriseerde kazen. Ik heb het over de schimmel die blauwaderkaas is. En ja; brie is ook schimmel, maar blauwaderkaas dat is gewoon 1 brok heftige schimmels en aangezien ik die veelvuldig at, adviseerde mijn vk mij deze te laten staan. De meeste mensen gooien een potje pesto of jam -ik noem maar wat- al weg als er 1 zo'n blauw schimmelpluisje in zit En ik zei toch ook dat het niet op de lijst met verboden producten staat? Ik weet een heleboel over voeding, voedingsstoffen en voedingssupplementen en omdat ik op advies van de vk toevallig iets laat staan, ben ik nog niet debiel; waardeloze woordkeuze overigens.

20. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik heb in het begin wel blauwe ader kaas gegeten, maar begon daarna te twijfelen. Nu wacht ik nog wel 2 maandjes voordat ik het weer eet........zekere voor het onzekere he.

Deel Deze Pagina