Foliumzuur

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 5 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Vanaf mijn volgende cyclus willen we gaan proberen om voor een eerste kindje te gaan. Erg spannend dus!
    Nu vroeg ik mij af of het voor mij al verstandig is om foliumzuur te gaan slikken?
    Moet ik hiervoor de huisarts bellen? Krijg ik dit dan op recept of kun je dit zelf gewoon halen bij een natuurwinkel of iets?

Ik loop nu ook bij een natuurgeneeskundige i.v.m. PCOS en ik had hem gevraagd of dit nodig was. Ik kreeg het volgende berichtje terug:

Foliumzuur is nu heel erg in het nieuws. Het is onduidelijk of dit voorschrift wel zo veilig is voor het ongeboren kindje. Als je dit toch wilt slikken, kun je het beter combineren met vitamine B1 en B6.

Ik schrik een beetje van dit berichtje. Ik wil niet iets slikken wat onveilig is. Wat slikken jullie en hoe denken jullie hierover?

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Stom antwoord, volgens mij is het algemeen bekend dat je het moet slikken als je een zwangerschaps wens hebt omdat het afwijkingen kan voorkomen.

3. Pitahaya

Ja toch? Dat dacht ik dus ook!

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ja het word juist overal gevraagd of je het wel slikt ( verloskundige) en zit ook in alle zwangerschaps vitamines

5. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Ik heb het wel geslikt. Samen met teunisbloemolie. Was de 2e ronde zwanger. Je kunt ze beide gewoon bij etos, kruidvat kortom de drogisterijen krijgen.

6. Pitahaya

Maar slikken jullie dan een combi met vitamine b1 en b6? Of gewoon alleen foliumzuur? En is dat niet beter om op recept te krijgen via de huisarts?

7. lucky star

lucky star Actief lid

27 aug 2013
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    extra foliumzuur kan nooit kwaad, ik snap dat antwoord echt niet!
    je kan eventueel ook zwangerschapsvitamines halen (4/5 euro bij Kruidvat! dan heb je de juiste vitamines;) zit ook foliumzuur in)

8. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    De aangeraden hoeveelheid folimzuur is 400 microgram, dat is maar 2x zo hoog als aanbevolen voor niet zwangeren. Je neemt het om risico op open ruggetje en dergelijke te verkleinen, is aangetoond in studies dat dat effect heeft. Het wordt door alle artsen en verloskundigen aangeraden, als 1 natuurarts zegt van niet, laat hem dan eens met een goed onderbouwde studie komen...
    Foliumzuur dat je alleen op recept krijgt gaat om een veel hogere dosering die alleen gegeven wordt aan zwangeren die eerder bepaalde problemen hadden. Kan me voorstellen dat zo een hoge dosering onveilig kan zijn om zomaar te doen, maar dat krijg je dus ook niet zonder reden.
    Zelf heb ik vitamine b tabletten van de action waar naast foliumzuur ook de andere b's in zitten, maar niet in extreme mate. Maar maakt niet uit welke je neemt, zolang er maar 400-500 microgram foliumzuur in zit en niet een hele hoge dosering vit a.

9. patty911

patty911 Lid

14 dec 2012
    99
    0
    0
    Ik probeer al anderhalf jaar zwanger te worden. Vanaf de eerste ronde slik ik foliumzuur. En vanaf augustus 2013 slik ik de 'compleet mama' van de etos (hier zitten alle nodige vitamines in, incl. foliumzuur). Eind december had ik een positieve test in handen! Helaas is mijn zwangerschap uitgelopen op een miskraam, maar ik raad de compleet mama tabletten aan! Dan ben je zeker dat je alle nodige vitamines binnen krijgt en ben je niet aan het rommelen met vanalles, gewoon een tabletje per dag en klaar!

10. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ook hier meteen begonnen met foliumzuur.
    Heb nu een potje van De Tuinen.
    Zitten 250 stuks ofzo in. Voor €4,-

11. moppie1

moppie1 Lid

5 mei 2014
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja hoor zeker gewoon doen het is echt beter om het wel te gebruiken
    maak je niet druk om die loze verhalen van die vage studies
    het wordt echt aangeraden het kan een hoop leed voorkomen en kan echt geen kwaad

of inderdaad mama pilletjes halen vitamine zijn voor niemand slecht als je er maar niet te veel van neemt kan het echt geen kwaad

12. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Wat een dom antwoord! Ik heb bovenop mijn Davitamon compleet mama nog extra foliumzuur voorgeschreven gekregen van de gynaecoloog vanwege meerlingzwangerschap, lijkt me dus niet dat het slecht is.

Ik ben gelijk begonnen met alleen foliumzuur slikken toen ik gestopt was mer de pil.

13. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
  14. Pitahaya

Ik denk dat ik gewoon iets ga kopen van etos zwanger worden of kruidvat zwanger worden of zoiets... Of misschien iets bij de tuinen, misschien dat dat meer natuurlijker is?
    Ik ga het gewoon slikken hoor. Die natuurarts kan echt de pot op. Hij heeft ook soms van die rare dingen. Hij is het er bijv. ook niet mee eens dat mensen zich in enten. Nou dag!
    Het ken ook te gek en te natuurlijk hoor.
    Ik ga morgen even kijken of ze iets hebben bij de drogist.

15. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Lekker laten lullen die vent. Neem aan dat de gynaecologen, verloskundigen etc. Er net iets meer verstand van hebben wat de ontwikkelingen van baby's betreft en wat wel of niet goed voor ze is. Die hebben er namelijk voor geleerd en hij heeft voor andere dingen weer geleerd.

16. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ben bang dat foliumzuur uit een potje sowieso kunsrmatig gemaakt is, waar je dat ook koopt. Anders moet je heeeeeel veeeeel spruitjes of dergelijke eten per dag om genoeg van de natuurlijke te krijgen ;) maar als het maar werkt toch :)

17. Pitahaya

Ja, inderdaad. Daar heb je ook een punt. Ik ga gewoon even bij de drogist kijken morgen. we hebben hier een dio drogist.

18. Pitahaya

Kopen jullie gewoon huismerk of echt van dagravit? Scheelt nogal in prijs namelijk...

19. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik ben echt van de huismerken ;)
    Ik denk dan als ze schrijven zoveel microgram moet er zoveel ook inzitten anders mogen ze dat er niet opzetten. Dacht dat voedingscentrum ofzo zei dat merk niet uitmaakt...
    Maar als je je fijner voelt bij een merk en je kan het missen ook prima toch :)

20. Stay calm

Stay calm Actief lid

7 jan 2014
    439
    0
    0
    Ik gebruik gewoon de foliumzuur van DA Huismerk.
    Ben direct gestart toen ik met de pil ben gestopt. Zit nu in ronde 8.

Deel Deze Pagina