Hoi, ik heb ff een vraagje; Ik vergeet soms mijn foliumzuur tabletje in te nemen . Is het heel erg als ik het een keer een dagje vergeet? Het komt maar zelden voor maar ik vraag me toch af of of het geen kwaad kan. Weet iemand daar meer over? Thanx
nee hoor, ik neem het zelfs helemaal niet. noch mn ha, noch mn fertiliteitsarts vindt dit nodig ... groetjes mirza
Uhhh mijn gynaecoloog denkt hier toch wel anders over en de algemene richtlijnen voor tijdens de zwangerschap ook. Het is volgens mij toch behoorlijk bewezen dat het de kans op neurale buisdefecten en andere afwijking verkleint. Vind het wat apart van je huisarts en fertiliteitsarts Een keertje vergeten lijkt me trouwens niet veel kwaad kunnen.
Er zijn echt bewijzen (dmv onderzoeken) dat door het gebruik van foliumzuur de kans op een open ruggetje en/of hazenlipje voor meer dan de helft verminderd. Misschien een optie om het alsnog te gaan gebruiken?
Mijn gynaecologen in het WKZ denken daar toch volstrekt anders over Mirza.. beetje vaag verhaal vind ik eigenlijk...
Je bouwt idd een soort spiegel op (daarom moet je vast ook een maand voor je zwanger wordt beginnen), dus eens een keertje vergeten kan vast geen kwaad. Om ff te reageren op de HA die het niet nodig vond: toen ik mijn HA zei dat ik wilde stoppen met de pil zei ze direct dat ik aan foliumzuur moest beginnen. Het wordt ook overal aangeraden om het te doen, omdat het idd een openruggetje tegen zou gaan...
Inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen. Heel vroegen kenden ze geen foliumzuur maar in de tijd waarin we nu leven worden helaas nog altijd veel babytjes geboren met een open ruggetje, hoe het komt, who knows. Bobby77, een keertje vergeten kan geen kwaad meid. Misschien je pilletjes zetten waar je ze niet zo makkelijk vergeet? Ik zet ze bij m'n tandenborstel, tijdens het poetsen zie ik ze al naar me zwaaien en dan is het moeilijk ze te vergeten
baat het niet schaadt het niet Maar ik slik ze ook hoor je weet nooit ik wil niet dalijk me schuldig moeten voelen als er toch wat mis is. Alles voor de gezondheid van me kindje
Dank jullie voor jullie reacties, super ! Ik probeer braaf elke dag een pilletje te slikken hoor en meestal gaat het goed, maar je kent hè...soms schiet het er even bij in. Maar ik blijf ze wel slikken, als het vervelende dingen tegen gaat zou ik niet weten waarom ik het niet zo gebruiken. Wel raar dat jou arts daar anders over dacht, Mirza. Wolkjuh, ik zal ze idd eens beter in het zicht zetten, helpt bij mij vast ook
Hoi, Mijn huisarts heeft me ook meteen aangeraden om te gaan slikken als we de kinderwens gaan. Dus ik ben netjes begonnen en zit nu al ronde 4 maar dat maakt niet uit je kan slikken en blijven slikken kan helemaal geen kwaad en is beter dan niet slikken of pas slikken als je zwanger bent. Maar dat ter zijden. Je vroeg of het erg was om af en toe te vergeten. Nou dat lijkt me niet maar misschien heb ik een tip voor je. Ik heb foliumzuur in strips zitten en ik schrijf dus de dagen erop net als bij de pil al standaard is doe ik dat nu dus zelf, en zo vergeet ik hem niet. Misschien heb je er wat aan. En anders een pillen-doosje is ook een uitkomst als ze uit een potje komen. Veel succes.
Als je heel erg gebalanceerd eet krijg je in principe ook wel voldoende foliumzuur binnen dacht ik. Ik eet niet zo supergezond dus neem extra foliumzuur en vergeet dat meer dan eens maar ik doe toch mijn best om eraan te denken onder het motto: baadt het niet dan schaadt het niet. Ik moet nochtans alle moeite van de wereld doen om dat pilletje door te slikken want ik kan héél erg slecht pillen nemen. De omnibionta-pil is dan ook nog eens zo'n joekel dus dat is meer dan eens braken en opnieuw proberen na een paar minuten Maar als het een keertje niet lukt, dan is dat geen wereldramp !
Dan moet je, als ik het goed heb gelezen in het boek zwanger worden, zo'n 300 volkoren boterhammen per dag of per week eten. dan maar een tabletje
Mijn fert.arts gaf ook met klem aan dat het slikken van foliumzuur zeker van belang is! Voor een vrouw kan het nooit kwaad, en gaf ze zelfs als tip aan, dat een vrouw het doorgaans altijd kan blijven gebruiken. Ze wen je er aan, en wordt het innemen ervan een gewenning en vergeet je 'm dus ook (bijna) niet meer
Ja dat klopt, door gebalanceerd krijg je niet voldoende foliumzuur binnen als je zwanger wilt worden of bent. Daarom gewoon elke dag dat pilletje slikken.
Het is "9 maanden zwanger" eens soort baby-dagboek dat je kan bijhouden. Ik ga het eens opnieuw opzoeken maar ik dacht gelezen te hebben dat je bepaalde voedingsmiddelen zoals groene bladgroenten en granen voldoende moest eten om zeker te zijn dat je voldoende foliumzuur binnenkreeg ofwel een supplement nemen.
'vrouwen die veel foliumzuur gebruiken rond de bevruchting, in tabletvorm én in de voeding, hebben minder kans op een kin met een open rug of een gespleten gehemelte. Vrouwen die zwanger willen worden moeten dus beschikken over een flink voorraadje foliumzuur, vitamines, mineralen en sporenelementen'. dit staat in 'zwanger worden'. Dus voor een de minimale kans op afwijkingen is beide aan te raden.