1 of 2 embryo's terugplaatsen??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Miekiej88, 22 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Hier een dilemma..

We zijn bij onze laatste IVF/ICSI poging beland en overwegen 2 embryo's te laten terugplaatsten.
    Alleen nu na een gesprek met de dokter wil mijn man nog maar 1 terug laten plaatsen. De arts geeft aan dat de kansen met 2 embryo's helemaal niet zoveel hoger liggen en de kans op tweeling bij zwangerschap wel groot is. En ja een tweeling brengt gauw meer complicaties en zorgen met zich mee..
    Mij leek het stiekem wel leuk als het een tweeling zou worden maar mijn man kijkt hier heel anders tegenaan.

Nu was ik benieuwd;
    Wat hebben jullie gedaan en zijn jullie overwegingen hierin geweest?

2. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    De gevaren vonden wij zwaarder wegen dan het 'o leuk een tweeling'... al had ik een tweeling erg leuk gevonden ;)

3. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben er ook twee terug laten plaatsen.
    A omdat de kans op een zwangerschap groter is dan bij het terugplaatsen van 1 embryo
    B een meerling ook welkom is. Ja het zal een stuk zwaarder zijn, zowel tijdens de zwangerschap als erna. Maar voor ons geen reden om de "gok" niet te nemen.

Ik ben uit deze poging zwanger geworden, weten nog niet of het een eenling of meerling is ( wel hoog HCG)
    Succes met je keuze

4. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Wij hadden nooit cryos dus vonden we het zonde om er maar 1 terug te plaatsen. Mocht de kleine kans dan een tweeling brengen dan zou dat erg welkom zijn geweest.

5. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    in het ziekenhuis waar ik liep vertelden ze ook dat de kans op zwangerschap bij 2 embryo's niet veel hoger is dan 1 embryo.
    Ik heb voor 1 gekozen omdat de complicaties in de zwangerschap veel groter zijn. Denk aan vroeggeboorte

6. klavertje3

klavertje3 Actief lid

22 nov 2013
    140
    0
    0
    ziekenhuis
    Bussum
    In het umc Utrecht en Düsseldorf zeggen ze dat 2 embryos geen verhoogde zwangerschap, wij hebben de keuze gelaten aan het laboratorium en er werd er 1 terug geplaatst die was goed genoeg 9 cellige. Nu nog 7 in de vriezer gaan we wel of niet met Dusseldorf in zee.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Twee embryo's geeft zo'n 10% meer kans op een zwangerschap, dus het gaat niet om een twee keer zo'n hoge kans.

Als je daadwerkelijk zwanger wordt, is 25% van die zwangerschappen een tweeling.

Hier twee keer twee embryo's teruggeplaatst. Beide keren zwanger van één kindje. Dus ik zou zeker voor twee gaan, ook omdat het jullie laatste behandeling is. Succes!

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    #8 maartje84, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Ik heb meerdere x'en TP's van 1,2 en 3 gehad.

Ik denk dat de factoren geluk (of pech... :()en de kwaliteit van de embryo's belangrijk zijn in het wel of niet zwanger raken. Ik ben de eerste keren niet zwanger geraakt van 2 en 3 per x. In de eerste TP van maar 1 had ik geen vertrouwen: ik wilde het eigenlijk 'dat ene rot embryo' niet ophalen toen ik zo teleurgesteld was in maar 1 mogelijkheid waardoor ik geen mogelijkheid meer zag. Maar toch, dat 'ene rot embryo' is absoluut niets rottigs meer aan. Maar wel het allerliefste en mooiste driejarige meisje.... :)

De verschillende tp's daarna (1 en 2 per keer) sloegen niet aan.
    Nu met super kwaliteit embryo's ben ik zwanger van een tweeling geworden. Inmiddels 32 weken.

Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat ik zwanger (of zelfs van een tweeling!!) zou worden. Dit was de laatste poging om daarna het op te kunnen/moeten geven.... Ik wilde niet per definitie een tweeling. Ergens leek het mij wel bijzonder (toch nog een groot gezin...) maar ik 'ging er niet voor', ofzo. Ik dacht/vertrouwde überhaupt niet meer er in dat ik echt zwanger zou raken!

Maar het bleek een tweeling.
    Deze zwangerschap is pittig qua angst. Ik ben bang voor een vroeggeboorte geweest. En allemaal andere nare tweelinggevaren.
    Mijn gyn vroeger in het eerste ZH had het ( echt , serieus!!) over 'twee rolstoeltjes onder de trap' (*shock*) bij een tp van twee.
    En hoewel de zwangerschap meerdere keren heel spannend is geweest: ik ben nog steeds zwanger zwanger en m'n kindjes doen het goed. Hou er rekening mee dat de kans bestaat dat je zwangerschap minder ontspannen en leuk zal kunnen zijn als je twee zou verwachten. Maar besef ook: de hele verdrietige verhalen over tweelingen (met name vroeggeboortes en nog erger: daardoor sterftes (brrrr hoe verdrietig... :() die lees je op internet. De verhalen van de vrouwen die een gezonde op tijd gezonde tweeling hebben gekregen lees je vaak niet op internet: die hebben het te druk met de borstvoeding geven en hopen zelf nog wat te slapen haha.

Ik zou, ondanks de complicaties die ik heb gehad, toch wel opnieuw de keuze voor twee embryo's hebben gemaakt, nu alles uiteindelijk goed gaat. Ik weet zeker dat het eindresultaat het uiteindelijk waard maakt. Maar makkelijk is het niet altijd geweest...
    Ik heb namelijk ook wel eens mezelf verweten dat ik perse weer een tp van 2 wilde... Wat ben ik ook bang geweest dat ik ze kwijt zou raken. Dat is de keerzijde. En je kunt pas achteraf zeggen of het wijs of niet wijs was om hier voor te kiezen.

Sterkte met overleggen met je man!

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben een tweelingmama via IVF en heb ook heel bewust gekozen voor een tp van 2. Heb een familie vol (natuurlijke) tweelingen en qua opvoeding durfde ik het aan. Een tweeling opvoeden doe je echt met zn tweeen. Dus je man staat er ook iedere voedingsbeurt naast en de eerste 4 weken na je bevalling is alleen zijn met 2 kleintjes niet eenvoudig. Niet om te onmoedigen maar de statistiek zegt ook dat tweeling ouders vaker scheiden. Het moet dus echt een keuze van beiden zijn om dit risico te lopen.

En wbt risico's die zijn al genoemd, ik zal ze niet herhalen maar het is echt wel een ding. In alle tweelingboeken die ik las in mijn zwangerschap stond het uitgebreid beschreven, kon het ook echt niet lezen. In de afgelopen 2 jaar in de vriendenkring ook 2 tweelingzwangerschappen de mist in zien gaan qua gezondheid, en dat is blijvend helaas bij deze kindjes.

10. Roosje72

Roosje72 Fanatiek lid

31 aug 2014
    1.174
    0
    0
    Ingenieur
    Ik heb er steeds 2 terug laten plaatsen, maar ben nog steeds niet zwanger. Komende ronde, ook weer 2, mits alles goed ontdooit. De kans dat het er twee worden bij behandeling boven de 40 is aanzienlijk kleiner dan onder de 40....dus wij durfden dat risico wel aan. Ook heb ik eerder iui gedaan en ook steeds 2 eitjes. 1x zwanger daarvan en toen een eenling. de meningen zijn verdeeld, los van de gebruikelijke risico's bij een tweelingzwangerschap, schijnt het (volgens de meeste NL instituten) dat 2 x 1 terug plaatsen leidt tot even veel kans op zwangerschap aan het einde van de behandeling. Alleen het risico van niet goed ontdooien dat kun je niet in incalculeren. Echter er zijn ook instelling die menen dat vaak een tweede embryootje als steun embryo fungeert en later toch niet door gaat. de hcg productie van dat 2e embryootje zorgt dan dat het lichaam beide niet afstoot en de sterkste van de 2 gaat dan door en de tweede gaat dan weg. google er maar eens op. misschien heeft jouw lijf net wat meer hcg nodig om een zs door te laten gaan en kan een tweede embryootje net die steun bieden

11. Miekiej88

Miekiej88 Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.262
    0
    36
    Gelderland
    Wat een fijne reacties.

Heb goed gesprek met mijn man gehad maar hij blijft erbij echt maar 1 embryo terug te willen plaatsen vooral omdat we het deze poging al heel anders gaan doen in DD.(andere medicatie,schema en ICSI ipv IVF). Mijn man vind de nadelen/bijkomende zorgen en complicaties veel zwaarder wegen als de voordelen. Tja dan kan je hoog of laag springen maar je moet er wel samen achter staan dus heb me er bij neergelegd.
    Mocht deze poging toch niet lukken wil hij het wel weer opnieuw bekijken en in overweging nemen maar eerst dit afwachten.

Bedankt voor jullie reacties heb er zelf wel veel aan gehad.

12. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

31 jul 2013
    3.477
    1.140
    113
    Almere
    En wij kiezen bewust voor 1. Maar dat is meer omdat wij denken dat elke keer 1 een kans is en die andere dan de volgende kans als t mislukt.

Deel Deze Pagina