Dag dames, Ik begin volgende week donderdag, als ik ongesteld word (wat ik natuurlijk hoop van niet), met Chlomid en dan ga ik mijn eerste IUI behandeling krijgen. En ik heb 2 vraagjes: 1. Ik had tijdens het gesprek met de fertiliteitsarts gevraagd hoeveel zwemmers er waren, en dat waren er 16 miljoen en dat was helemaal goed zei ze. Maar nu lees ik overal dat 20 miljoen normaal is... Moet ik me nu zorgen maken??????????????????????? 2. Ik moet zelf de spuit Pregnyl spuiten. IEK! Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me vooral druk over vraag 1, dus ik hoop dat jullie me informatie/advies kunnen geven!!! Thanks
De grens voor IUI is inderdaad 1 miljoen, ik heb gehoord dat in sommige ziekenhuizen het 2 miljoen is. 16 miljoen is een mooi aantal hoor! En wat betreft de pregnyl, het spuiten valt mee hoor, je mag het onder de huid inspuiten bijv in je buik (zit even wat meer vetweefsel) je pakt een buikplooi en spuit langzaam de pregnyl in (de vloeistof zelf vond ik wel vervelend bij het inspuiten, het brandde een beetje) bij ons was evt de mogelijkheid om, als je echt niet durft het in zh te laten inspuiten.
Bedankt voor de reacties. Maar het is niet het aantal wat teruggespoten wordt, pas over +/- 20 dagen ga ik dat voor het eerst meemaken. 16 miljoen kwam uit de test om te kijken of zijn zaad goed was, terwijl 20 miljoen normaal is...
Was het 16 miljoen voor bewerking of na bewerking? Bij mij in het ziekenhuis is de minimale grens 1 miljoen na bewerking voor IUI.
Het is ook een momentopname, bedenk dat ook. En dat is echt niet te weinig! Mijn man zat onder de 1 miljoen en wij waren dus direct aangewezen op IVF. En als het zaad ook gewoon goed is, is dat ook een goed teken. Spuiten met pregnyl is niet zo eng hoor. Je mag het zelf in de buikplooi zetten of een verpleegster kan het in je bil (herinner ik mij dat goed?) zetten. Wij hebben het zelf gedaan. Als je geen kant en klare spuit krijgt, maar van die glaasjes, dan even op Youtube kijken hoe je die open krijgt en moet mengen. Wij wisten dat niet en wij zaten enorm te stressen (want pregnyl MOET gewoon op tijd) met die spuit... Had ik mij daar van tevoren maar meer in verdiept... Wij kregen geen openers voor die flesjes of enige gebruiksaanwijzing, ik zou aanraden daar dan naar te vragen en dan even op Youtube nakijken hoe het moet.
Na bewerking 16 miljoen denk ik. Nou dan ga ik me daar geen zorgen meer over maken. Ik heb eerlijk gezegd nog niet in de verpakking van de Pregnyl gekeken. Ik zal eens even gaan kijken, goeie tip! Ik zag wel in de verpakking met de "spuitkoppen" een kleine en een grote spuit zitten. Hopen dat het de kleine is die ik moet gaan gebruiken. Ik ga het ook zelf doen, dan hoef ik niet weg op mijn werk!
Die hoeveelheid zit echt wel goed. Ook niet schrikken als het een keer wat minder is, dat gebeurt gewoon en hoort erbij. Voor IUI hebben jullie meer dan genoeg, echt geen zorgen. Pregnyl spuiten leggen ze ook nog wel uit. Maar valt ook echt enorm mee. Komt goed! Succes
16 mjn is een mooi aantal ! Idd verschilt het aantal per keer.. is ook afhankelijk van alcohol en sigaret gebruik. Als dit niet niet wordt gebruikt of ermee wordt gestopt wordt het zaad ook beter. Ook kun je je man vitamines laten slikken foliumzuur en zink zouden eventueel kunnen helpen. Maar totaal geen zorgen over maken ! Voor iui is het heel goed ! Over pregnyl hoef je je ook geen zorgen over te maken.. het zijn 2 glazen kleine flesjes.. waarbij je 2 injectie naalden erbij krijgt een grote dikke en een kleine dunne.. die grote is ervoor om mee te mengen. Daar haal je de vloeistof ermee uit en spuit je in het andere glaasje met het witte ( pilletje ) zo ziet hrt eruit.. en meteen opzuigen. Van naald verwisselen.. kleine naald erop zetten.. luchtbelletjes eruit tikken en het juiste aantal vloeistof doseren door een beetje vloeistof eruit te spuiten. Buikplooi pakken met 2 vingers .. gebied onder de navel.. en erin steken hellemaal tot de naald ophoud en de vloeistof voorzichtig in spuiten en klaar. Dit is een beetje wat je kunt verwachten. Op youtube kijken is miss idd ook een goed idee of vragen in het ziekenhuis of ze het voor willen doen. Succes !!
Voor IUI is 16 miljoen meer dan genoeg, want je moet er minimaal 1 miljoen hebben na opwerking. Als je van een normale zaadkwaliteit uitgaat, zit je onder de grens van 20 miljoen. Dus de zaadkwaliteit is wel verminderd, maar ik denk dat je gyn bedoelde dat het voor IUI helemaal goed is. Wat de Pregnyl betreft: De hele lange dikke naald gebruik je alleen om de vloeistof met het poeder te mengen. Je prikt er niet mee. Daar gebruik je het kleine dunne naaldje voor. Het is niet moeilijk, het prikken zelf voel je ook amper. Alleen is het inspuiten van de Pregnyl wat vervelend, omdat het een dikke vloeistof is. Hier werkte het het beste om het in etappes te spuiten: beetje inspuiten, even wachten, weer wat spuiten, even wachten. Want de vloeistof heeft tijd nodig om weg te kunnen vloeien onder de huid. Als je te snel spuit, kan het niet weg komen en dat voelt heel vervelend. Dus de spuit steeds langzaam een klein stukje induwen. En erom denken dat de Pregnyl niet meer koud is, als je het spuit. Want dan heb je er ook meer last van tijdens het injecteren. Succes alvast!
16 miljoen is inderdaad prima voor IUI! Als het na opwerking is, dan is dat helemaal een super aantal. Maar denk eerder dat het getal voor opwerking is? Bij ons in het ziekenhuis is de ondergrens 0.7 miljoen voor IUI. Wij hebben 1x 3.9 miljoen gehad, 1x 1.7 miljoen en de laatste keer maar 0.16 miljoen... toch heb ik toen wel de IUI gehad, want ze zeiden dat ik er alsnog prima zwanger van kan worden. (maar dat geloof ik niet zo...)
Ze hebben het na 1 jaar proberen getest, daar was 16 miljoen uit gekomen. Dus ik weet niet of ze opwerken of alleen kijken hoeveel zaadjes er zwemmen. Ik weet dus nog geen hoeveelheden na opwerken vlak voor de IUI, want ik heb dat pas 29 maart...