Hoi, Ik heb een vraag aan iedereen die donorzaad/KID heeft gehad! Hebben jullie de kosten van het donorzaad en het opslaan daarvan kunnen aftrekken bij de belasting? En de reiskosten naar de kliniek/ziekenhuis? Ik heb iui met donorzaad gehad met donorzaad gekocht in een particuliere donorbank in Denemarken (ESB). Sorry voor de rare financiële vraag tussendoor. Veel geluk, Marieke
Je kunt het aftrekken, heb ik ook geprobeerd. Maar je zit met je drempel. ik kwam met alle kosten net onder de drempel dus kreeg niks terug. Ik heb het toendertijd opgegeven als bijzondere ziektekosten na overleg met belastingadviseur. Helaas waren mijn kosten lager dan de drempel. Ik had in totaal 3000 euro aan kosten zoals zaad, opslag, ovulatietesten, reiskosten etc.
Bedankt Panther! Ik heb 9x iui rietjes gekocht dus ga het morgen met de kilometers en opslag uitrekenen. Zijn er nog anderen bij wie het wel de drempel overkwam en waarbij de belasting het ook goedkeurde?
Ik ook Wij ook via donorbank in Denemarken, nooit geweten dat dat kon...nee dus! En zoontje is nu net 1 jaar dus te laat
Wij hebben het ook gewoon kunnen aftrekken Reiskosten ook! De belasting gaat overigens niets goedkeuren hoor. Je moet je rekeningen bewaren omdat ze het eventueel op kunnen vragen, maar je hoeft verder niets in te dienen. Je hoeft zelfs niet op te geven waar het om gaat!
Hallo Shadixx, Bedankt voor je reactie Weet je nog onder welk kopje het is weggeschreven in de aangifte? Ik moet het allemaal nog uitrekenen dus hopelijk kom ik boven het bedrag uit. Alvast bedankt, Mira
Oef.. 'specifieke zorgkosten' is het eerste wat in me opkomt. Zit nu op mn telefoon dus kan het niet nakijken, dat zal ik later doen! Wij kwamen overigens vrij makkelijk over de drempel heen omdat alleen ons donorzaad al 1764 gekost heeft. daar kwamen de reiskosten nog bij. Was best een behoorlijk bedrag!
Bedankt Shadixxx, ik was inderdaad ook veel kwijt van het donorzaad. Als het lukt om het op te zoeken, heel graag ! Maar ik ben al blij met je antwoord !
Meiden een brutale vraag, wij waren voor zes rietjes incl reiskosten ong 900 euro kwijt, waarom was het zo duur? Meerdere rietjes?
6 rietjes, vanuit Denemarken. Transport was al 300 euro, wij wilden geen donor waar niets over bekend was, dus hebben voor een donor gekozen MET profiel, waarvan we zijn medische gegevens konden bekijken, plus de medische gegevens van zijn ouders en grootouders (niet dat dat iets uit heeft gemaakt, want deze donor is inmiddels geblokkeerd omdat er een kindje is geboren met een hartafwijking, wat altijd bij de vader vandaan komt, onderzoek loopt nog.. ). Dus tja.. Daarom zo duur. Even nagekeken; Het eerste kopje is inderdaad 'specifieke zorgkosten' en daarna hebben wij het bij 'Genees- en heelkundige hulp' gezet. Dat is eigenlijk alleen voor behandelingen, maar tja.. Ik heb het maar gezien als onderdeel van een behandeling Ik wilde het eerst bij 'hulpmiddelen' zetten, maar volgens de website van de belastingdienst past het daar niet echt bij. Bel ze anders gewoon even!