Waarchuwing zorgverzekering, contract ziekenhuis

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Chantal86, 23 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantal86

Chantal86 Actief lid

29 apr 2008
    375
    0
    16
    Vrouw
    IVF - Spreekt voor zich ;)
    M.eppel
    Hallo lezers,

Ik wil jullie even voor het volgende waarschuwen.

Vraag ten alle tijden of je ziekenfondsverzekering een contract
    heeft met je ziekenhuis. Dit scheelt veel geld want je moet
    anders 30% zelf betalen.

Lees altijd je polisvoorwaarden na...

Wees niet zo dom als ik was, dat scheelt een boel ellende en
    verdriet.

Ik zou het proberen uit te leggen.

Afgelopen jaar ben ik over gestapt naar een andere ziekenfonds.
    "Take care now" onderdeel van Agis, Achmea.

Ik ben zo STOM geweest de polisvoorwaarden niet te lezen.
    Afgelopen vrijdag kreeg ik een rekening binnen van januari.
    Of ik € 2551,- wilde betalen aan Isala, Zwolle voor een operatie
    aan mijn baarmoeder. Ik dacht dat het vergissing was en heb
    gelijk met de Agis gebeld. Geen vergissing!

Ze blijken geen contract te hebben met Zwolle. Ik moet 30%
    zelf betalen omdat ik hier zelf niet op gelet heb.

Dit is rekening nummer 1 van de... 30? 40?!
    Dit gaat al om een bedrag van € 800,-! die ik moet betalen.

Ook Meppel, waar ik ook onder behandeling sta voor dezelfde
    behandeling valt niet onder een contract met Agis.

Jullie raden het al... Ik ben in paniek!!

Ik heb in Januari nog gevraagd of IUI vergoed werd.
    Ze zeiden van wel. Ze hebben het overigens ook niet
    over een contract met het ziekenhuis gehad... De naam van de
    persoon heb ik niet ( ja ik weet het, DOM! ) maar mijn tante
    was getuige van dit gesprek.

Ik heb ondertussen al tig keer contact gehad met de Agis.
    De enige antwoorden die ik krijg zijn: "Mevrouw, u had de polis-
    voorwaarden moeten lezen." "Mevrouw, u bent zelf akkoord ge-
    gaan." "Mevrouw, wij kunnen u niet helpen, u moet de overige
    30% zelf betalen!"

Men heeft het constant over contracten, bepaalde ziekenhuizen en
    jongerenpolis.

Op de website staat zelfs vermeld dat een "Kinderwensconcult"
    helemaal niet word vergoed! 0%...

Er zit nu een jurist op de zaak. Dit gaat om duizenden euro's.
    Ik ben niet benaderd door mijn verzekering, het ziekenhuis of
    de arts dat ik in het verkeerde ziekenhuis onder behandeling ben.

Het is nu bijna augustus en rekening nummer 1 komt nu pas.
    Op de rest van de rekeningen moet ik wachten, beide ziekenhuizen
    kunnen mij geen indicatie geven van het bedrag.

De gyn. was overigens erg betrokken. Hij wil dat ik dit aan
    RADAR opgeef. Pure oplichting zei hij.

Inmiddels ben ik erachter dat dit een jongerenziekenfondsverzekering
    is. Dit gaat van de leeftijd van 18 t/m 25 jaar. Ik ben inmiddels
    bijna 28 jaar. Hadden ze mij wel mogen accepteren?
    Ik heb het pasje in mijn bezit met mijn leeftijd erop.

En hoe nu verder?

Inmiddels hebben wij de behandeling stopgezet.:(

Wat moet je veel over hebben voor zo'n wondertje...

En wat ben ik dom geweest! ZO DOM...!

2. pippeke

pippeke Niet meer actief

Oh wat erg zeg! Goed dat je anderen waarschuwd! Sterkte met het proces!

3. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hier word je echt niet blij van zeg! :x
    Kunnen ze in Zwolle niet meer voor je doen dan zeggen ga naar Radar??
    Bij welke gyn ben je geweest?? dhr C??
    Hoop dat er een oplossing komt!
    Succes ermee..

4. Hyper

Hyper Bekend lid

30 dec 2012
    513
    0
    0
    Het is erg verveeld en rot wat jouw is overkomen. Wel raar dat jouw verzekering geen contract heeft met deze ziekenhuizen. In dacht altijd dat op privé zkh na dat alle zkh wel een contract hadden met de zorgverzekeraars.

Je hebt 2 verschillende polissen namelijk de naturapolis en de restitutie polis. Waarschijnlijk heb jij een naturapolis waarbij jouw probleem kan voorkomen. Toen dit destijds is in gevoerd is daar best wat op heef over geweest. Waarschijnlijk komt er volgend jaar nog een polis bij waarbij je zelf geen vergoeding krijgt als je bij een niet gecontracteerd zorgverlener.

Hoe het zit het feit dat zkh zo laat komt weet ik niet precies hoe het zit, weet alleen dat het wel vaker voorkomt dat het langer dan een jaar duurt.
    Ik hoop dat er een oplossing voor je komt al ben ik benieuwd wat de advocaat voor je kan doen. Ik weet niet hoe de advocaat betaald wordt maar hou daarbij ook het geld in de gaten.

Ik heb even een stuk gekopieerd van de website van de consumentenbond waarin het verschil wordt uitgelegd

Bij een naturapolis heb je recht op zorg die rechtstreeks door de zorgverzekeraar wordt betaald. Bij een restitutiepolis heb je recht op vergoeding van zorg. Beide soorten verzekeraars maken afspraken met zorgverleners. Deze afspraken leggen ze vast in contracten. Bij een naturaverzekeraar mag je alleen naar de gecontracteerde aanbieders. Doe je dat niet dan moet je meestal een deel van de rekening zelf betalen. Bij een restitutieverzekeraar krijg je bij elke zorgaanbieder dezelfde vergoeding en heb je dus meer keuzevrijheid. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener dan moet je wel vaak de rekening voorschieten. Deze kun je later bij je zorgverzekeraar declareren.

Verschil natura- en restitutiepolis: zorgverlener kiezen
    Een belangrijk verschil tussen een naturapolis en restitutiepolis is dat verzekerden met een restitutiepolis zelf de arts en andere zorgverleners mogen kiezen. Om de zorg zo goedkoop mogelijk in te kopen, sluiten verzekeraars contracten af met zorgverleners. Als de zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met je arts of behandelaar, wordt de zorg in principe volledig vergoed. De bedoeling is ook dat zorgverzekeraars niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit selecteren bij het afsluiten van contracten. Bij een naturapolis kun je meestal alleen kiezen voor een arts of behandelaar waamee je zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten
    Naast de natura- en restitutiepolis zijn er tegenwoordig allerlei mengvormen.

Naturapolis
    Bij de naturapolis wordt alle zorg in principe vergoed. De voorwaarde hiervoor is dat je naar een zorgverlener gaat die een contract heeft met de zorgverzekeraar.

Restitutiepolis
    injectie_dartBij een pure restitutiepolis is een verzekerde volledig vrij om zijn eigen zorgverlener te kiezen. Het is wel mogelijk dat een verzekerde de rekening moet voorschieten die hij daarna moet declareren bij de zorgverzekeraar.
    Als de zorgverzekeraar met zorgaanbieders afspraken heeft gemaakt over de betaling, hoeft de verzekerde niet voor te schieten. Bij een pure restitutiepolis betaalt de zorgverzekeraar het zogeheten 'wettelijke tarief' of een 'marktconforme vergoeding' terug.

5. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Jemig hier schrik ik wel van.

Ik ga direct eens even mijn zorgverzekering nalopen. Ik weet wel dat ze een contract hebben met het ziekenhuis maar ga het eens even goed uitpluizen.

Succes en sterkte ermee!

6. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    #6 MiekeH, 25 jul 2014
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
    Oei wat herkenbaar...En wat superrot! Het is zo'n gedoe met die verzekeringen van tegenwoordig.

Voor het einde van het jaar heb ik nog goed gekeken naar alle instellingen onder contract van Bewuzt (onze verzekeraar). Alle ziekenhuizen, fysiotherapeuten, onze tandarts etc stonden gecontracteerd, kan niet missen denk je dan.

Alleen werden we doorverwezen naar Fertiliteitskliniek Twente en niet naar het ziekenhuis... En die staat niet gecontracteerd.

Ik kwam erachter vlak voor ons allereerste intakegesprek. Maar dan wil je zo graag na weken wachten die afspraak doen. Ik heb dan ook de verzekeraar gebeld met de vraag of hier een oplossing voor was. De verzekeraar Bewuzt adviseerde me om naar Isala te gaan. Bij Bewuzt heb ik overigens tig mensen gesproken en NIEMAND kon mij vertellen welk percentage er nou precies vergoed werd (uiteindelijk een klacht ingediend, ik was zo boos!! maar dat is weer een ander verhaal.

Wij hebben toen zelf de keuze gemaakt om de intake in Twente te doen en mocht het na de eerste onderzoeken nodig zijn, ons door te verwijzen. En dat is ook gebeurd.

Overigens ben ik heel blij met die beslissing, Isala doet het zoveel beter dan Fertiliteitskliniek Twente. Alleen de menselijkheid al...

Het heeft ons wel 4 maanden gekost, tijd die mijn eitjes eigenlijk niet hebben. Isala had het behoorlijk druk, en alle onderzoeken moesten opnieuw. De factuur moet overigens nog komen :(

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat het toch achterlijk is dat het allemaal nu zo in elkaar steekt. Je moet bij een verwijzing eigenlijk al vragen naar wie ze precies verwijzen zodat je kunt kijken of het wel vergoed wordt.

Maar nog even op jou verhaal terug te komen, het lijkt me toch dat zij ook fout zitten met het gedeelte "jongerenverzekering" Ik ben benieuwd waar de jurist mee komt!

Deel Deze Pagina