Follikelmeting eitjes groot genoeg?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nathalie005, 24 mei 2024.

  1. Nathalie005

    Nathalie005 Actief lid

    24 mei 2022
    197
    100
    43
    Vrouw
    Hoihoi,

    ik had een vraagje omdat ik best onzeker ben over mijn situatie.
    Dinsdag (cyclusdag 12) kreeg ik een echo voor een follikelmeting. Dit is mijn 2e IUI poging. Op de echo zagen ze rechts 2 eitjes van 13,8 en 10,9 mm.
    Het plan was donderdag (cyclusdag 14) terug voor een nieuwe follikelmeting. Verwacht werd dat ik donderdag ovitrelle zal moeten spuiten en zaterdag inseminatie. Ze gaf mee dat ik donderdag een ovulatietest moest doen voordat ik kwam.
    Ik deed al vanaf dag 8 ovulatietesten, maar dat wist zij niet.
    Woensdag (cyclusdag 13) deed ik mijn ovulatietest en die was tot mijn schrik knal positief! ik meteen het ziekenhuis bellen natuurlijk. Besproken dat ik dus donderdag al mijn inseminatie krijg. Ovitrelle moest ik niet spuiten.
    Ik ben onzeker of dat echt zo snel kan gaan? Of kan het eitje al springen als die niet groot genoeg is? En daardoor niet bevrucht kan worden? Doet het eitje van 10.9 mm ook mee of is die te klein? iemand ervaring? Mijn kennis over follikels is helaas niet zo groot
    alvast bedankt!
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.921
    7.036
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat alleen het eitje van 13,8 mm gaat springen. Een follikel groeit zo'n 2 mm per dag en de eisprong is 24-36 na een positieve ovulatietest. Dus stel je follikel was op dinsdag 14 mm, dan is die op woensdag 16 mm en weer een dag later 18. Volgens mij is een eisprong met een follikel van 18 cm prima. Denk dat je wel kan uitgaan van een eisprong op donderdag of vrijdag dus dan zit je met de iui op donderdag goed.
     
    Nathalie005 vindt dit leuk.
  3. SandyKT

    SandyKT Lid

    31 mrt 2024
    19
    5
    3
    Vrouw
    Hi! Ik had met IUI ook een snelle eisprong. Bij mij kon het eitje soms groeien van 11 naar 20 in 1 dag door de Gonal. Ik moest daarom iedere dag een echo toen ik in de IUI zat vanaf dag 12 in de cyclus. Dus ik weet zeker dat dit idd kan en dat je je geen zorgen hoeft te maken ;) Ik heb ook 2 keer geen Ovitrelle hoeven spuiten omdat de piek al was geweest. Succes!
     
    Nathalie005 vindt dit leuk.
  4. Nathalie005

    Nathalie005 Actief lid

    24 mei 2022
    197
    100
    43
    Vrouw
    Hoi Snoopy1979,
    Dankjewel voor je antwoord. Weet jij of de 2mm ook geldt als je hormonen spuiten?
     
  5. Nathalie005

    Nathalie005 Actief lid

    24 mei 2022
    197
    100
    43
    Vrouw
    Echt gek, ik wilde de dag van m’n positieve test een echo maar kreeg deze niet. Ik spoot Ovaleap.. dus vroeg me al of de “regel van 2 mm per dag” ook opgaat als je hormonen spuit.
    Dank voor je antwoord!
     
  6. SandyKT

    SandyKT Lid

    31 mrt 2024
    19
    5
    3
    Vrouw
    Wat vreemd dat ze je niet voor een echo wilden laten komen. Bij welk ziekenhuis zit je? Ik zat bij het Martini ziekenhuis in Groningen. Zij hadden wel echt een beetje het motto “zolang jij je maar het prettigst voelt”. Ik vond het altijd heel prettig dat ik mocht komen als ik zelf dacht dit zit niet goed.
     
    Nathalie005 vindt dit leuk.
  7. Nathalie005

    Nathalie005 Actief lid

    24 mei 2022
    197
    100
    43
    Vrouw
    Ik zit bij het Flevoziekenhuis in Almere. Ik denk dat het erg druk was misschien daardoor?
    Ik denk dat ze veel onrust bij mij weg konden nemen door gewoon een echo in te plannen. Nu zit ik met zoveel onzekerheid.
    Twijfel enorm of beide eitjes meedoen nu.. ik ga maar uit van hun expertise en hoop dat het goed zit.
     
  8. SandyKT

    SandyKT Lid

    31 mrt 2024
    19
    5
    3
    Vrouw
    Gelukkig maar! En het zit zeker weten goed! Heel veel succes nog verder :thumup:
     
    Nathalie005 vindt dit leuk.
  9. Shj

    Shj Lid

    24 feb 2023
    11
    2
    3
    Vrouw
    Mijn arts zei dat de ovulatietesten niet betrouwbaar zijn wanneer ik gonal gebruik. Dus ik ben er maar mee gestopt.. Maar in hoeverre dit klopt weet ik niet.
     
  10. Nathalie005

    Nathalie005 Actief lid

    24 mei 2022
    197
    100
    43
    Vrouw
    Dankjewel, ook voor het geruststellen. Oh spannend! Ik lees in je banner jij 22 mei een tp gehad? Ik ga voor je duimen. Jij ook veel succes
     
    SandyKT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina