Progesteron waardes?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Mamasmeisje, Oct 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Iemand meer verstand van progesteronwaardes? Bij mij was die 31 op 4 dpo. Is dat goed? Gyn zegt van wel. Ik vind t anders maar laag. Wordt altijd op 9 of 10 dpo ongesteld. Ook dat maakt volgens gyn niet veel uit. Deze ronde op 8 dpo al ongesteld. En ook dat is niet erg want m'n progesteron was goed. Ik maak me toch zorgen omtrent die progesteron waardes. Iemand meer ervaring?

2. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik kreeg toevallig vanmorgen voor de eerste keer mijn progesteron waarde op 7 dpo te horen... die was 26,6 en was prima volgens de gynaecoloog. Ik heb een LF van zo'n 12 dagen (zit nu op 10 dpo, vorige week dinsdag IUI 4 gehad).
    Ik lees op Internet veel verschillende waardes die genoemd worden... maar als hij bij jou al laag is, zou die van mij.helemaal laag zijn?

Wie heeft er juiste referentie waardes?

3. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    @blabla01: heb deze vraag ook bij de topics van 'zwanger worden' geplaatst. Daar heeft iemand gereageerd met een link naar 'normaalwaardes'. Kijk maar even. De normaalwaardes zijn in de LF 12-60. Daar vallen we dus mooi binnen. Elders heb ik weer gelezen dat 30 de ondergrens is om zwanger te worden dus vandaar mijn zorgen..

4. Blabla01

Blabla01 Actief lid

Jun 4, 2012
    172
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn gynaecoloog zei vanmorgen dat 20 < prima Is en daarmee de eisprong goed is geweest. Ik vind het bijzonder dat er zoveel verschillen zijn...
    ik zal gewoon nog even geduld moeten hebben het weekend over... jij ook.NOD 20 oktober zie ik?

5. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Nee heb net m'n handtekening aangepast. Gister al ongesteld geworden. Volgens FF op 8 dpo.
    De progesteron waardes zijn tijdens een andere cyclus gemeten, maakte deel uit van OFO.
    Maart start IUI pas. Die korte LF zit me gewoon niet lekker. Volgens gyn niks aan de hand...

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het lastige met progesteron is dat men niet precies weet wat nu echt de minimale waarde moet zijn. Er zijn nl vrouwen die met een relatief lage waarde wel zwanger raken. Maar men kan over het algemeen wel zeggen dat onder de dertig te laag is en dat je LF toch echt 12 a 14 dagen moet zijn. 8 dpo al ongesteld worden is echt te snel. Als je bedenkt dat een bevruchte eicel tussen de op z'n aller vroegst 6 en 9 dpo in zou moeten nestelen dan snapt iedereen dat er te weinig hcg en progesteron in het lijf aanwezig is op 8 dpo om te voorkomen dat het pril ingenestelde embryootje te beschermen tegen wegspoelen. Progesteron wordt ook wel het zwangerschapsbeschermende hormoon genoemd. Als de waarde erg laag is kan het weinig beschermen.

Ik zou in gesprek gaan met je arts en staan op nadere onderzoeken om te kijken waarom jouw LF zo zwak is. In ieder geval FSH én AMH op dag 3 laten prikken en als de waardes écht goed zijn weet je dat je slechte progesteron naw geen symptoom van andere ellende is maar hopelijk een op zich zelf staand probleem en kun je om progesteroncapsules vragen. Succes!! (Ik ben 6 jaar terug de mmm ingestapt omdat ik korte cyclussen had met hele slechte LF.)

7. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Ik heb het al besproken met mijn gyn. Zei zegt dat progesteron van 31 goed is. En dat ik op 8 dpo ongesteld ben geworden nu is volgens haar niet heel erg. Ik heb aangegeven dat ik bang was dat het eitje dan niet genoeg tijd heeft om in te nestelen maar ze blijft erbij dat het goed is. Utrogestan niet nodig. Reden is die waarde van 31 die zou bewijzen dat het goed zit.
    Heb werkelijk geen idee hoe mijn LF was toen ik zwanger werd in 2011. Was gelijk zwanger. Weet alleen dmv ovutesten dat mijn ei altijd na dag 14 kwam (15, 16, 17) en dat is nogsteeds.
    Ik weet niet meer wat ik doen moet. Kan nog wel een keer bellen maar ben bang dat het niks uit maakt.

8. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Heb 2 opties denk ik: of ik ga naar een ander ziekenhuis voor second opinion, geen idee wanneer ik dan terecht kan en hoe lang dat duren gaat.

Of ik modder nog even deze 5 rondes aan en ga in maart de IUI behandelingen in en eis dan nogmaals bloedonderzoeken. Heb nu wel wat extra vitamines gekocht wat evt mijn hormoonwaardes wat stabiliseert. B6 en tarwekiemolie.

Share This Page