brandwond; vel springt open.

Discussie in 'De lounge' gestart door Luuz, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    de apotheek neemt niet op evenals de huisarts, dus vraag het even hier.

vorige week donderdag wilde ik een kruik vullen. ging behoorlijk mis, klotste zo over de rand. vingers gelijk gekoeld, maar een dag later kon je het duidelijk zien.
    inmiddels lijkt het alsof mijn vingers aan het vervellen zijn. het brand en jeukt enorm.

volgens de ha.assistente van de week hoefde ik niet langs te komen en genezen gaat het beste met de lucht; niks op smeren en niks omheen. dat laatste leek me logisch, maar het doet inmiddels ontzettend zeer. als ik bijvoorbeeld mijn haar doe en kom er met mn nagels aan, schraap ik zo een stukje vel mee.

nu probeer ik ze al de hele ochtend te bereiken, maar zonder succes.

iemand ervaring of tips?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou er dan gewoon even een pleister op plakken...

Niet de hele dag maar als je echt bezig moet.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    In je vingers zitten heel veel zenuwen waardoor het idd goed pijn kan doen. Het vervellen is heel normaal. Al wat verbrand is heelt niet maar wordt afgestoten door het lichaam als daaronder nieuw vel ontstaat. Je vingers zijn erg lastig omdat je hier constant in aanraking komt met van alles waardoor zowel de oude huid als ze kwetsbare nieuwe huid kan beschadigen. Eventueel een pleister eromheen doen kan nu wel. Als er geen vocht meer uitkomt is de wond dicht en kun je hem prima afdekken

4. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    je kunt bij de apotheek spaciale brandwonden gaasjes kopen. Dat zijn gaasjes gedrenkt in een goedje wat verzorgt en koelt... had je er eigenlijk meteen op moeten doen, maar dat is nu achteraf. Die gaasjes erop, nog wat droge gaasjes eromheen en dan met een stukje tape even vastzetten. Dagelijks verschonen.
    Geen droge gaas op de wondjes doen, want dat gaat eraan vast zitten.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    het leek de eerste dag alleen wat rood te zijn. verder geen blaren o.i.d.
    maar zodra er iets tegen mn vingers aankomt komt er vel los.
    er zitte wel wondjes op, maar dus va loskomend vel dat is gaan bloeden.
    verder is het niet gaan ontsteken ofzo, alleen wel erg pijnlijk.
    anders loop ik voor het werk even langs de apotheek voor die gaasjes.
    moet morgenmiddag werken (horeca) dus misschien is dat tijdens het werk wel handig.

6. Lenthe1987

Lenthe1987 Actief lid

20 aug 2012
    477
    33
    28
    ik zou er even een pleister omheen doen en goed insmeren met vaseline. Heeft bij mij toen goed geholpen!

7. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Als er geen vocht mee uit komt, dan zeker geen vochtige/zalf gaasjes er op doen. Daarmee maak je de huid alleen nog maar dunner. Als je echt even iets moet doen met je handen dan zou je er een gaasje op kunnen doen of een stukje verband erom zodat je niet steeds in aanraking komt met de tere huid. De rest van de tijd lekker laten herstellen door er niks op te doen.
    Dit heeft nu eenmaal even tijd nodig. Mocht het nog wel open zijn, dan zou je er idd zalfgaasjes op kunnen doen, die plakken niet aan de wond. Wel regelmatig vervangen en ook die niet te lang erop, want drogen zonder iets erop bevorderd het herstel.
    Succes, is altijd erg vervelend zoiets.

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik lees nu ook ineens dat je moet werken morgen en in de horeca werkt. Weet niet wat voor werk je doet, maar mocht je direct in contact komen met voedingswaren, dan doe je er goed aan handschoenen te dragen zodat er geen troep in de wond komt. Loop je in de bediening, dan zou ik er een gaasje op doen en een stukje verband zodat het goed op zijn plek blijft zitten.

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    wefk in de bediending, dus qua vuiligheid valt het mee. draag alleen dienbladen en borden op links, kwam er vorige week al achter dat dat niet heel handig gaat. maar dan loop ik.wel twee keer :)

10. suuz1986

suuz1986 Lid

7 jan 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vet gaas op de wond leggen iets over de wondranden heen.
    Vervolgens afdekken met een gaasje en vast zetten met verband.
    Alleen zo doen met een schone brandwond.

11. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik heb in april een brandwond gehad van hete soep...
    Zolang het dicht was heb ik er calendulanzalf opgesmeerd om de huid goed te blijven hydrateren en soepel te houden en dus minder trekkerig en toen hij open ging heb ik de HAP gebeld (was op zaterdag) daar hebben ze er speciale zalf opgesmeerd en verbandje eromheen...dit heb ik een paar dagen moeten doen tot er weer een lagje huid overheen zat zodat het dicht was.

12. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.154
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Verse honing van bij de imker! Zowel goed voor brandwondes, open wondes als tegen littekenvorming! Puur natuur en werkt heel snel en verzachtend :) Trekt bij open wondes ook het vuil uit de wonde dus is altijd mooi zuiver.

13. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Eventueel afdekken met vette gaas en met een gaasje. Alleen op de momenten dat je de arm moet gebruiken.

14. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Heb er ook ervaring mee. Moest me goed insmeren met zilverzalf, zalfcompres, steriel gaasje overheen, vastgeplakt met hansaplast. Houdt het goed in de gaten, infectiegevaar is er snel. Laat het wel even aan de arts zien, die weten wat te doen.

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    vandaag hebben we de laatste dingen op zolder verbouwd en de slaapkamers van de oudste flink aangepakt. kan het wel merken, het is net alsof het bovenste laagje vel eraf is gegaan. verder nog steeds niet ontstoken, ziet er nog 'mooi uit'.
    morgenvroeg rij ik wel even langs de apotheek voor die gaasjes voor het werk

aangezien ik wel de hele dag eten weg sta te brengen is dat niet echt fris.

honing van de imker wist ik niet. heb ook geen idee of die in de buurt xit, maar kan het altijd onthouden.
    doet nog wel flink pijn, voelt wst branderig.
    wil maandag sowieso even lanfs de huisarts.

Deel Deze Pagina