Mijn vriend wordt gepest op het werk. Hij doet productiewerk maar heeft hiervoor altijd kantoorwerk gedaan. Mijn vriend is een lieve goedzak en maakt sowieso vaak mee dat mensen in mijn ogen te ver gaan bij hem. Het is sowieso goed dat hij verandert en beter voor zichzelf opkomt. Maar de verhalen waar hij nu mee thuiskomt vind ik heel erg. een tijd geleden was mijn vriend ziek en heeft zich ziek gemeld. Volgens zijn collega's was het een smoesje. Maar hij was gewoon echt heel ziek. Over een half jaar krijgt mijn vriend of een vast contract of hij moet weg. Nu krijgt hij al weken te horen van zijn collega's te horen dat ziekmelding invloed heeft op het krijgen een vast contract. Zij denken dat hij nu geen vast contract meer krijgt door die ziekmelding. Volgens mij zeggen ze dat elje dag terwijl hij al lang weer aan het werk is. Mijn vriend krijgt heel veel commentaar. Niet zozeer op zijn werk maar persoonlijk op zijn karakter. Ze kraken hem de hele dag af wat hij moet veranderen aan zichzelf. Ook wordt bijna alles wat hij verteld belachelijk gemaakt. er worden spullen van hem afgepakt en daar wordt dan mee overgegooid. Ook hebben ze langer geleden een broek van hem kapotgescheurd waar al een scheur in zat. 1 collega valt hem ook vaak lichamelijk lastig door bv te duwen of hem tegen te houden. er wordt tegen hem gezegd dat hij niet geschikt is om een kindje op te voeden. Daar wordt heel negatief iver gedaan. Ik ben volgende maand uitgerekend. Dit zeggen ze volgens mij ook elke dag tegen hem. verder wordt hij vaak apart ingedeeld. 1 collega heeft gezegd dat hij zo gestraft wordt omdat hij zich had ziekgemeld. er zijn op deze afdeling vaker mensen weggepest. 1 van de grootste bullies is de leidinggevende. Persoonlijk had ik het bijltje allang erbij neer gegooid en had me allang ziekgemeld. Zo valt toch niet te werken. Ik vind het erg voor mijn vriend. Zo gaat hij natuurlijk erg aan zichzelf twijfelen. En hoe gaat het straks als ons kindje geboren is? De eerste tijd heb je weinig slaap. Het laatste wat je dan kunt gebruiken is collega's die je de hele dag lopen te zieken. Dat breekt gewoon op. mijn vriend wil niet opgeven want dan vindt hij dat zij gewonnen hebben. Hij zegt nu dat hij wil wachten of hij een vast contract krijgt. Als dat zo is dat hij dan naar een andere afdeling wil. Maar dat duurt nog een half jaar! Dit is toch niet vol te houden. En ik moet nog zien of hij dan echt weg wil gaan daar. Weet iemand wat wij kunnen doen? Het liefste zou ik me ermee bemoeien. Ik zou de leidinggevende van de pestende leidinggevende het verhaal voorleggen en zeggen dat het binnen een week opgelost moet zijn. Zo niet, dat vriend dan voor onbepaalde tijd de ziektewet ingaat wegens pesten en weer aan het werk gaat als er een werkplek voor hem is gereld waar hij op een respectvolle manier behandeld wordt. Maar ja ik denk dat ik dit beter niet kan doen. Heeft iemand tips?
Wat lijkt me dat verschrikkelijk voor je vriend dat hij elke dag weer naar zijn werk moet naar deze 'collega's'. Ik weet dat het lastig is om ander werk te krijgen, maar ik zou toch zeker heel hard op zoek gaan.. Zeker als de grootste pester de leidinggevende is..
:x:x:x Wat een idiote gasten zijn dat zeg!!! Jeetje, en kan hij niet bij iemand anders op het werk terecht om dit te melden? Zou idd toch heel hard gaan solliciteren naar een andere baan. Wat lijkt me dat vreselijk zeg eigenlijk moet hij dit stiekem filmen en naar de media doorspelen Is de leidinggevende ook de eigenaar?
Pff wat een heftig verhaal! Volgens mij is iedere werkgever wettelijk verplicht een vertrouwingspersoon te hebben. Daar moet je vriend zeer zeker contact mee opnemen, want dit kan echt niet! Anders wellicht via de arboarts?
Is er een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf aangesteld? Dan zou ik daar eens mee om tafel gaan zitten als ik hem was. Zo niet, toch eens kijken hoe de baas van zijn leidinggevende hierin staat.
Jee, wat belachelijk!! Kan hij niet hogerop, naar iemand die weer boven de leidinggevende staat? Een paar geintjes zijn ok, maar dit is idd gewoon pesten! Ik zit mij hier nu gewoon serieus kwaad te maken om jouw verhaal... Het liefst ga ik nu naar jouw vriend zijn werk om iedereen even goed de waarheid te zeggen... :x
Ik ben wel van mening dat jouw partner zelf actie moet ondernemen. Jij kunt bij de gesprekken aanwezig zijn, maar hij zal deze in eerste instantie echt zelf moeten aanvragen.
Ik zou (hoe moeilijk het in deze tijd ook is) toch gaan kijken voor ander werk. Ik heb een aantal jaren terug ook z'n pest ervaring op het werk gehad,en helaas was daar ook een leidinggevende die de leider in dat pestgedrag was. Ik dacht dat ik het wel vol zou houden,vooral omdat het er wel na uit zag dat ik een vast contract zou krijgen. Maar zulke mensen weten precies hoe ze je gek kunnen maken. 2 Weken voordat mijn vaste contract in zou gaan hadden hun het voor elkaar gekregen dat ik alsnog overstuur na huis ging. Gevolg geen vast contract (wat ik uiteindelijk helemaal niet erg vind) en ik zat helemaal met mezelf in de knoop. Door hun gedrag ging ik twijfelen in mezelf en vertrouwde ik haast niemand meer. Na vele gesprekken met maatschappelijke werkers en een cursus assertiviteit is het gelukkig weer goed met mij gekomen. Ik wil niet zeggen dat dit ook allemaal voor je man zo zal gaan. Maar als 1 van de pesters ook nog eens een leidinggevende is is de kans wel groot.
Oh Wauw! Wat een volwassen kerels daar op zijn werk....NOT! Wat een misselijke akties halen ze daar uit! Ik zou ook kijken wat hij zelf hogerop kan doen maar ik geloof dat ik persoonlijk al heel hard naar een andere baan was gaan zoeken. Ik zou doodongelukkig worden in zo'n situatie.
Op zoek naar een leukere baan. Ik weet de pesters mogen niet winnen. Maar wat begin je tegen z.n groep niks. Weet het lijkt dat hen dan winnen maar ik zou toch echt zorgen dat ik weg kwam voor mijn eigen gestel en gemoed. Daarnaast een cursus ass.tijd. Hoe om te leren gaan met pesters je zelf kunnen beschermen. Daarnaast ben ik plaats vervangend net zo boos als de rest. Alleen denk ik dat weg gaan en op zoek naar een andere baan beter voor je vriend is. Dit komt niet meer goed. NEE ik geef de pesters geen gelijk.
Bah bah zoiets vind ik verschrikkelijk! Is er wel 1 collega die hem niet pest? Anders kan hij hogerop zijn verhaal doen en melden dat collega x alles kan bevestigen. Met 2 sta je toch sterker. Of proberen te filmen, geluid opnemen. Naar het schijnt werd er vroeger op mijn werk ook heel erg gepest, voornamelijk door de teamleaders. Toen ze hogerop erachter kwamen werden ze allemaal gelijk ontslagen. Nieuwe teamleaders aangenomen en die kregen onmiddellijk cursussen over omgang met mensen en hoe zij willen dat de sfeer is. ik werk er nog maar een jaar dus heb het gelukkig niet meegemaakt, heb nog nooit in zo een tof bedrijf gewerkt! Iedereen is zo vriendelijk daar! Iedereen die binnenkomt word volgens mij helemaal gescreend op het gedrag want echt iedereen is vriendelijk Dus het bedrijf zelf kan er veel aan doen! Hopelijk willen ze dat ook! En als ik je vriend was zou ik ook uitkijken naar ander en leuker werk. Gewoon op het gemak. Vind hij ander en leuker werk, wie heeft er dan gewonnen?
Kan hij er niet mee naar de bedrijfsarts? Die moeten dat toch ook in kunnen adviseren lijkt me. Sterkte ermee. Klinkt heel heftig
Wat zijn er toch veel trieste mensen op deze aardkloot. OMG zeg, belachelijk om als volwassenen iemand het leven zo zuur te maken. Ik denk dat je vriend er goed aan doet zelf actie te ondernemen. Ik vrees dat hij anders nog meer gepest zal worden (als zijn vriendin naar het werk komt om verhaal te halen). Inderdaad, een medestander zoeken en bewijslast verzamelen en dan hogerop gaan met zijn verhaal
Bedankt voor de reacties. Ik blijf ze lezen. ander werk zoeken is hij al mee bezig, maar is tot nu toe niet gelukt. Het is niet de 1e keer dat iemand daar wordt gepest. Het is al vaker gebeurd. Ik zie het ook niet alsof de pesters winnen. Het gaat toch om mijn vriend en zijn gezondheid. Hij zal toch zelf iets moeten doen. Ik weet dat ik me er beter niet mee kan bemoeien. Ik ben wel bang dat hij niets doet en dan is elke dag dat het zi gaat er 1 te veel.
Wat een kleuters zeg, bah probeer je vriend te helpen inzien dat hij hier het beste werk van kan maken. Petsters moeten aangepakt worden.
Ik vind dit zó erg!! Het pleit wel voor je vriend dat hij naar zijn werk blijft gaan. Dat zegt wel wat over hem. En ik neem mijn petje er voor af! Ik zou wel nagaan of er een bedrijfsarts of vertrouwenspersoon is waar hij mee kan gaan praten. En actief zoeken naar een baan waar je wel met respect wordt behandeld! Heel veel sterkte voor jullie. Ook met de laatste loodjes
Gatverdamme wat een sukkels! Ik zou echt hulp gaan zoeken of eventueel iemand die jullie hierbij kan helpen?? Ik heb er geen ervaring mee maar wil jouw vriend wel heel veel sterkte en succes wensen.
Jij kunt je er niet mee bemoeien. Je man is volwassen, hij moet het zelf oplossen. Persoonlijk zou ik er niks aan doen. Ik zou absoluut niet hogerop gaan om te "klikken". Ik zou wel heel duidelijk maken dat ik niet onder de indruk ben van hun praatjes en dat het mij niet raakt. Als je het negeert, gaat he vanzelf over aangezien de lol er dan vanaf is. Je gaat naar je werk om te werken, niet om vrienden te maken.