Foodwatch waarschuwt voor kinderdrank met evenveel suiker als cola

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @nan1984 dat is apart zeg! Hier mag dat echt niet hoor. Ik geef op de di en do (melk)Liga, Sultana, komkommer of banaan ofzo mee. Soms een eierkoek. En ja voor de zeurpieten onder ons ik weet heus wel dat dat er in alles suiker zit, maar ben net bij mijn h.a geweest en die zei dat voor een kind wat zo licht is als die van mij dat gewoon kan;) .
    Maar Appelsientje scheen geloof ik ook weer niet gezond te zijn ofzo. Ik weet het niet, maar weet je wat ik al eerder zei, hou gewoon de balans goed. Overal waar 'te' voor staat is niet goed.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dan mag je ook geen vla als toetje meer geven of een Danoontje.... Evenveel suikers...

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Hier geldt er geen streng beleid betreffende het tussendoortje. Koekjes mogen, maar snoep o.i.d. dan weer niet.
    Op woensdag krijgt de school van de plaatselijke supermarkt fruit aangeleverd.

Het moment om half 11 is dus een tussendoortje en ik heb er persoonlijk geen problemen mee als het een koekje is. Is het nodig? Nee... maar wel lekker :p en zolang zijn 12 uurtje thuis weer verantwoord is.. Ag, ik maak me niet zo druk dus :p.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom niet zou ik zeggen? Hier krijgt ze dat dus gewoon mee :)

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Op de school waar m'n zoon zit, mogen ze alleen fruit of een boterham mee naar school voor de 'kleine pauze'. Ik vind het heel goed dat die regel er is. Ik weet dat er mensen zijn die het er niet mee eens zijn, maar ik zou niet weten wat je daarop tegen kunt hebben.

6. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Waarom niet? Nou, omdat het bomvol suiker zit. Je wilt je kind toch voeden, niet alleen maar vullen? Bovendien krijgt ze er alleen maar meer honger van, door de snel stijgende bloedsuikerspiegel.

7. Loesje86

Krijgt ze iig weer wat energie voor de 2e helft van de morgen :)

8. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Dan ben ik echt een slechte moeder haha elke dag (ma tm vrij) 1 pakje drinken elke dag 1 snoepje en elke dag ook nog een bakje vla na het eten hahaha...
    Blijf van mening dat zolang een kind regelmatig sport elke dag minimaal een uur buiten speelt en goed zijn of haar tanden poetst dat ze het moeten kunnen hebben!

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vraag me af of de moeders die vinden dat suiker niet veel kwaad kan wel eens zelf afgekickt zijn van suiker? Wanneer je rigoureus stopt met suiker, krijg je echt ontwenningsverschijnselen. Dat geeft voor mij wel aan wat suiker eigenlijk met je lichaam doet.

Ik leef niet suikervrij zelf en mijn kinderen ook niet, maar we Letten wel echt op suikers. Ze drinken niks anders dan water (bij hoge uitzondering) en ik geef geen snoep en koek (ze eten dat wel op een verjaardag ergens of als het bij een ander gegeven wordt).
    Ik vind echt dat de maatschappij tegenwoordig te laks is met voeding. Mensen beweren dat het niet zo erg is maar kijk eens om je heen. Zoveel mensen met overgewicht, huidklachten, kanker, suikerziekte e.d. Dat heeft niet allemaal direct te maken met suiker maar voeding speelt zeker wel een grote rol. Het is jammer dat daar laconiek over gedaan wordt. Ik vind het meer je kop in het zand steken en je kinderen opzadelen met problemen.

Er zijn zoveel gezonde lekkere alternatieven die kinderen heerlijk vinden. Ze hoeven echt niet de hele dag tomaten te eten maar er zijn genoeg zoete gezonde alternatieven om te geven die tenminste voedzaam zijn. Ik vind echt dat een kind daar recht op heeft ipv snoep en pakjes wicky. Wat drinkt een kind dan daadwerkelijk weg?

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.199
    23.283
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit ben ik helemaal met je eens, maar ik merk nu al dat we daar echt uitzonderingen in zijn. Leidster kdv belde dinsdag: een leidster was jarig en trakteerde de kindje op Danoontje :( Of Dafne dat ook mag. Ik heb alleen ja gezegd omdat ze anders de enige is die niet mag, en dat is ook zo sneu. Als er koekjes gegeten worden daar, krijgt ze een rijstwafel, dus dan mag ze ook al niet meedoen met de rest. Ook weer zo sneu.
    Ik breng Dafne vanochtend bij mn schoonmoeder, staat er een pak Nijntje koekjes op de tafel. Of ze die mag? Dan denk ik: vraag t ff voor je die koopt. Heb gezegd voorlopig niet. Ja, lullig, maar wat is dat toch met dat volstoppen met zooi? Het kind is tevreden met een rijstewafel of soepstengel, en yoghurt als toetje, en water en thee. Waarom zou ik dan allerlei andere zooi geven?
    Maar ik word altijd erg raar aangekeken als ik zulke dingen zeg.

11. Loesje86

Ik ben ook helemaal niet van het veel snoepen, enz... Tot haar 2e jaar heeft ze sowieso amper gesnoept, ze vroeg er niet om, dus prima.
    Maar ik zie op verjaardagen precies welke kinderen er thuis niet mogen snoepen. De schalen chips worden letterlijk leeg gevreten, de schaal met worst en kaas in binnen 3 tellen leeg, enz... Pap en mam letten niet op en de kinderen nemen hun kans waar. Groot gelijk, maar je pikt ze er vaak gelijk tussenuit.
    Mijn dochter snoept dus met mate. Per dag krijgt ze 1 of max 2 snoepjes, vaak zo'n rolletje van jip en janneke, die harde snoepjes. Of een fruitella of iets.
    Naar school dus iets van liga, smoeltjes of iets. Smiddags uit school fruit.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind het ook raar en jammer dat er op plekken waar kinderen veilig en gezond horen te zijn, koeken worden gegeven. Zeker in deze tijd met alle.kennis vind ik dat belachelijk.

Ik herken je dilemma en wil ook niet dat mijn kinderen erbuiten staan. Op verjaardagen nemen ze gewoon at anderen ook doen en daar leg ik me bij neer. Water willen ze gelukkig beiden liever dan sapjes.

Maar het gewone patroon thuis is gezond en lekker. Als die basis meegegeven wordt, komt het wel goed denk ik.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Herken ik helemaal niet eigenlijk.

Hier thuis eten ze genoeg zoete smaken dus ze ervaren het niet zo. Ik koop veel rood fruit wat ze heerlijk vinden, maak gezonde koeken zelfs brownies van zoete aardappel. Ze missen niks maar wat ze aan zoet binnenkrijgen is goed voor ze ipv snoep.

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je bent niet raar.

En toch vind ik het raar!

Je geeft kritiek op leidster en je schoonmoeder ze bellen je netjes op ze vragen het je ze dringen het je niet op! Je bent zeer netjes gebeld. Je schoonmoeder heeft dat pak gekocht het staat op tafel en ze vraagt het. Ze heeft het je niet opgedrongen. En jij meteen had eerst gevraagd dan gekocht!! Ja ergens heb je daar gelijk in. Maar omdat je ( afwijkt van de norm) Wat jouw goed recht is. Blijf je wel vaker in deze situaties terecht komen.

Geen oordeel over kdv geven die wel dat danootje of koekje trakteren. Want je oordeelt over andere die wel die dingen geven.

Zij oordelen over jouw en jij oordeelt over hen!

15. Veera

Veera Niet meer actief

Ik herken dat wel!
    Na 2 dagen kdv: eet ze geen liga?
    Bezoekje McDonald's met dochter in buggy (vriend werkt daar): mag ze een danoontje?
    Dan krijg je t gevoel een zeur te zijn die altijd nee zegt ;) En ik ben verder totaal niet moeilijk met voeding ofzo, ik leef ook niet op water en rijstwafels. Maar het kind is nog een baby, krijgt ook nog snel darmkrampen, even rustig aan zeg.

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik voel me ook wel eens een zeur als ik zeg dat iets niet mag (zoon is 6), maar weet je liever dat dan wat ik om me heen wel eens zie.
    Kindje van nog geen 2 in de buggy huilen omdat hij geen snoep krijgt van zijn moeder als ze in de supermarkt lopen.
    Mijn zoontje taalde daar niet eens naar op die leeftijd.

17. DastyQueen

Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het hoeft niet te betekenen dat een kind die elke dag een snoepje of koekje mag niet ook elke dag lekker rauwkost en fruit eet.

Als ik nu een bak paprika komkommer tomaat en een bak snoepjes neer zet gaat mijn zoon zeker voor de rauwkost. Maar soms heeft hij toch echt trek in een snoepje dan zeg ik echt geen nee omdat ik weet dat hij dagelijks genoeg gezonde voeding binnen krijgt en genoeg sport en actief buiten speelt waardoor ik me echt niet druk hoef te maken over overgewicht oid.

18. DastyQueen

Oh ja nog als toevoeging op mijn laatste bericht.
    Ik denk dat zolang je kinderen met mate laat snoepen het allemaal wel goed komt qua gewicht, gezondheid, gebit enz.
    Geen hele zak chips maar een klein schaaltje.
    Geen hele rol snoep maar een snoepje.
    Niet alleen maar pakjes en zoetigheid drinken maar 1 pakje of glas per dag. Dit in combinatie met beweging en daarnaast voldoende gezond eten kan in mijn ogen echt geen kwaad. Maar misschien hen ik wel gewoon heel naïef!

19. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat altijd zo'n overtrokken iets...mijn kinderen vreten echt geen schalen leeg hoor! Ik herken het meer van kinderen die thuis ook gewend zijn én koekjes én snoepjes te eten.

Maar het is maar net wat je veel of weinig vindt. Jij schrijft mijn dochter snoept met mate...maar als ik dan lees 1 a 2 snoepjes én liga of smoeltjes dan is dat voor mij niet met mate...ik vind dat veel.

20. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik snap gewoon niet waarom je het wel zou doen. Ik vind het totaal van een snoepje, een bakje vla, een pakje drinken op een dag te veel troep. Zeker omdat alles te vervangen is door een gezonde optie die ook als traktatie gezien kan worden.

Wat ik al zei, ik leef niet suikervrij en ik maak me op een feestje van een ander niet druk. Maar ik geloof echt dat de gewoonte van gezond eten erin slijdt en dat mijn kinderen later niet met suikerverslaving of overgewicht zitten.

Bij ons thuis ligt de nadruk op gezond leven en je fit voelen. Dat leven we zelf ook voor en daar voel ik me echt beter bij. Ik zal niet snel tegen ze zeggen dat je van andere dingen dik wordt, maar wel dat je fitter bent wanneer je het heel af en toe doet.

Deel Deze Pagina