Dat heb ik ook. Er komen wel eens kinderen spelen waarvan ik weet dat ze thuis veel snoep krijgen en het eerste wat ze vragen is snoep. Ze zijn zo gewend om snoep te krijgen 's middags.
Jii vind het overtrokken, maar ik herken het dus wel degelijk Voor jou is dat veel, omdat jou kinderen helemaal niet snoepen. Dan is natuurlijk elk snoepje al veel of teveel in jouw ogen.
Ik moet zeggen dat ik op weinig verjaardagen kom waar er schalen vol snoep staan trouwens, jij dus wel? Dat vind ik eigenlijk al helemaal een slechte zaak, schalen vol snoep.
Ik heb nergens gezegd dat mijn kinderen nooit snoepen hoor. Heb al uitgelegd dat ze een trommel hebben waar ze 1 keer iets uit mogen kiezen. Alleen een zakje smoeltjes daar doen ze hier 2x mee. Als ze dat kiezeb krijgen ze er 3of 4 uit ofzo. En dus niet s ochtends naar school een heel zakje of pakje liga ( want ook daar wordt er dan s middags 1 uitgehaald) en dan s middags nog een snoepje.
Ik weet niet waar je nu over valt, maar volgens mij krijgen ze dan even veel? Of val je nu echt over die 4 smoeltjes extra in de week?
Hier moeten ze overigens vragen of ze iets uit de schaal of van het bord mogen pakken bij een verjaardag. De oudste is totaal niet van de kaas en worst en pakt liever een plakje komkommer. De middelste eet graag alle kaas en worst op (tja, ik eet soms ook liever een hele zak chips dan een bakje ) maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook mag. Als ik zeg dat ze genoeg gesnoept hebben is het ook klaar en zeuren ze ook niet verder. Ook iets wat prima uit te leggen is als je er vroeg mee begint. Op de verjaardag van mijn nichtje was een meisje die constant met haar vingers in de schaal spekjes zat (heul veel kinderen waren er). Ze stond letterlijk over te geven in de gang. Zij krijgt thuis helemaal geen snoepjes. Echt helemaal niet. En als papa en mama niet opletten eet ze zich beroerd. Wel weer een ander uiterste. Maar waar je ook voor kiest, het begint in mijn ogen bij opvoeding.
Jij leest niet goed hoor. Jij zegt net dat ze s ochtends die koeken mee naar school ktijgt en s middags snoep. Hier dus alleen s middags wat en dan geen zakje of pakje maar een paar. Nu heb ik dyscalculie maar volgens is het dan 4 smoeltjes per dag...dus 20-28per week en 1of 2 snoepjes per dag extra dus 7-14 per week....als je dan toch flauw wil doen.
Je moet niet overal maar klakkeloos vanuit gaan, zeker niet op een forum, als je je oordeel wilt geven. Ik ga er verder niet meer op in, maar mijn kind krijgt smiddags fruit. Die van jou smorgens. Dus?
Iedereen doet het toch op een zo goed mogelijke manier en iedereen heeft op zijn eigen manier het beste met zijn kind voor. Ik ben bijvoorbeeld heel streng in lichaamsbeweging en als ik vergelijk met jou minder streng in voeding en drinken. Terwijl ik in mijn vrienden groep juist weer de zeur ben omdat mijn zoon absoluut geen wicky mag drinken ook niet als we ergens op visite zijn. Hier moet minimaal 3x per week worden gesport en mag niet binnen worden gespeeld als het buiten droog is. Een kind hoort in mijn ogen actief bezig te zijn en niet achter de tv te hangen of computerspelletjes te spelen de hele dag. En zo heeft iedereen zijn eigen opvatting over opvoeden
woow, ik heb alle berichten in dit topic gelezen en ik moet zeggen dat ik het echt shocking vind om te lezen hoe ouders erover denken, zelfs nadat dit soort cijfers bekent zijn geworden. wijzelf zijn al langer bewust met voeding bezig maar de laatste 3,5 jaar (sinds onze zoon is geboren) en ik blijf me ook continu verdiepen in voeding. wat mij het meeste verbaasd is dat mensen het alleen maar hebben over overgewicht. maar suiker doet zoveel meer!!! denk aan diabetes, tandbederf en wat ik een hele belangrijke vind: geraffineerde suiker onttrek heel veel vitaminen en mineralen aan het lichaam. ik zou zeggen Google gewoon eens een beetje om er wat over te lezen.... (moet niet natuurlijk) mochten er moeders zijn die het leuk vinden om over gezonde voeding te kletsen, stuur gerust een PB! 😄
En weet je dat ik dit soort excuses alleen maar hoor van ouders die iets op een of andere manier willen goed praten? Ik krijg al bijna 7jaar waarschuwingen dat onze kinderen blijkbaar elders zich helemaal misselijk zouden eten aan snoep. Die dag moet echter nog steeds komen, want ze zijn thuis niet gewend aan snoep, worden niet beloond met zoetigheid EN talen er absoluut niet aan. Ze vinden het absoluut geen traktatie maar vooral veel te zoet of veel te plakkerig. Thuis ligt bij ons gewoon alles binnen handbereik, ik 'geef' geen tussendoortjes, en behalve af en toe een dorakoekje blijft alles meestal gewoon liggen. Schooltractaties worden op school in de tas gestopt, verdwijnen thuis in de trommel en worden doorgaans door dezelfde kinderen opgegeten die ze uitgedeeld hebben, als ze bij ons komen spelen.
Ik weet niet hoe jij het leest, maar ik lees nergens een smoesje of excuus? Je gaat nu zelf in het verweer en heb daardoor het idee dat je je toch aangesproken voelt
Ik ken dat soort kinderen dus ook... Die zich op feestdagen helemaal volvreten tot kotsen aan toe e.d. dus ja het bestaat wel. Dan heeft het verder te maken met karakter/voorkeur voor zoet eten denk ik.
natuurlijk zijn er kinderen die zich tot kotsend toe vol eten. Dat geloof ik direct. Maar ik ben het met Amdaa eens dat dit niks te maken heeft met of die kinderen thuis veel mogen of niet. Ik snap wat zij bedoeld, want de ouders die dat als reden geven zij vaak degenen die hun kinderen lekker laten snoepen thuis en niet zo opletten. Dus een excuus van: ik doe maar niet moeilijk over snoep want anders vreten ze zich vol op een feestje.
Ik snap wel wat Loesje bedoeld. Beetje hetzelfde als pubers die krampachtig nooit mogen drinken of roken en dan op hun 18e ineens compleet losgaan in tegenstelling tot de kinderen die op een normale manier met drank en sigaretten hebben om leren gaan. Maar als een kind thuis geen behoefte heeft aan snoep dan zal dat op een feestje natuurlijk ook niet ineens zo zijn
De juf van Aiden zou dan gewoon tegen hem zeggen dat hij dat maar weer in zijn trommeltje moest doen. Hij zou het niet op mogen eten. Hier is het verboden om snoep, koek/schoolkoekjes of chips mee te geven. Ook traktaties dienen gezond te zijn. Toen Aiden net op school zat, maakte ik de fout om eens een plakje cake op zijn boterham te doen. Mooi dat hij dat niet op mocht eten. Hij kreeg het weer mee naar huis. Ik vind het ergens wel goed dat onze school gezond eten promoot. Er zijn volgens onderzoeken steeds meer kinderen met overgewicht. Ik vind dat fabrikanten zich ook wel eens achter de oren mogen krabben. Waarom zit er bijvoorbeeld zoveel suiker in yoghurtdrank? Waar is dat voor nodig? En als er geen suiker in zit, wordt het volgemikt met zoetstof wat ook weer niet zo gezond is. Maar goed. Als je veel fruit eet, heb je weer te maken met fruitsuikers! Is dat wel heel gezond dan? Soms is het best lastig.
Die zijn er heus wel hoor, maar kinderen moeten eerst aanleren dat zoetigheid onder 'lekkers' valt, en vervolgens daar een vertekende relatie mee ontwikkelen om dit gedrag te laten zien. Ik vind het ook verkeerd om kinderen eerst aan te leren om te verlangen naar snoep en dit vervolgens te verbieden. Als je snoep nooit als lekker, speciaal, beloning, tractaties, toetje of wat dan ook heb aangeleerd/beleefd word je er ook niet door aangetrokken. Het speelt dan geen enkele rol in je leven. En ik ken overigens vrij weinig kinderen die überhaupt zo gefocust zijn op eten, vooral tijdens feestjes oid. Meestal is het een kunst om ze überhaupt aan tafel te krijgen als het eenmaal etenstijd is op een feest, laat staan dat ze voor die tijd iets in hun mond willen stoppen.
Mijn broertje zit toevallig op een sportopleiding. Het middelbare onderwijs hoor, maar die school zit dus stampesvol met leerlingen die bijna de hele week actief bezig zijn met sporten. Wat wordt er daar geserveerd? LIGHT-PRODUCTEN! En dan in alle vormen en maten. Cola Light, Fanta Light, Optimel etc. etc. Barstensvol met aspartaam en nou niet echt een gezonde basis voor een lichaam in de groei wat ook nog eens bovengemiddeld actief is. In zo een geval zou het wel fijn zijn als een school zichzelf durft in te lezen wat goede voeding is, want op deze manier slaan ze alsnog de plank volledig mis. Overgewicht vind ik dan ook geen toereikende reden om ouders voor te lichten over gezonde voeding. Het moet er gewoon om gaan dat kinderen bepaalde voedingsstoffen nodig hebben om goed te kunnen groeien en als je bij wijze van spreken, elke dag een plak cake mee naar school geeft als lunch. Dan loop je vanzelfsprekend wat mis.