Fooi geven (of niet)

Discussie in 'De lounge' gestart door DQueen, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wat ik trouwens niet zal doen is uiteten gaan met kortingsbonnen of spaarboekjes.
    Via kortingssites kaartjes kopen voor en pretparkt doe ik wel, dat vind ik dan toch anders dan als je naar een restaurant gaat met je spaarboekje van de AH ofzo.

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mee eens!

3. DQueen

DQueen Niet meer actief

en toch ondanks dat het niet gebruikelijk is doen wel meer mensen dat. Mijn vader had vroeger 3 winkels geen horeca ofzo en elk jaar als ze zomervakantie begon kreeg ik de fooienpotten (bij elkaar altijd wel ruim 1500 gulden) dus er zijn/waren genoeg mensen die ook in een winkel fooi geven.

4. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik vind geen fooi geven trouwens niet gierig en ben het ermee eens (hierboven vaker genoemd) dat als de bediening slecht is of het eten niet goed was dat ik dan geen fooi geef.

5. DQueen

DQueen Niet meer actief

Nog nooit gedaan uit eten met spaarboekje maar als dat voor iemand net het verschil maakt tussen wel of niet uit eten kunnen vind ik dat niet gek.

Ik doe ook elk jaar via je AH sparen voor efteling kaarten. Heb er alweer 8 liggen voor aankomend seizoen, scheelt toch 80 euro.

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja ik zeg ook dat ik dat niet zou doen. Als een ander dat wel doet moet diegene dat zelf weten. Maar bij een restaurant zou ik me wel schamen eerlijk gezegd.
    Uitjes met korting doe ik wel. Zo heb ik kaartjes voor duinrell incl tikibad voor €15 gekocht.

DQueen vindt dit leuk.
  7. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

In Nederland absoluut niet. Fooi zit gewoon bij het salaris inbegrepen.
    Ik krijg in de zorg ook geen fooi. Mag sowieso niets aannemen.

In buitenland werkt het soms anders. Dan wel.

8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.810
    9.317
    113
    Gelderland
    Precies dit!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.981
    113
    Nee wij hebben laatst ergens gegeten waar de bediening echt gewoon prut was. Dan geef ik geen fooi, maar dan moet het echt wel heel slecht zijn, want dat was de eerste keer in 10 jaar ofzo.

DQueen vindt dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.981
    113
    Wij hebben ook van die spaarboekjes. We gaan daar ook altijd van uit eten of een dagje weg. Nou ja, we leveren ze in bij de supermarkt en gaan dan van het geld wat leuks doen. Niet omdat het anders niet kan, maar omdat ik dat leuker vind dan het aan boodschappen gelijk uitgeven (al komt het natuurlijk uiteindelijk allemaal uit hetzelfde potje).

DQueen en Strandbal vinden dit leuk.
  11. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat zijn die blauwe zegels zeker? Die zijn heel handig!
    Maar je hebt ook weleens acties dat je zegels kan sparen voor een 2e gratis 3 gangen diner ofzo. Dan zou IK me wel schamen.

12. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik geef ook geen fooi als ik pizza bestel, op thuisbezorgt staat dat het binnen 1 uur er is en het komt pas na 1,5 uur.

13. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik doe aan kooppunten bij de supermarkt om te sparen voor euro disney volgend jaar. Niet dat we het niet kunnen missen zonder die kooppunten maar ik vind het gewoon leuk dat ik op deze manier een midweekje weg bij elkaar spaar zonder dat ik er iets van merk. Ben augustus 2018 begonnen en heb al bijna €600 gespaart. Als ik tot april 2020 zo door ga (willen rond dochter haar 4e verjaardag gaan) dan hebben we 5 dagen in het Disney hotel bij elkaar en met een beetje mazzel ook nog het eten en drinken daar.

suus1983 vindt dit leuk.
  14. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik geef zelden fooi en al helemaal niet standaard.

Ik ben van mening dat je in nl genoeg betaald krijgt en niet van je fooi hoeft te leven (wat in andere landen wel zo is) en daarom doe ik het niet.

Als ik heel goed geholpen wordt én het eten is lekker, dan wil ik wel afronden. Maar absoluut geen 10 euro of meer.

15. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Waarom schaam je je daar dan voor?
    Zij krijgen hun geld toch wel?

We hebben ook wel eens gegeten met een deal actie maar we kregen toen een speciale tafel naast de wc's en een speciale menu kaart waar bijna niets op stond.
    Dat doen we dus niet meer.

16. Oona

Oona Actief lid

2 jul 2018
    436
    518
    93
    Waarom? En waarom schaam je je niet voor kortingsbonnen van een pretpark oid? Ik zie het verschil niet.

17. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik zou me wel schamen om een bon uit te pluizen op wie wat heeft gegeten en gedronken aan tafel en na te rekenen met telefoon om zo tot de cent te verdelen onder het gezelschap maar om een diner met zegelboekje te betalen heb ik totaal gaan schaamte. Het is gewoon een geldig betaalmiddel op dat moment net als cash of een pinpas.

18. DQueen

DQueen Niet meer actief

Ik heb een stuk of 10 van die volle boekjes liggen voor een 2e diner of 2e high tea gratis maar als ik dit zo lees kan ik die beter gewoon laten liggen dus. :roflmao:

19. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

Ja daarom. Ik hoef er toch niet persee een goede reden voor te hebben. Zo heeft een ander ook dingen die ik misschien raar vind of gewoon niet begrijp.
    En ja ik vind dat wel een verschil, want die toegangskaarten koop je al van tevoren waardoor je je entreebewijs al hebt.

20. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.186
    823
    113
    Wij ronden vaak af naar boven in een restaurant. Nog nooit eten laten bezorgen maar ook dan zal ik het denk ik af laten ronden.

Het liefst zou ik in een kledingwinkel een fooi willen geven aan de mensen die de kleding hebben gemaakt.
    Stel dat je er zelf voor zou kunnen kiezen om voor elk kledingstuk een euro meer te kunnen geven dat dan direct naar de fabrieksarbeiders gaat die het hebben gemaakt, dat zou geweldig zijn!

Deel Deze Pagina