Maar daar kiezen ze toch zelf voor? Als ik vind dat een baan te weinig verdient dan zou ik die baan niet nemen. Is er niks anders op de banenmarkt, dan zou ik er genoegen mee nemen en dan voor ogen hebben dat dit tijdelijk is totdat ik iets beters heb gevonden
Ik ben trouwens totaal niet consequent, want als we uiteten gaan geven we altijd fooi. En als we echt goed gegeten hebben en in de watten gelegd zijn geven we ook zeer dikke fooi. Maar dat is gevoelsmatig een verschil omdat we dan op onze wenken bediend worden. Eten bezorgd krijgen, voelt weer meer als een postpakketje. Je moet het tenslotte nog uitpakken ook. Misschien niet helemaal logisch, maar zo doen wij het en daar voelen we ons prima bij.
Ik ben zelf bezorger geweest een tijdje. Het was mijn bijbaantje. En daar waar ik gewerkt heb, kregen wij de bezorgkosten er echt niet bij hoor. Die zijn vooral bedoeld omdat er dan toch weer een scooter/auto moet komen om de bezorgingen mee te doen. Die scooter/auto verbruikt brandstof, moet verzekerd worden en heeft daarnaast ook onderhoud nodig. Dus dan vind ik het niet zo vreemd dat er bezorgkosten gerekend worden. Een andere manier namelijk is om het door te voeren in de prijzen van het eten zelf. Maar dan zijn het niet alleen de mensen die laten bezorgen die daarvoor opdraaien. Als bezorger zijnde kon ik de fooien overigens wel waarderen. Vooral op dagen met slecht weer. Maar dan waren de fooien ook duidelijk hoger. Vergeet ook niet dat de bezorger met slecht weer zich wel helemaal nat laat regenen/laat bevriezen. Als ze op de scooter zijn dan natuurlijk. Vooral omdat je niet aan de lopende band aan het rijden bent. Je bent ook wel eens binnen als er geen bestelling is. En dan moet je binnen ook dingen doen. Dus je echt op het buiten zijn kleden heeft dan ook geen zin. Want dan drijf je binnen weer weg van het zweet. En die fooien maakten dat dan allemaal toch net iets makkelijker vol te houden. Geef ik zelf altijd fooi? Nee, dat eigenlijk niet eens. Mede ook door het online kunnen betalen en het feit dat ik vaak geen kleingeld in huis heb. Maar ik laat de fooi dus niet zitten vanwege de bezorgkosten.
Fooi? Nee in Nederland niet. Niet bij bezorgen en niet uit eten. Maar dan niet om de reden die jij geeft omdat ze al bezorgkosten rekenen. Gewoon omdat ik vind dat het salaris al voldoende is.
Wij geven vaak wel fooi, tenminste in restaurants enzo. Bezorgen is hier altijd zinder bezorgkosten en als we kleingeld in huis hebben, krijgen ze wel wat. Maar moet zeggen dat er soms net een dankjewel vanaf kan. Door die enorme blijk van dankbaarheid ben ik soms wel geneigd om geen fooi meer te geven. In restaurants ligt het er wel aan hoe het eten en de service is. Als het slecht of matig is kunnen ze ernaar fluiten. Als deze goed is, geven we zeker wel wat!
Meningen zijn verdeeld dus! Helemaal goed hoor. Blijf bij mijn standpunt. Was gewoon benieuwd hoe jullie er in staan. Er werd ook een comment gegeven over meer geven met slecht weer; dat doe ik dan wel weer altijd. Omdat ik geen zin heb om met slecht weer de deur uit te gaan, toon ik wel mijn dankbaarheid met fooi voor de gene die wel door weer en wind mijn eten brengt
Nee ik geef in Nederland nooit fooi. Hier verdiend iedereen een 'normaal' salaris wat niet afhankelijk van fooien is. Waarom zou je in een restaurant wel een fooi geven en ergens anders niet?
Ik zat laatst te twijfelen bij het bezorgen van de boodschappen. Dat bestel ik elke week nu, dus loopt wel op als ik elke week geef. Van de week had ik 6 kratten bier en heel veel boodschappen, toen wel gegeven, die jongen was echt heel blij terwijl ik niet eens 2 euro in huis had. Ik was toch blij dat ik nog iets had. Verder geef ik altijd aan bezorgers en in restaurants met goed eten en goede service. Maar ik werk zelf ook in een restaurant, ik zie het toch wel als blijk van waardering van dat ik mensen echt een leuke avond uit heb bezorgd.
Nee wij geven zelden fooi. Met eten bezorgen moet je inderdaad vaak bezorgkosten betalen en ik betaal online al. Met uit eten ook zelden. Maar op 1 plek waar we regelmatig fooi geven. Een taverne met een superleuke speeltuin en perfecte bediening. Die man ziet alles. Komt altijd op het juiste moment bij je, dus niet als je net je laatste slok aan het drinken bent en ook niet te laat maar echt altijd op het juiste moment. En supervriendelijk maar ook niet van dat gemaakte vriendelijk, echt oprecht. En leuke locatie met geweldige speeltuin. Dat alles samen vind ik dan wel een kleine fooi waard.
Nee, ik geef de postnl bezorger die mijn H&M pakketjes komt leveren ook niet elke keer een fooi. Het js gewoon iets wat bij de service hoort en als ik er dan voor kies om eten te bestellen, wat vaak 3x zo duur is als dat ik het zelf maak, ga ik niet nog extra fooi geven. Ga ik uit eten en word ik de hele avond bediend en hangt er een leuke sfeer waardoor ik het gevoel heb dat ik echt een avondje uit ben dan geef ik wel een fooi.
Ik heb nog nooit eten laten bezorgen, maar zou er ook niet bij stilstaan om fooi te geven. Misschien ben ik een gierige Hollander, maar geef niet zoveel fooi.
Bij de nachtegaal in Meerssen. Nu enkele keren geweest en altijd perfecte bediening. Vorig jaar ontdekt.