Smaad op social media

Discussie in 'De lounge' gestart door Lilium, 3 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilium

Lilium Niet meer actief

Hi all,

Op social media staat een bericht met een grove beschuldiging betreffende mij, geplaatst door iemand die een hekel aan me heeft.

Heeft één van jullie ervaring met het aangifte doen van smaad?
    Google zegt wel iets, maar ik wil graag uit de praktijk weten wat een aangite/klacht zal uithalen. Hoe groot is de kans dat het OM hier wat mee doet en wat zijn de gevolgen hier van voor de 'dader'?

Thanks!

2. louan

louan Niet meer actief

Pittig en klote zeg! Je zult je wel machteloos voelen. Heb er helaas geen verstand van. Hopelijk wordt het bericht snel verwijderd.

3. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Zo, da's niet fijn zeg. Kun je de betreffende site niet benaderen? M.i. kun je met de nieuwe privacywetgeving echt wel eisen dat e.e.a. Verwijderd wordt.

4. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Printscreen maken van de beschuldiging, een reactie erbij plaatsen dat je niet gediend bent van deze onterechte beschuldigingen en dat je voornemens bent hier stappen tegen te ondernemen. Printscreens maken van eventuele verdere reacties. Overigens kun je er alleen iets mee wanneer je met naam genoemd staat of uit de omschrijving voor andere duidelijk is dat jij ermee bedoeld wordt.

5. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik vrees dat als je naar het OM gaat, je niet heel veel verder komt, helaas. Smaad wordt bijna altijd weggepoetst door de vrijheid van meningsuiting. Heb er helaas ervaring mee.

Neemt niet weg dat het heel vervelend is voor je! Kun je de betreffende site benaderen en vragen of ze dat bericht willen verwijderen?

6. Lilium

Lilium Niet meer actief

Dank voor jullie reacties.
    I.v.m. herkenbaarheid houdt ik het wat vaag. Het betreft een bekende, die inmiddels via onze contactpersoon gewaarschuwd is om het weg te halen. Tot op heden is hier nog geen gehoor aan gegeven.

Helaas kan ik er niet op reageren, maar anders had ik dat toch niet gedaan. Dat lokt alleen maar uit. Ik kan de reactie wel melden, maar als hij al wordt verwijderd, heeft die persoon er niks van geleerd en gebeurd het gewoon weer. (Voor de zoveelste keer).
    Ik wil het nu graag wat serieuzer aanpakken.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Verzamel bewijs en doe aangifte. Heb je ook nog bewijs van vorige keren dat er smaad is gepleegd? Dan zou ik dat bij de aangifte erbij voegen. Sowieso nu bewijs verzamelen, ook als je toch besluit nu (nog) geen aangifte te doen. Wellicht besluit je hier later toch toe en dat is het goed als je kunt aantonen dat het al vaker is gebeurd.
    Ook het bewijs dat de smaadpleger is gewaarschuwd het weg te halen, zou ik zeker bewaren.

Deel Deze Pagina