Ik vind het helemaal niks...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door beauty2012, 15 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Hoi meiden,

Ik ben 2 weken geleden bevallen en wilde deze keer bv gaan geven.
    Ik heb nooit echt warme gevoelens gehad bij bv, vond mezelf er bij mijn eerste kindje ook al geen type voor, maar ik wilde me er nu toch voor zetten om mijn kindje het beste mee te geven.
    De eerste week kreeg ik al last van kloven, maar goed.. tanden op elkaar en doorzetten.
    Mijn linkerborst doet nu nog steeds bij elke voeding pijn maar het gaat al beter. Ons zoontje groeit goed, dus ook daar geen onzekerheid over.

Maar nu komt het... Ik vind het hele bv geven helemaal niks:)
    Voel me een beetje depressief en heb het gevoel nergens aan toe te komen.
    Ik voel me totaal niet mezelf. Alles draait om de bv.
    Natuurlijk zijn die eerste weken pittig, had ook niet verwacht dat het makkelijk zou zijn, maar ik vind het echt loodzwaar.
    Hij drinkt heel veel en vooral 's avonds wil hij continu drinken.
    Ik lek regelmatig door in mijn shirt en durf niet in het openbaar te voeden.

Diep vanbinnen zou ik graag overstappen naar fv. Bij de 1e ook fv gegeven vanaf het begin en daar voelde ik me toen veel rustiger onder. Eerlijk gezegd pakte ik vandaag al de fles erbij en stopte ik met bv.
    Toch knaagt het aan me dat ons zoontje zo goed al drinkt aan de borst dus wat dat betreft mag ik niet klagen. Ook ben ik bang voor de reactie van anderen.
    Bij onze 1e ook veel kritiek gekregen omdat ik geen bv probeerde bij haar.
    Zucht.. ik kan af en toe wel janken omdat ik het gewoon niet weet wat ik hiermee moet.

Iedereen zegt dat het makkelijker word na een paar weken/maanden en dat geloof ik ook wel... maar wil ik wel zo lang nog bezig zijn?
    Het voelt heel slecht dat ik het zeg... maar ik vind het gewoon helemaal niks:)

Herkend iemand dit? ik weet niet met wie ik dit nog meer kan bespreken.

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Meid, mijn motto is; a happy mommy is a happy baby!! Als jij je gelukkiger voelt bij fv, then go for it. Ik heb bv ook als zeer intensief ervaren. Bij de eerste heb ik het 1,5 week volgehouden inclusief kolven erbij. De tweede keer ook weer begonnen maar na dag 2 wist ik al, dit is het niet voor mij! Alle respect voor moeders die dit maanden doen, maar ik was gelukkiger met fv geven en daardoor een gelukkigere moeder voor mijn kinderen. Kritiek wat je eventueel krijgt moet je vooral naast je neerleggen. Doen waar jij je het lekkerst bij voelt!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 15 jul 2015
    Laatst bewerkt: 15 jul 2015
    Je hebt je bericht ook op het flesforum geplaatst..
    Ben je op zoek naar pro bv/pro kv reacties? :)

Ja, het begin kan lastig zijn
    Ja, het is intensief
    Ja, het vergt veel van je lijf
    Ja, je kindje clustert in de avonduren
    Ja, met 2 weken is het logisch dat je nergens aan toe komt,
    dat moet je ook niet willen
    Ja, het blijft niet zo
    Ja, het is de beste voeding voor je kindje
    Ja, als alles lekker loopt is het echt su-per makkelijk.

Maar om in die makkelijke fase te komen, moet je eerst wat lastige weken door.
    Wil je dat niet? Dan stap je over. Jammer dat je dan niet ervaart hoe
    borstvoeding geven écht kan zijn. Maar dat is écht een keuze.
    Je hoeft je niet te verantwoorden, als jij het niet kan/wil, dan niet.

Bij twijfel? Geen lange termijn plannen maken. Elke dag is er 1 :)

4. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    #4 allanieew, 15 jul 2015
    Laatst bewerkt: 15 jul 2015
    ik heb twee zoons en allebei hebben ze borstvoeding gehad of krijgen ze nog borstvoeding. (de oudste heb ik een jaar gevoed) maar die eerste weken met mijn eerste zoontje vond ik ook verschrikkelijk. Ik was moe onzeker alles deed pijn en er zijn heel wat momenten geweest dat ik dacht:" oh nee niet weer." En bij de tweede had ik dat weer en dat had ik niet verwacht, nogal een tegenvaller voor me. Bij de eerste dacht ik: ik doe het iig 3 maanden en toen die voorbij waren dacht ik: een half jaar en toen dat voorbij was ging ik voor een jaar (helaas ging het bij 9 maanden mis waardoor ik 3 maanden nog heb gekolft)

Bij de tweede was de instelling al anders, nl ik heb nr 1 een jaar gevoed dat gun ik nr 2 ook. resultaat veel tegenvallers in het begin veel huilbuien, en heeeeeel veel onzekerheid en dat zeker de eerste 3 maanden. Nu loopt het allemaal lekker en is mijn mannetje al 7 maanden en drinkt nog steeds bij me, hij doet er meestal 6 minuten over en dat vind ik wel praktisch en ik hoef nooit te bedenken wat ik allemaal mee moet nemen. gewoon wij tween is genoeg, maar oooh die eerste maanden zou ik het liefst overgeslagen hebben.

je kunt alleen goed voor een ander zorgen als je goed voor jezelf zorgt en als je het borstvoeden niet trekt dan is er echt geen borstvoedingsmaffia die verplicht dat je door moet gaan.
    Deze eerste 2 weken heeft je kindje toch maar mooi binnen en dat zijn echt de belangrijkste slokken de rest is mooi meegenomen, maar niet essentieel er zijn er al zo veel groot geworden op flesvoeding dat lukt die van jou ook, als jij dat wil......

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Je kindje heeft de eerste weken in ieder geval borstvoeding gehad, daarmee heb je toch een belangrijke basis meegegeven.

Het wordt inderdaad beter na een tijd, maar dat kan nog wel een paar weken duren. Ik herken wel het gevoel dat het zwaar is in het begin, maar ik ben er met een andere insteek aan begonnen. Ik wilde heel graag borstvoeding geven, het leek me prachtig om mijn kindje zelf te kunnen voeden. Toch heb ik ook van vermoeidheid huilend op de bank gezeten omdat ik niets anders kon doen en de melk en poep me om de oren vloog. Ik ben achteraf blij dat ik heb doorgezet.

Maar jij bent er aan begonnen tegen heug en meug, en durft nu niet te stoppen vanwege de mogelijke reacties van andere mensen. Maar het is jouw leven, en niet dat van hen. Jij moet de keus maken. Daarbij zul je de afweging moeten maken wat voor jou zwaarder weegt. Ik snap dat het best lastig is om te stoppen als de borstvoeding eigenlijk goed loopt. De keuze voor kunstvoeding maakt je geen slechte moeder. Jij bent de enige die weet of je dit nog een paar weken zo vol kunt houden.

6. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Helemaal eens met Cammy.
    ik heb het bij beide kinderen ook geprobeerd.
    Mijn oudste snapte niks van die borst (met 37 weken geboren, kwam niet aan van mijn afgekolfde bv, ze kon niet zelf drinken ad borst). Na 2 wkn kolven ben ik overgestapt naar fv en wat een rust!! Dochter heeft t er prima op gedaan.
    Nu met zoonlief(1 mnd oud), weer geprobeerd met bv. Hij deed het tegenovergestelde, zoog mij helemaal kapot, mijn tepels vielen er bijna af. Maar ook hij kwam niet aan van mijn bv. Ook nog tussendoor gekolfd omdat ik hem door de pijn en kloven niet kon aanleggen. Nu eerder besloten om over te gaan naar fv. Wederom is de rust teruggekeerd. Zoon is ook een stuk rustiger, hij is nu voldaan na een fles. Slaapt nu ook goed.

Ik heb dus ook geen goede ervaringen met bv maar het lijkt idd of je dit nooit mag zeggen.
    Bv is per definitie altijd goed is het credo. In mijn geval dus niet. .. Mijn huisarts(hij kwam op huisbezoek om zijn nieuwe patient te bewonderen) stond achter mijn keuze. Hij vertelde me dat hij ook vrouwen tegenkomt die perse de bv willen doorzetten ook al komt het kind niet aan en dus een ondervoed kind krijgen die uiteindelijk opgenomen moet worden om op krachten te komen. .. die verhalen hoor je dus nooit, maar dat terzijde.

Na de switch naar fv is het een stuk vrediger ook voor mijzelf, wat een stress heb ik ervaren bij beide kinderen door die bv. Ik vind bv geven ook niets voor mij. Veel gedoe (was er ook 24/7 mee bezig) en pijn in mijn geval. Ooh de pijn :( Dus ja veel herkenning in je verhaal.:)

7. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Oh en wat anderen roepen, niks van aan trekken. Heb ik ook niet gedaan. Hoewel ik in mijn omgeving geen kritiek heb gekregen, dat hadden ze ook niet hoeven proberen haha. Ik kreeg juist ook ineens veel verhalen te horen waar de bv ook geen succes was of niet voor hen was. Dat ik dacht. .. en dat vertel je me nu pas, jaren later.

8. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Eens met Cammy!
    Ik heb zelf maar 4 dagen bv gegeven het moest echt uit mijn tenen komen.
    Alles deed zeer, vol met kloven, voelde me totaal niet happy dus toen was de beslissing zo genomen.
    En met flesvoeding voelde ik zo een "last" van me schouders glijden dat mocht ik ooit nog een 2 de krijgen dan gaan we meteen flesvoeding geven.
    Het commentaar moet je naast je neer leggen want het is jouw keuze!
    Hoevaak heb ik wel niet gehoord jeetje maar 4 dagen bv dan heb je het nog geen eens echt geprobeerd! Mijn kindje mijn keuzes!

9. Fefe

Fefe Actief lid

8 mei 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL

Helemaal mee eens!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Heb je dit gevoel dagelijks of alleen vandaag?
    Komt het gevoel door (over)vermoeid?

Ergens heb je niet zonder reden bedacht dat je nu wel bv wil geven. Is dat echt jouw keuze of de keuze van je omgeving?

Denk goed en rustig na. Liefst ook wat langer. Maak een keuze waar je (nu) achter staat en ga ervoor, wat je keuze ook is.

Een moeder die bv geeft is niet per definitie een betere moeder of een moeder die het beste wil. Zoals eerder gezegd; een gelukkigere moeder is een betere moeder.

Succes!

11. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ik vond mezelf ook helemaal geen type voor bv, maar vond wel dat ik het moest proberen. Ik heb het 2 dagen volgehouden. Ondanks dat hij meteen goed aanhapte en het hartstikke goed snapte, waren mijn tepels al na 1 dag kapot. Elke voeding zat ik met tranen in mijn ogen en als de kraamverzorgster zei dat het weer tijd was om aan te leggen (of te kolven) riep ik uit reflex 'nee hè?!'. Op dag 3 begon mijn zoontje kristallen uit te plassen, oftewel; hij kreeg niks binnen. Toen moest ik wel over op fv, maar zodra ik dat eerste flesje gaf was ik verkocht. Dit was wel wat bij mij paste. Er viel een last van mijn schouders en ik heb sindsdien nooit meer getwijfeld of me schuldig gevoeld. Het is al eerder genoemd: a happy mom is a happy baby. Dat is, vind ik, het belangrijkste. Ik kon weer genieten van mijn kindje voeden. En wat anderen daar eventueel van kunnen vinden... tja, lekker boeiend! Heb volgens mij weinig tot geen kritiek gehad,maar hoeven ze bij mij ook niet mee aan te komen: ik voed mijn kind met liefde, en of dat nou borst of fles is, is totaal niet relevant! ;) dus meid, doe wat voor jou het beste voelt!

12. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik vond mezelf ook geen type voor bv dus ik heb het ook niet geprobeerd. Is me prima bevallen en de kleine meid is super gegroeid dus er niets mis met fv.
    Wat anderen ervan vinden boeit me echt niet.

Lekker over gaan op fv als je je daar beter bij voelt! Dat geeft je dan veel meer ritme en rust.

13. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze zoon is nu 8 wkn en ik vond de eerste weken ook echt 3x niks. Tepelkloven en continu bezig zijn met voeden. Met een meisje van bijna 4 en een man die ik ook mijn aandacht en tijd wil geven, was dit iets waar ik bijna depressief van werd. Besloten om af te bouwen en zat op 50/50 bv en kv. Dit gaf me de rust die ik nodig had. Inmiddels zit ik op 7 tot 8 voedingen per dag en daarvan zijn er 3 kv. Geef dus nu vaker de borst dan de fles en inmidels kan ik wel van die momenten met onze zoon genieten. Of ik helemaal zal afstappen van de kv weet ik nog niet, maar bv is absoluut makkelijk nu.

Sterkte met de komende tijd, het is soms echt niet leuk weet ik uit ervaring, maar het wordt echt beter (dat ik dat zeg kon ik een paar weken terug niet bedenken). Ook de keuze voor kv is prima, een leuke en relaxtere mama is veel waard!

14. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik heb PRECIES hetzelfde gehad als jij! Ik had het kunnen schrijven :)
    Ben met 2 weken een kolf gaan halen en ben voedingen gaan kolven zodat papa ook eens een fles kon geven. Na 3 weken ben ik langzaam steeds een BV gaan vervangen door KV en met 6 weken was ik afgebouwd. (Toen alleen nog een weekje als troost gegeven) inmiddels nu 3 weken geen BV meer en het voelt heerlijk! Mijn meisje groeit nog steeds super en heb geen vervelende reacties gehad. Ook voel ik me niet schuldig (waar ik wel bang voor was) bijkomend voordeel is dat ze meteen regelmaat kreeg in de voedingen (ik ging van 12x BV op een dag naar 6 flessen!) en daarnaast is ze 3 dagen na de overstap gaan doorslapen. Wat een verademing! Zit nu echt veel beter in m'n vel. En een blije mama is ook belangrijk.

15. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Je bent twee weken geleden bevallen.
    Ik weet nog goed dat dat ook echt het moment is waarop je echt echt echt moe bent.
    De adrealine is uit je lijf, je hormonen veranderen, twee weken weinig slaap begint zn tol te eisen, en vaak is de partner dan weer aan het werk.

Maar vraag je ook eens af: waar zou het om draaien als je flesvoeding zou geven? Juist: voeden, verschonen en slapen.
    Dan komt flesjes maken en flesjes schoonmaker er nog bij.

Tuurlijk kom je nergens aan toe: je hebt net een kleintje gekregen, de eerste 6 weken staan nou eenmaal in het teken van voeden, verschonen en slapen. Of je nou flesvoeding geeft of borstvoeding.

Ik zou zeggen kijk het nog even aan.
    Nog even en dan komen de direct zichtbare voordelen van borstvoeing: geen flesjes maken, geen flesjes schoonmaken, drinken altijd en overal paraat.
    Maak je geen zorgen over in het openbaar voeden. Je hoeft niet open en bloot ergens te gaan zitten. Het kan heel discreet.

Die lekkende borsten tja... daar had ik ook last van.
    Ik droeg altijd van die pads in mn BH en had er een aantal in de luier tas mee en een schoon t-shirt.

Zorg vooral ook goed voor jezelf. Drink veel en eet gezond, pak je rust. Accepteer dat je deze weken weinig anders doet dan voor je kleine zorgen. Dat geeft niet!

16. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Toen mijn zoontje 2.5 week was héb ik een dergelijk topic geopend :)
    http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/559608-wordt-leuk.html
    En nu? Hij is 6 maanden en krijgt nog steeds volledig bv :). De pijn is 100% weg. Zijn onrust niet altijd. De nachten zijn meestal ook nog gebroken, hoewel wel veel minder heftig dan toen.
    Maar hij groeit super, ik heb genoeg melk voor hem, en inmiddels weet ik gewoon niet meer beter dan dit!
    Volg je gevoel, er is ook niks mis met fv. Maar mocht je wel besluiten bv te willen blijven geven, weet dan dat het écht beter wordt!

17. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Ik heb t ook geprobeerd en na een maand gestopt. Vond t ook helemaal niks. Wat anderen daarvan vinden? Lekker laten gaan, kinderen groeien net zo goed op fv. Jammer van de antistoffen maar verder is t hetzelfde.

18. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Dat het makkelijker gaat worden heb je nu niks aan :)
    Ik vond de eerste weken/maanden echt heel pittig.. (ze huilde ook nog eens de hele dag) met 3 maanden zei iederee dat ik moest stoppen...maar ben toch doorgegaan en ben nu (9mnd, zo blij dat ik naar mezelf heb geluisterd!)
    Maar...ik stond wel 10000% procent achter mn keuze voor bv.

Maar weet je, je bent geen slechte moeder als je wel de overstap naar fv maakt...niks mis mee! Als je het doet omdat het 'moet' dan word je daar niet vrolijk van..vooral omdat het zo pittig is...
    Sterkte joh... zet m op ! ;)

19. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Tsja, tis gewoon je eigen keuze en je hoeft je echt niet te verantwoorden hoor. Blije mama is blije baby ook in mijn ogen.
    Ik vond de eerste 6 weken pittig maar kon en heb toen ook alles om voeden laten draaien. Ik wilde nl perse geen KV en had daar ook alles voor over. Maar na de regeldagen net 6 wkn (die echt loodzwaar waren met iedere 1.5u voeden, 2 dagen lang, werd t makkelijk. En ik geniet nu echt van iedere voeding (zl is 7,5 mnd). Vind t fijn dat hij geniet vd borst, tot rust komt en dat ik m kan laten groeien op mijn melk. En door het plezier hou ik de nachtvoeding en t kolven op werk vol. Maar jan me echt goed indenken dat als je er geen plezier aan beleeft bv niet leuk is. En dan kun je beter stoppen denk ik en gewoon genieten van de tijd met je ukje en lekker samen kroelen na de fles.
    Dus bedenk voor jezelf de pluspunten en kijk of die een goed genoeg gevoel geven. Zo niet heb je je best gedaan, t waardevolle colustrum gegeven en t hoe dan ook geprobeerd. Ik gun jou ook een leuke bv er wring maar nogmaals jij moet je ook goed erbij voelen

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu TS?

Deel Deze Pagina