Hallo Eigenlijk heb ik meerdere vragen. Sinds bijna 3 weken ben ik de trotse moeder van zoon Ruben. Hij doet het hartstikke goed en drinkt ook goed bij mij. Alleen het aanleggen is echt enorm pijnlijk. Afgelopen maandag ben ik daarvoor bij de huisarts geweest en heb ik Daktarin gel gekregen omdat ik wrs last heb van spruw. Die gel smeer ik trouw, maar het helpt nog niks. Het aanleggen is nog even pijnlijk. Sinds afgelopen woensdag heb ik links een borstonsteking. Daarvoor heb ik antibiotica gekregen. De pijn daarvan is al een stuk minder gelukkig. Alleen zit ik nu nog steeds met pijnlijke tepels. Het lijkt wel alsof er messen in worden gestoken als ik Ruben aanleg. Na wat flinke slokken neemt de pijn af en gaat het wel. Na de voeding voel ik steeds flinke steken in de borsten. Wat kan dat zijn? Ik weet even niet wat ik nu moet doen aan die pijnlijke tepels. Is het verstandig om te kolven om de borsten te ontzien? De huisarts zei van wel en de van de thuiszorglijn vond juist weer van niet. Doe ik nu iets verkeerd? Het aanleggen gaat volgens mij wel goed en ik voed Ruben in verschillende houdingen. Heb je tips wat ik hiermee kan? Alvast enorm bedankt! groetjes
Hallo Hippel, Allereerst gefeliciteerd met Ruben (wat een leuke naam) Sorry voor het late bericht maar ikwas wat dagen op pad. Wat je beschrijft klinkt inderdaad als spruw. Natuurlijk kan ik het via de mail niet direct zeggen maar wat je noemt past erbij. Je kunt zien of Ruben goed hapt door te kijken naar je tepel. Als hij na de voeding net zo rond is als voor de voeding en als je een overgang in zuigfrequentie ziet dan gaat het wel goed. Als het allemaal perfect zou zijn doet voeden geen pijn, ook niet een klein beetje. Daarmee komen we direct op jou situatie nu. Als je spruw hebt en je smeert al een week met daktarin dan helpt dat middel niet. Het werkt als je na 2-3 dagen echte grote verbeteringen merkt. Dat je nu ook nog een BO hebt gekregen helpt niet mee. Een AB kuur maakt dat je meer gevoelig wordt voor schimmelinfecties. Ga terug naar de huisarts en vraag een ander middel. er bestaan meerdere middelen en er zijn canida's die wel voor ene maar niet (meer) voor het andere middel gevoelig zijn. Belangrijk is dat zowel jijzelf als Ruben worden behandeld. Ook de manier van gebruik maakt uit. Hetmiddel werkt wanneer er contact is. De aanbevolen dosering (met name voor de kleine) is groot om in de voorgeschreven paar keer naar binnen te werken. Zorg dat de dosis voor 1 dag wordt verdeeld over de hele dag, elke keer na de voeding jou tepels insmeren en het mondje van Ruben, met je vinger langs al zijn mondslijmvlies. Ik mail je verdere info over spruw. De steken die je na de voeding voelt kan betekenen dat de spruw in de borst zit. Het kan dan ook zijn dat je niet reageert op de smeermiddelen en dat je een sterker middel nodig hebt wat van binnenuit werkt zeg maar. Als je het prettiger vind kan je kolven maar sommige vrouwen merken geen verschil met aanleggen. In dat geval is aanleggen beter voor de melkproductie. Verder is hygiene heel belangrijk, lees daarover meer in de bijlage die ik je zo mail. Succes, Ilse