Fopspeen bij een ouder kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Madelon84, 5 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk zelf dat het veelal gemakzucht is van de ouders. En dat het kind hoogst waarschijnlijk ook zonder die speen kan.

Mijn zoontje stopt de speen in zijn mond zodra hij het ding ziet, maar hij heeft hem meestal echt niet nodig. Ik let er dus echt op dat ik het ding alleen geef als hij hem echt graag wil en dat is dus eigenlijk vooral als hij in bed ligt of als hij heel moe is. Maar nooit als ik op stap ben eigenlijk... Dan heeft ie dat onrustige niet omdat ie afgeleid is door alles wat ie ziet. Hij krijgt hem dus al niet meer als ie in de kinderwagen zit.

Ik heb mezelf er meerdere malen op betrapt dat ik hem de speen gaf terwijl ik later dacht 'he, waarom doe ik dat nou, volgens mij heeft ie hem niet eens nodig'. Dus dan haalde ik hem er snel weer uit. Nu ben ik veel kritischer wanneer ie de speen krijgt.

2. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    merijn dat bedoel ik, als ilse nu een kik geeft en ik daar ff geen zin in heb geef ik veelste snel de speen, lekker makkelijk.:)

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wel en grappig onderwerp dit en net als bij het wel roken tijdens de zwangerschap worden hier ook de leukste dingen verzonnen om het kind wel een speen te geven (ik heb het over kinderen ouder dan 1 jaar natuurlijk)!

Spenen om het kind zoet te houden in winkels want anders moet je ze vol proppen met snoep en koek :(

Eh dochter heeft al sinds 8 mnd geen speen meer, ik vond na de vakantie dat het maar wat minder moest met dat ding. Was meteen klaar, dochter had hem echt niet meer nodig. En snoep en koek krijgt ze hooguit 1x per dag thuis. Dus niet in de wagen. En dochter houdt van shoppen! Ze kijkt gezellig in de winkels rond en vermaakt zich prima. In de buggy gaat ze ook nog maar af en toe, ze moet nog 2 worden. Ze loopt al goed mee.

Aan de ene kant worden kinderen erg klein gehouden kinderen van 3 a 4 in de buggy met een speen of een zuigfles én aan de andere kant moeten ze zo snel groot zijn. Kijk eens naar de kleding kindjes lopen erbij als volwassenen.

Ik ben dus ook anti-speen en anti-fles bij kinderen die er al veel te groot voor zijn (ouder dan 1). Maar in bed vind ik iets anders dan op straat, dat vind ik tot een jaar of 2 a 2,5 nog wel kunnen.

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ja, mooi is anders.. Maar ieder voor zich toch?

Hier een duimelotje.. Doet ze overigens alleen in bed.. Overdag doet ze het nooit, ook al is ze dood moe!

Afleren.. komt vanzelf!;)

5. Bruidje77

Bruidje77 Fanatiek lid

28 mrt 2007
    4.747
    0
    0
    heb er geen moeite mee.. ben sowieso verbaasd als ik lees hier dat het 'gek" is als je kind nog in de buggy zit met hun 3e jaar.. Ze hoeven niet gelijk groot te zijn.. komt allemaal vanzelf wel!

6. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ik vind het alleen een 'probleem' als kinderen ermee proberen te praten... lijkt me beter als ze gewoon leren goed verstaanbaar te zijn.

Verder... ach, wat is geen gezicht? Ik geloof niet zo in het 'heilige moeten' (na het jaar mag je echt geen speen/fles meer, kinderen van 2 horen niet meer in een buggy) het gaat bij ieder kindje anders en ieder volgt zijn eigen tempo toch? Het lijkt me onze taak als ouders om aan te voelen wanneer een kind iets niet meer 'nodig' heeft en het alleen maar een gewoonte wordt.

Hier overigens geen speen, wel gegeven toen ze kleiner was maar ze moest m niet. Ze steekt nu haar duim in de mond als ze gaat slapen, gelukkig doet ze dat overdag zo goed als nooit!!

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tja ik snap het gewoon niet zo goed, ik zal mijn dochter echt wel leren dat als ze iets wil zeggen, ze geen speen in haar mond moet hebben, maar als zij nou blij wordt van dat ding, waarom zou ik hem dan afpakken.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

#48 Aszz, 6 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 nov 2009
    Geen gezicht, Nathan heeft 3 maanden een fopspeen gehad ( rond de 6 maanden ergens ) en heeft toch veel liever zijn duim.
    Maar ook dit gebeurt eigelijk alleen s'nachts als hij in slaap valt met zijn ezeltje, of als hij aan het knuffelen is met zijn ezeltje.
    Als ik nog even kijk voordat wij gaan slapen, duimt hij nooit.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Heb het dan trouwens over kindjes van een jaar of 5 met een speen.
    Zoals die van de Pfaffs, en dan ook nog eens wat proberen te zeggen.
    Haal die tut uit je mond dan!

Bij kleine baby's is een speentje lief :D En een duimpje staat ook schattig.

10. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Jordy heeft zijn speen alleen in de auto of in bed. In de auto krijgt hij hem omdat hij anders gaat gillen en ik me echt niet kan concentreren met auto rijden.

Zijn speen in bed ga ik afleren als hij 2 is. Dan gaan we hem op vakantie begraven in het zand en als het dan nou niet zou lukken dan geven we hem met sinterklaas mee. :)

Vind wel dat het ieder zijn eigen keus moet zijn wat je wil en denk dat iedere ouder wel weet dat het beter is om niks te geven.

11. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Wat dacht je van lopende kindjes op straat met een speen erin. Sorry hoor, vind ik echt VRESELIJK! Louise heeft hem alleen nog in haar bedje en daar moet hij blijven. Ze doet hem in als ze gaat slapen (meestal), maar zodar ze slaapt valt hij eruit en de rest van de nacht ligt hij vergeten in een hoekje.

12. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    martijn heeft al heel lang de speen alleen maar in bed of als hij zich niet lekker voelt, net zoals afgelopen maandag toen had hij hele hoge koorts en zelfs een koortsstuip gehad en wilde toen alleen maar met speen in m'n armen liggen nou dan vind ik het niet erg.

als ik kinderen zie van 2 jaar of ouder met speen vind ik het geen gezicht! en ook niet nodig.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik was altijd erg anti-speen, vond het geen gezicht. Komt ook een beetje door het gebruik van de speen door mijn zwager en schoonzus. Daar kreeg het kindje te pas en te onpas de speen in de mond, lekker makkelijk, ofzo. Ik snapte het in ieder geval niet.
    Maar Eva had erge zuigbehoefte, dus met 3 weken toch een speentje gehaald. Het heeft haar toch wel enigzins wat meer rust gegeven (ze was ook erg onrustig). Met 5 maanden ging ze duimen. Ik was zo blij dat we van de speen af waren! Nu duimt ze nog steeds, een paar maanden terug duimde ze ook wel overdag, als ze moe of verlegen was. Nu eigenlijk haast niet meer. Als ze nu duimt overdag, en dat is dan meestal omdat ze wat onzeker/verlegen is, zeg ik haar altijd: je gaat toch niet slapen? En dan doet ze zelf haar duim eruit. Ik wil haar dus wel aanleren dat duimen alleen voor in bed is.
    Als ik haar in bed leg gaat meteen haar knuf in haar ene hand en de duim van de andere hand in de mond. Ze duimt volgens mij best veel 's nachts, 1 voortandje gaat ook wat scheef staan. Maar wat doe je eraan..... Het komt wel goed hoor met dat gebit, desnoods met wat hulp van de orthodontist ;).

En hier slaapt ze ook meestal met haar mond open, ik weet niet of dat door het duimen komt. Maar ze praat verder prima, heel goed al en ook heel duidelijk.

En wat betreft koekjes en snoep om een kindje tevreden te houden als je op stap bent... Eva loopt alles en heeft dus geen tijd om te eten ;). En een tijdje terug toen ze nog wel in de buggy zat, kreeg ze meestal een droge boterham (of 2). Helemaal niet slecht dus, integendeel.

Ik vind een speen bij oudere kindjes geen gezicht. Het is ook maar net hoe de ouders ermee omgaan. Ik had al snel zoiets, alleen in bed. Net als de duim. Maar de kinderen van mijn zwager en schoonzus mochten altijd de speen pakken, pas met een jaar of 3 mocht de oudste 'm alleen nog maar in bed. En de jongste van anderhalf loopt de halve dag met haar speen in te spelen. Dat is gewoon helemaal nergens voor nodig. En je leert een kind alleen maar aan om telkens de speen te hebben, dan is het alleen maar lastiger afleren.

14. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    hier ook iemand die het teveel toe laat.. ze sleept de speen overal mee naar toe.. komt ook omdat ze een knuffel heeft en dat is haar allesje en die gaat altijd in combinatie met haar speen.. ik zeg steeds dat ik hem alleen in bed ga toelaten maar steeds laat ik het weer toe.. slecht he.. inmiddels moet ze hem van mij wel thuis laten als we ergens naar toe gaan maar nu alleen nog zorgen dat ze hem alleen in bed heeft..

het stomme is dat ik ook altijd een vooroordeel had als ik een "ouder" kind met een speen zag.. vond ik geen gezicht en nu laat ik het zelf ook te veel toe..

15. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Tja. confronterend onderwerp....mijn dochter van 20 maanden loopt ook 75% van de dag met haar speen rond. Goed om dit topic te lezen, het is inderdaad hoogste tijd om de speen in bed te laten en daarna afscheid ervan te nemen. Mijn oudste was er snel vanaf, dus ik weet dat het maar een paar dagen 'pijn' hoeft te zijn.
    Ik doe het niet omdat het geen gezicht zou zijn, dat zie ik niet zo, ze is nog een klein moppie. Maar het is wel zo dat ze regelmatig praat tegen ons met speen in en dat is niks natuurlijk. En ze is er gewoonweg te afhankelijk van. Op het kdv zijn ze ook al begonnen om de speen meer weg te leggen onder het mom van 'speen gaat slapen en die zie je straks weer'. Achteraf, nu ik dit topic lees, besef ik mij dat het dus een enorme hint was vanuit het kdv richting ons haha. Wow, heb ik die hint even enoooorm gemist :D

16. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ja op het kdv hier ligt ie ook gewoon in de bak en vraagt ze er ook niet om maar daar heeft ze natuurlijk meer afleiding als thuis en idd ze zijn ook nog klein.. als danisha met speen tegen ons gaat praten en dan hoeven wij alleen maar te zeggen dat we haar niet verstaan of ze doet gelijk de speen uit en herhaalt het haha.. ze vind het steeds minder erg om hem ergens te moeten laten liggen dus zal vast binnenkort wel over zijn

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Duimen is overigens slechter omdat de duim dikker is. Een speen is zo gevormd dat het stukje wat tussen de tanden zit heel smal is en de tanden dus wat beter op elkaar vallen. Maar helemaal goed is het natuurlijk nooit.

Bij grotere kindjes overdag vind ik het persoonlijk ook niet zo goed, vooral omdat het slecht is voor de spraakontwikkeling.

Mijn oudste is bijna 2,5 en heeft nog steeds zijn speentje bij het slapen. Hij geeft hem ook netjes af als hij weer wakker wordt. Heel af en toe houdt hij hem nog even in als hij wakker is, maar hij is dan echt niet te verstaan en doet hem dan gauw weer uit.
    Ik heb zijn speentje gewoon niet meer mee naar beneden genomen toen hij rond een jaar oud was en dat ging eigenlijk prima.
    Ik wil het 's nachts nog wel afleren maar hij snapt het echt nog niet als ik hem niet geef en dat vind ik zielig. Daarbij zeiden ze laatst op het CB nog dat het helemaal niet zo erg is als hij hem alleen met het slapen nog heeft. En ik heb niet het idee dat het zijn spraakontwikkeling beïnvloed omdat hij 's nachts een speen krijgt, want hij praat al onwijs veel voor z'n leeftijd en ook goed verstaanbaar.

Ze zeggen trouwens wel dat je het beter rond de 9 maanden kan afleren, dan hebben ze de zuigbehoefte niet meer zo erg en is het nog niet zo zeer een gewoonte geworden.. maar ja dat is achteraf leuk..

Mn jongste van 4 maanden heeft trouwens ook een speentje...

En wat de buggy betreft: mijn oudste zit ook nog regelmatig in de wagen, hij loopt ook stukken zelf, maar houdt het niet zo lang vol, als ik dan geen buggy/duowagen zou hebben zou het betekenen dat ik 15,5 kilo zelf mag dragen.. dat hou ik zo'n 200 meter vol..

18. Weet je wat ik nog veel afgrijselijker vind dan een ouder kindje met een speen?
    Van die asociale mensen in de trein of op straat, die het nodig vinden om jou uit te leggen dat het slecht is voor je kind als ie op een wat latere leeftijd nog een speentje wil ;)

Ik heb tot ik tandjes ging wisselen met een speentje gelopen (als ze 'm van me afpakten pakte ik gewoon stiekem die van mn zusje), en ik heb nooit spraakproblemen gehad en 2 hele mooie rijen met rechte tanden!

Dat gezeur altijd, als zo'n kindje dat nou lekker vindt ;)

19. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Zo is het hier ook gegaan. Zo rond de 9-10maanden hebben we de speen in bed gelaten, daarvoor kreeg ze hem eigenlijk heel vaak. Bij elke kik die ze gaf kreeg ze de speen, en eigenlijk was het helemaal niet nodig. Ik merk nu ook echt dat ze de speen ook alleen maar in bed wilt. Als we naar de stad gaan neem ik hem wel vaak mee, maar ze doet hem nooit in, terwijl ze hem daarvoor echt altijd in haar mond deed als ze hem zag liggen. Ook als ze veel verdriet heeft hoeft ze hem niet (tenzij ze heeel moe is).

20. Chantico

Chantico Niet meer actief

#60 Chantico, 7 nov 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2009
    Van het internet:

Door duimen en speenzuigen kan een afwijkende tand- en kaakstand ontstaan. Ook kunnen de mondspieren slap worden.
    Het zuigen op een duim of speen heeft echter niet alleen effect tijdens het zuigen, maar ook tijdens niet-zuig-momenten. Het zuigen heeft invloed op de houding van lippen en tong en op de ademhaling.
    Als een kind op een speen zuigt, ligt zijn tong onder in zijn mond en te ver naar voren. Dit kan leiden tot uitspraakproblemen van met name de ‘s’ en de ‘z’, maar ook andere klanken als de ‘l’ en de ‘n’. Het kind kan gaan slissen.
    Verder gaat een kind door de mond ademen. Bij mondademhaling krijgt een kind ongezuiverde, koude, droge lucht binnen. De kans op keelontstekingen, verkoudheid en hoesten neemt toe. Andere gevolgen van mondademen zijn afwijkende tand- of kaakstand. De gezichtsvorm kan minder fraai worden. Ook kunnen gehoorproblemen ontstaan.

(Dat laatste snap ik trouwens niet, want tijdens het zuigen gaat een kind toch juist door de neus ademen? Ik geloof dat het te maken heeft met dat de lippen tijdens het zuigen niet helemaal sluiten, waardoor de lipspieren slapper worden en ook tijdens het niet-zuigen open blijven. En het ontbreken van de sluitende lippen maakt dan het mondademen mogelijk en ook zorgt het voor minder druk op de tanden/kaken, waardoor die een minder mooie vorm aan kunnen nemen.)

Dit gezegd hebbende: die van ons (15 maanden) krijgt ook nog een speen om in slaap te vallen... We hebben, met deze 'gevaren' als reden, meerdere pogingen gedaan om m af te leren, maar helaas lukte dat nog niet. We gaan het binnenkort nog wel een keer proberen, zei ik dapper ;) Ik trek de speen er wel het liefst zo snel mogelijk na het in slaap vallen uit. Maar ja, als ze midden in de nacht huilend wakker wordt en ze gaat weer slapen met een speen in, dan ga ik er echt niet naast staan om m er weer uit te halen als ze diep genoeg slaapt, dus het komt ook voor dat z m een halve nacht heeft.
    Ik ben wel blij met haar gewenning aan de speen, want die is inderdaad onder onze controle of ze m krijgt of niet. Een duim kan je minder makkelijk in bed laten liggen 's ochtends ;)

Deel Deze Pagina