Zindelijk 'maken'

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by PandaBeertje, Jun 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PandaBeertje

PandaBeertje Fanatiek lid

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Hoi clubleden,

Over 2 maandjes, 5 augustus, wordt mijn dochtertje 2 jaar oud.
    Tijd om een beetje te gaan beginnen met zindelijkheidstraining.
    Ik wil dit denk ik gaan doen met mooi weer, dat ze buiten kan lopen in een onderbroek, zodat ze goed kan voelen wat ze doet. En dan eventueel 't potje buiten zetten.
    Hoe hebben jullie of zijn jullie bezig met zindelijkheid? Tips of trucs?
    Mijn dochtertje heeft een periode dan wil ze wel even een tijdje met haar blote billen op de wc met toilet verkleiner zitten, maar andere keer begint ze echt te huilen. En als ik vraag of ze op 't toilet moet plassen zegt ze nee. Ze heeft wel signalen dat ik denk dat 't binnenkort mag.
    En wat zou beter zijn, toilet + verkleiner of potje?

Liefs PandaBeertje

2. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier werkte het idd goed om ze lekker met hun blote billen rond te laten lopen. Ze vonden de toiletkleiner in het begin nog wat eng dus toen maar een potje aan geschaft met muziek en dat ging goed. Soms wel een klein ongelukje maar ach.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Zo ben ik met beide kinderen ook begonnen. Lekker zonder luier rond laten lopen, zodat ze echt voelen wat er gebeurt daar. Ook rond diezelfde leeftijd.
    Ik ben zelf niet zo'n fan van op het potje zétten, als ze nog niet aangeven te moeten plassen. Wat ik deed was het potje altijd binnen handbereik houden (wel een heen en weer gesleep ;)) en als ze dan begonnen met plassen meteen oppakken en op het potje zetten. Vaak betekende dat 95% op de vloer en drie druppels in het potje. Maar het kwartje viel snel genoeg, en op dag 3 holden ze zelf naar het potje en na een week waren ze zindelijk. (op ongelukjes na natuurlijk, maar die hou je waarschijnlijk nog tot 4 jaar ofzo (dan wel heel sporadisch))
    Oudste dochter had het trouwens snel door, masr vond een plasje op de grond ook wel best ;) dus die hebben we wat moeten "omkopen" met een chocolaatje als ze de hele dag op het potje was geweest.
    Mijn tip: luier uit is luier uit! Als ze het eenmaal doorhebben: ook bij het weggaan en als je er even geen zin in hebt, toch geen luier aan. Dat werkt verwarrend en wekt misschien luiigheid (want zo'n luier is natuurlijk veel gemakkelijker voor kindlief) in de hand.

4. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Bedankt voor jullie reacties. Ik kan alleen in de woonkamer de luiers niet uitlaten, of in een auto of kinderwagen. Want mijn vloerkleed is niet uit te wassen, of mijn bank. Dus dat is inderdaad lastiger, ik ga 't van 't zomer doen.
    En deden jullie ze dan echt in de blote kont, of een onderbroekje aan? Dan voelen ze 't ook goed toch?

En hoe deden jullie 't dan voor de nacht?

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Voor de nacht altijd een luier. Dochter is al zindelijk sinds 22 maand, maar nu op bijna vier jaar 's nachts nog steeds niet. Dat kan je namelijk niet sturen.

Verder vind ik een potje in het begin beter: kan je overal meenemen, ook in de tuin. En het is beter voor kleintjes om hun voetjes op de grond te houden, zeker bij de grote boodschap.

6. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Oké. En hoe moet ik vanaf nu met iets minder mooi weer mee beginnen? Want zonder luier of alleen onderbroek in de woonkamer is geen optie en ik kan dan geen kant meer op.

7. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Meer ervaringen?

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Geen idee. Hier gewoon luier uitgelaten.

Misschien even wat meer boven in de slaapkamer spelen? Of een matrasbeschermer leggen in de woonkamer? Of toch gewoon even wachten...

9. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Dankjewel voor het meedenken! We zullen eens even wat gaan proberen.

10. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor de nacht en als we naar buiten gingen kregen ze nog wel een luier om. Thuis was het echt blote billen. Een onderbroekje kan ook maar ik vond dat niet handig

11. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had geen tapijt in de woonkamer dus het was snel schoongemaakt. En op de bank plassen is nooit gebeurd (heb er toen ook niet bij stil gestaan eigenlijk)

12. februari2012

februari2012 Bekend lid

Oct 31, 2012
    689
    394
    63
    Toen we met onze zoon begonnen om hem zindelijk te maken, legden we grote handdoeken op de stoelen en op de bank. Dat was een goede bescherming. Het is wel een paar dagen een lelijk gezicht, maar voor het goede doel, moet je maar denken!

13. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,155
    3,036
    113
    Nederland
    Ik had op de bank een vuilniszak met daaroverheen een badhanddoek gelegd zodat het niet op de bank zou komen. Misschien is dat een idee?

14. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Bedankt meiden! Ik vind t zelf niet echt heel handig om overal van alles neer te gooien, ik vind dat t tocu anders moet kunnen. Laat ik t eerst maar eens in de achtertuin proberen met mooi weer. Verder af en toe op t potje zetten.
    Net een nieuwe bank en vloerkleed (katpet), dus dat risico wil ik liever niet nemen 😃

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ik heb het zindelijk worden totaal aan mijn dochter zelf overgelaten. ik ben ook nooit begonnen met zindelijkheids training ze moeten er toch zelf klaar voor zijn. er stond wel een potje en ze wist prima waar dat voor diende maar heb er nooit mee geoefend met haar. tot op een dag van een op andere moment toen was ze 3 jaar en 3 maanden "mama ik hoef nu geen luier meer om" luier dus ook niet meer omgedaan en ze heeft nooit een natte broek gehad vanaf dat moment ging ze zelf naar de wc zonder enige training aan vooraf ze was er zelf klaar voor. 's avonds ze ik tegen haar zullen we dan maar in bed nog wel een luier doen? "nee mama hoeft niet want als ik moet plassen ga ik op het potje" zo gezegd zo gedaan geen enkel nat bed toe nu toe gehad en overdag als in bed direct zindelijk. dat versterkt mijn gevoel dat ze er zelf klaar voor moeten zijn en niet ik.

16. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

Apr 14, 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Op de mooie dagen buiten gewoon alles uit en kijken hoe ze dan reageert. Als het haar niks doet dat ze nat wordt is het te vroeg, ze worden zelf zindelijk, kan je niet veel aan trainen.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je kan het echt wel aanleren. Ja, ze moeten er klaar voor zijn. Maar de meeste kinderen zijn dat rond twee jaar.

18. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Bij dochter met 2,5 begonnen, dat ging twee weken goed, daarna het grootste drama wat je je kunt voorstellen. De luier weer aan gedaan. Een jaar later deed ze het uit haar zelf, kort voordat haar broertje geboren werd. Bijna nooit ongelukjes gehad.

Bij zoon met 3 jr en 3 maanden gezegd, mama heeft een mooi potje voor jou, daar mag jij op plassen en poepen. Luier uit gedaan, twee dagen lang ongelukjes gehad, daarna ging het eigenlijk altijd goed.

Dochter met 4 's nachts zindelijk, zoon nu met bijna 4 ook 's nachts zindelijk.

19. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Hoer werkt het met de blote billen rond laten lopen ten dele...... In de blote billen gaat het goed, gaat hij op tijd naar het potje of de wc. Echter met een onderbroekje aan plast hij gewoon.
    Verder moet je er echt even tijd en aandacht aan besteden. Dagen met opvang tussendoor etc kunnen onhandig zijn, althans hier.....

20. Frisbie

Frisbie Bekend lid

Apr 3, 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Geen tips, want ieder kind is anders.

Onze dochter was net twee jaar en durfde niet op het potje, gilde het uit. Op de wc met verkleinen ging het prima en binnen 2 maanden was ze zindelijk.

Onze jongste is deze week 2,5 jaar en afgelopen dagen met het mooie weer continu bloot in de tuin geweest. Sindsdien plast hij op het potje en dat gaat perfect. Gaat er zelf op zitten, hoef ik me eigenlijk weinig mee te bemoeien. Met max 1 ongelukje per dag in deze eerste week ben ik uiteraard super trots.

Overigens heb ik wel bij beide kids echt gewacht tot ik merkte dat ze signalen gaven dat ze duidelijk aandrang voelden.

Share This Page