borstvoeding nu wel laten slagen, hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flutterby, 5 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Bij mijn oudste heb ik gelijk kunstvoeding gegeven en daar had ik achteraf best spijt van.

Bij de tweede vol goede moed begonnen met borstvoeding, ik had voeding in overvloed en dochter groeide lekker. Alleen waren mijn tepels na 2 weken zo kapot dat ik ben gestopt. Diepe kloven en bij één tepel is zelfs een stukje uit :$. Er is een lactatiekundige bij geweest die niet zag waar het mis ging, dochter leek echt goed aan te happen. Dus waardoor die kapotte tepels en vreselijke pijn?? Ook even met een tepelhoedje gevoed, maar ik bleef iedere voeding (zeker links) vergaan van de pijn. Uiteindelijk ook een beginnende borstontsteking gehad, niet fijn dus...

Nu ik zwanger ben van de 3e wil ik toch graag borstvoeding geven, maar ik wil niet weer zo'n ellende als de vorige keer. Kan het zo zijn dat mijn dochter de eerste dagen mijn tepels zo kapot heeft gemaakt dat het ook pijn bleef doen en de kloven open bleven gaan ondanks dat ze later wel goed aanhapte? Iemand nog gouden tips?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb de eerste anderhalve week ook zeer pijnlijke en kapotte tepels gehad. Dit kwam doordat ik de eerste twee dagen in er ziekenhuis geen begeleiding heb gehad en blijkbaar verkeerd had aangelegd. De derde dag met kraamhulp wel goed aangelegd maar dus anderhalve week alles kapot gehad tot bloedens aan toe. Zalf en tepelhoedjes geprobeerd , dit kaatste hielp af en toe een beetje. En ik deed m'n borsten om en om kolven om ze even rust te geven. Ieder avond gehuild van de pijn maar de kraamhulp verzekerde mij dat het over zou gaan. Na twee weken was dit ook er geval!

Na veel clusteren en regeldagen doet jet soms nog steeds even pijn en dan pak ik een tepelhoedje.

Mijn tip zou zijn, goed aanleggen, eventueel met extra begeleiding en even twee weken op je tanden bijten!
    Succes meid!!

3. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik verging ook van de pijn de eerste 6 weken. Mijn rechtse tepel is nooit meer de oude geworden; is echt een soort van stukje uit :$. Als ik m'n kind aanlegde trok ik soms wel eens als reflex mijn tepel uit zijn mond... Ach wat deed dat zeer. Ik heb toen een tijdje aan één kant met een hoedje gevoed. Zo kon ik wat minder angstig aanleggen en kon de boel een beetje genezen. Na een week heb ik dat hoedje weggedonderd en ging het ineens goed.

Mijn belangrijkste tip is: op je tanden bijten en bedenken dat het overgaat. Verder: vanaf het begin goed aanleggen, en ook direct loskoppelen als de kleine verkeerd aanhapt. Alleen in de goede houding voeden: buik tegen buik. In het begin alleen liggend voeden, zodat je goed zicht hebt op het aanhappen. Smeren met Bepanthen.

En mocht het gewoon niet lukken: flesvoeding is ook prima!

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier hapte onze knul ook goed aan, maar ik had ook last van kloven en mega veel pijn. Heb toen de tepels ontzien door de zere borst te kolven en 1 voeding per dag live te geven voor het goed leegdrinken. Dat heeft een week of 2 geduurd. Er moest een soort van "eelt " opkomen en idd zijn mijn tepels een stuk minder gevoelig inmiddels.

Soms hebben ze nog wel een paar gevoelige dagen, maar die gaan vanzelf over.

Overigens werkten alle smeerseltjes hier alleen maar averechts. Mijn tepels werden er boterzacht van en kreeg daardoor alleen maar meer last.

Lekker insmeren met een druppeltje moedermelk en aan de lucht laten drogen is het allerbeste!

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik ben blij om te lezen dat het uiteindelijk meestal toch weer goed komt. Ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel. Ik laat het iig niet meer zover komen als vorige keer..

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Au zeg dat klinkt erg pijnlijk. Ik heb hier geen ervaribg mee... maar je kan eventueel een cursus borstvoeding volgen voor dat je moet bevallen.

7. Hike

Hike Lid

6 jan 2013
    12
    0
    0
    Friesland
    Wat een hel die eerste weken (auauauau) hier heb ik steeds mezelf voorgehouden dat het beter zou worden (al geloofde ik het zelf niet)Het is inderdaad beter geworden en ben nu zo blij en trots. Hij drinkt nu al 7 maanden van mij:)))

8. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ik ben geen lactatiekundige, maar het zou fijn zijn als je het met veel olezier kan geven.
    Mijn tepels waren ook kapot, tot bloedens tor. Gelukkig heb ik dankzij mijn moeder ook kunnnen volhouden. Zijn kwam helpen met het huishouden, zodat ik men kan concentreren op de voedingen. Nu heb jij er straks al 2 rondlopen, dus dat vraagt ook weer wat van je.

Ik heb gebruik gemaakt van Purelan en afwisselen in voedigshouding, zittrnd, liggend, rugby.

Succes, ik hoop dat het lukt en dat je er een prettig gevoel bij hebt.

Deel Deze Pagina