fopspeen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sneeuwstorm, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sneeuwstorm

27 apr 2012
    15
    0
    1
    pedagogisch medewerker
    Utrecht
    Hoi,
    Ik ben benieuwd wanneer jullie de speen van je kleine weg doen of hebben gedaan.
    Dochterlief is bijna 19 maanden en heeft snachts nog een speen, wilde deze vervangen maar de spenen hier gaan maar tot 18 maanden.

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Tot 1 jaar mag ze em gewoon wanneer ze em wilt.
    Daarna mag ze em alleen als ze op bed ligt, ziek is of in de auto.
    Met 2 jaar gaat die de deur uit is de bedoeling 🙈

3. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Mijn dochter kreeg vanaf dat ze 6 maanden was de speen alleen nog in bed. Eigenlijk wilde ik met 2,5 jaar gaan stoppen, maar dit kwam ongelukkig uit met de geboorte van nummer 2. En ik dacht dat het niet verstandig was om haar in die periode ook nog te laten wennen aan het slapen zonder speen.
    Maar toevallig beet ze precies in de kraamweek haar speen kapot. En ik had de maanden daarvoor al vaker gezegd: "niet op je speen bijten, want als het kapot is, hebben we geen nieuwe meer."
    We hebben de speen weggegooid en zonder een kik te geven is ze s avonds gaan slapen zonder speen.

4. Veera

Veera Niet meer actief

Met 11 maanden kreeg ze hem niet meer, ook niet 's nachts. In 1x gewoon mee gestopt, na t eerste jaar is een speen nergens voor nodig

5. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Bij beide voor het eerste jaar weggedaan.
    Dan is het een stuk makkelijker af te leren.

Dochter had waarschijnlijk spruw toen ze 11 maanden was. Ze wilde een hele week nergens op zuigen, en na die week zag ik ook geen redden om haar weer een speen te geven. De zuigbehoefte is op die leeftijd toch al zo dat ze makkelijk zonder speen kunnen.
    Bij mn zoon heb ik hem rond dezelfde leeftijd weg gedaan. Hij sliep ook beroerd met speen, dus dat ding maar weggedaan. Daarna sliep hij net zo beroerd, dus die hebben we echt niet gemist. :D

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.796
    7.387
    113
    De middelste en jongste hebben hem alleen in bed (gehad). Ik ben bij de tweede met 2,5 gestopt, toen had ze hem weer kapot gebeten (ze had overigens altijd de 12+ speen), en heb ik uitgelegd dat we hem weg zouden doen en dat er geen nieuwe kwam. Dat vond ze best, 1 avondje huilen, daarna klaar.
    Bij de jongste wilde ik voor het half jaar stoppen, daarna vind ik sneu, dan zijn ze er al zo aan gehecht.
    Maar de jongste huilde zo ontzettend veel en sliep zo slecht, hij sliep alleen met die speen. Dus geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om het ding weg te doen. Nu heeft hij hem nog steeds, alleen met slapen en als we op pad zijn, winkelen ofzo, om hem zoet te houden ;) Maar verder niet. En hij zal hem wel houden tot hij ook 2,5 is ofzo, omdat ze dan pas een beetje kunnen begrijpen waarom zo iets belangrijks voor hen, weg gaat.

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Zoontje is 2,5 en heeft 'm 's nachts nog. Overdag na een jaar niet meer gegeven.
    Momenteel geen zin om de speen af te leren bij hem. Nu met een baby erbij ben ik blij als iedereen slaapt en vooral blijft slapen. Als er wat meer rust in huis is, ga ik het wel proberen.

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Hier hetzelfde verhaal, mijn zoon wordt in de zomer 2.

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Mijn oudste was 3 toen hij zijn speen op de bus deed voor babypiet ( sint journaal) 1 avondje piepen en het was over.
    Jongste is net 1 en ze wil niet zonder speen en knuffel nog ....hou het op 2 of 2.5 of...hahaha

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    hier heeft alleen mijn oudste zoon de speen gehad, hij heeft hem gehad tot 3 jaar.

regel was ook voor de 1 jaar, alleen voor het slapen, niet mee naar beneden, niet mee naar buiten, niet mee op visite, alleen in bed ( speen ging wel mee in de tas voor als hij op visite in bedje zou liggen om te slapen)

met 3 jaar hebben we gezegd, alleen nog in de avond voor het slapen gaan, met je middagslaapje kun je wel zonder, speen ging op de kast in ochtend zodat hij hem niet zag met het middagslaapje, in de avond pakten we hem dan weer, dit 6 dagen gedaan en dat ging goed, hij zou immers in de avond zijn vertrouwde speentje weer krijgen dus hij vond het ook wel best, op dag 7 vergaten wij de speen, en hij schijbaar ook.... nooit meer gekregen. ging dus heel soepel en zonder huilen.

onze dochters hebben nooit een speen gehad, onze oudste dochter zoog en zuigt nog steeds op haar tong ( heel raar, ze vouwt hem dubbel en zuigt op het puntje van haar tong naar achter heen)

en ons jongste heeft de speen dit is hem in het ziekenhuis aangeleerd, die vervangt hij nu steeds vaker voor zijn duimpje, mocht hij de speen blijven willen... doen we het hetzelfde als bij ons eerste kindje,

de enige reden om te stoppen is voor scheve tanden en spraak,
    het bied veel troost en veiligheid en voor hun zou ik dat graag zolang mogelijk willen geven, maar er zitten natuurlijk wel grenzen aan. ( alleen voor het slapen bijvoorbeeld en zomaar terwijl we aan het winkelen zijn ) en dan tot een max van 3 jaar.

11. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Dochter 15 maanden gebruikt hem enkel in bed, anders nooit. Tot wanneer weet ik nog niet..

12. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Zoon, 14 maanden, gebruikt de speen alleen in bed voor het slapen. Afleren beginnen we aan als hij klaar is met het krijgen van de tanden en kiezen.
    Overdag heeft hij geen speen, doen we al sinds hij 6 maanden is. Enige uitzondering is als hij ziek is, dan mag de speen wel mee uit bed. Maar dan gooit hij de speen na nog geen 5 minuten al zelf aan de kant.
    Ik heb wel altijd een speen in de tas zitten voor onderweg, en die krijgt hij alleen als hij zich niet lekker voelt.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Mijn zoontje is een jaar en hij heeft alleen in bed een speen. Verder heeft hij alleen als hij ziek is misschien 3 dagen in totaal met een speen buiten zijn bedje gespeeld. Hij is een vrolijk kindje, dus buiten zijn bed is het niet in me opgekomen om hem zijn speen te geven. Dat zal vast schelen met het afleren. Mijn zoontje slaapt pas enkele maanden door 's nachts, dus ik wil voor het afleren een moment uitkiezen zonder grote mentale of lichamelijke ontwikkelingen. Als hij nu af en toe nog 's nachts wakker wordt is een speentje wel heel fijn namelijk.

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het maakt toch helemaal niks uit dat er op het doosje 18 maanden staat...

15. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ons dreumesje is nog aan de speen. Eerst wilden we hem met 1 jaar of ervoor eigenlijk al wegdoen, maar wegens beroerd slapen mee doorgegaan. Nu slaapt hij eindelijk een beetje door (hoewel nu weer ziek en minder goed 's nachts, maar goed). Hij krijgt m 's nachts, in de auto en bij ziek zijn/heel moe overdag soms. Hij gooit hem wel zelf terug in z'n bed 's ochtends.
    Mijn nichtje heeft hem met 2,5 zelf in de prullenbak gegooid bij haar gastouder. 3 nachten slecht ingeslapen, toen was t klaar. Ik hoop dat het bij ons hetzelfde gaat.

16. sneeuwstorm

27 apr 2012
    15
    0
    1
    pedagogisch medewerker
    Utrecht
    Iedereen bedankt voor het delen van jullie ideeen.
    Het maakt niet zo veel uit dat er tot 18 mnd staat maar twijfelde of ik nu wel of geen nieuwe moet aanschaffen.

17. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    met 9 maand overdag niet meer.
    En tussen 1 en 1,5 jaar hoefde ze hem snachts ook niet meer

Deel Deze Pagina